- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Mediale hypocrisie

Een paar dagen geleden schreef ik in het bericht ‘Mijn laatste bericht …’:

“Omdat de media vooral geïnteresseerd is in negatieve voorbeelden lijken die de overhand te hebben. Maar er zijn evenveel, zo niet meer, positieve voorbeelden. Maar die laatste zijn lastiger te herkennen omdat we het als massa als ‘normaal’ beschouwen.”

De negatieve kanten van project X (de volksoploop in Haren), Richard Nieuwenhuizen en dergelijke worden door de media uitgebreid verkondigd. Er worden politici en sociaalwetenschappers bij gehaald om de gebeurtenissen te duiden, hun ongenoegen te verkondigen en hun partijbelangen te behartigen. Maar over een project als ‘serious request’ van 3FM of ‘Q-kado’ van Q-music komt de media niet verder dan het vermelden van het behaalde resultaat. Ik noem het de ‘ mediale hypocrisie ’.

Terwijl het juist interessant kan zijn diezelfde wetenschappers ook eens iets te laten zeggen over die positieve projecten, bijvoorbeeld ook in vergelijking tot de negatieve gebeurtenissen.

Hoe komt het bijvoorbeeld dat Serious Request in Enschede zo goed verliep. Dan bedoel ik niet het geldelijke resultaat, maar de sfeer. Er was feest op het plein, de kroegen zaten vol en het land deed massaal mee met acties om geld binnen te halen. Wie in Enschede is geweest voelde de positieve sfeer onder jongeren. Al op het station van Enschede hing de ambiance van positiviteit.

Kwam het omdat er weinig politie op de been was, er niet vooraf al werd geopperd dat het wellicht uit de hand zou kunnen lopen, de autoriteiten gemoedelijker waren, er geen kut-marokkanen waren, er een gedegen plan lag (Enschede moest voor Serious Request een bidboek inleveren bij 3FM). Zou het kunnen zijn dat ondernemers betere, pragmatischer plannen maken dan overheden, en zo ja, waarom is dat zo, waarin is het beter,  waardoor.

Er zijn talrijke onderzoeken gedaan naar fenomenen die speelden bij zowel de hierboven genoemde negatieve als positieve gebeurtenissen/evenementen. Onderzoek door mensen die, anders dan Stapel, die fenomenen serieus onderzochten. Hun ervaringen, duiding en vergelijking van genoemde evenementen kan informatie opleveren om eindelijk eens tot echte oplossingen te komen. En daar kan de media in bijdragen door af te stappen van haar ‘ mediale hypocrisie ’. Ja,ja, 3FM is ook media. In andere situaties doen ze er even hard aan mee.

Ik zou hier graag wat voorbeelden van onderzoek willen geven die relevant zijn. Maar ik kan ze niet zo snel terugvinden. Ik kan me een onderzoek in Boston en New York herinneren. Daarbij werden twee auto’s gebruikt. Eén was met een lekke band en een losse bumper aan de weg gezet, met de ander was niets gedaan. De eerste auto werd nog dezelfde avond verder gestript door bewoners, terwijl de andere auto in tact bleef. De tweede avond werd de eerste auto nog rigoureuzer gesloopt door bewoners, de ander bleef in tact. Het is volgens mij bij verschillende wijken uitgeprobeerd.

De eerste, al wat gehavende, auto was een vrijbrief voor bewoners om de rest te slopen. Soortgelijk onderzoek werd gedaan in cafés. Daarbij bleek dat volle asbakken en bevlekte tafelkleden ander gedrag van cafébezoekers losmaakte, dan in cafés waar het schoon was. Met dat soort dingen moet je als organisatie rekening houden. Dan zorg je bijvoorbeeld voor voldoende toiletten op een festivalterrein. Want als er één persoon gaat wildplassen dan volgen er snel meer. En daarna escaleert het van wilplassen naar andere dingen die je niet wilt.

En dan zijn er nog de, voornamelijk literatuur, studies naar de aanwezigheid van politie. Bij het merendeel van die onderzoeken bleek dat aanwezigheid van politie agressie oproept. Ik weet zeker dat er mensen zijn bij politiekorpsen die met die kennis rekening houden bij het opstellen van hun beveiligingsplannen. Maar de kennis en eigen ervaringen worden waarschijnlijk niet gedeeld. Burgermeesters en politieleiding moeten of willen steeds zelf opnieuw  het wiel uitvinden. Daardoor gaat het op verschillende plaatsen toch steeds weer fout gaat. Gebeuren er dingen waarmee de media haar bladen en programma’s weer kan vullen.

PS. Dat goeie evenementen te weinig diepgaander in de media komen ligt overigens ook aan de leiding van bij de evenementen betrokken organisaties. Deze leiding bestaat doorgaans uit volkomen onkundige bestuurders. Ze weten zich geen houding te geven, tonen zich weinig betrokken bij het evenement en hebben daardoor ook niets te melden. Dat gaat en moet veranderen. Want het is niet van deze tijd om vanaf afstand leiding te geven aan jonge medewerkers die anders gemotiveerd zijn, mondiger reageren en praktijkkennis hebben.