- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Gratis inschrijven

Steeds vaker zie je advertenties en commercials met de mededeling: gratis inschrijven. Ruim tien jaar geleden, toen ik een marketingcursus deed in Amerika, zag ik het voor het eerst: free subscription, subscribe for free en dergelijke. Het was de opkomst van internetmarketing. Ook op de in Amerika populaire coupons, vergelijkbaar met onze kortingsbonnen maar toch een beetje anders, werden ze veel gebruikt. Nu vermelden allerlei, ook dubieuze,  bedrijven, clubjes en organisaties het

GRATIS INSCHRIJVEN

. Het wordt zelfs als USP (Unique Selling Point) gebruikt.

gratis_inschrijven_lexaVroeger betaalde je bij inschrijven administratiekosten. Vaak werden die kosten verpakt in allerlei andere benamingen om het toch wat dubieuze karakter van het inschrijfgeld bij bepaalde diensten te camoufleren.

In het niet digitale tijdperk waren voor het inschrijven altijd mensen nodig. Bedrijven die op dit moment het inschrijven (nog) niet hebben gedigitaliseerd gebruiken de vermelding ‘gratis inschrijving’ vaak ook, terwijl er dan nog wel een medewerker nodig is om de inschrijving of de intake te doen.

Bij internetbedrijven en veel ander bedrijven en overheden vullen nieuwe klanten zelf de benodigde formulieren in op internet. De inschrijfkosten zijn daarmee voor de betreffende organisatie als het goed is verlaagd. Toch gingen in het begin velen door met het berekenen van inschrijfgeld.

Tot er iemand op het idee kwam de inschrijfkosten te laten vallen, om de drempel te verlagen, en het extra inkomen op een andere manier uit de klant zijn zak te kloppen. ‘Gratis inschrijven’ betekent immers niets anders dan ‘we zullen u niet direct bij de deur uitkleden, we nemen u binnen wel te grazen.’

Sommige bedrijven en organisaties lopen daarmee een klein risico. Want als je ‘eenmaal binnen’ niets afneemt dan hebben ze geen inkomsten. Dat gezegd hebbende, moet ik aan een uitspraak van Ludwig Hertel denken, die ik ooit sprak toen een schoolvriend in één van zijn Golden Ten gokclubs werkte: ‘Iemand kan veel of weinig winnen op een avond, maar uiteindelijk win ik het altijd’.

En dat geldt denk ik voor veel branches. Want niet alleen gokkers zijn psychisch belast. Wanneer je jezelf gratis hebt ingeschreven en wellicht nog allerlei andere gratis dingen hebt ontvangen, voelen de meeste mensen zich geleidelijk, vaak onbewust, verplicht tot de aanschaf van iets waarvoor betaald moet worden.

Gratis inschrijven is een lokkertje.

Twaalf Oscar nominaties voor Lincoln

Dat doet me denken aan een andere vaak loze kreet. Het is van een andere orde, maar net zo misleidend of ergerlijk: Nominaties.

Wanneer het begon kan ik niet meer achterhalen. Ineens werd bij de promotie van films gemeld dat de film een nominatie had gekregen voor een Oscar of Golden Globe. Alsof daarmee al wat was gewonnen. Enige tijd daarna werd soms zelfs vermeld dat een film was genomineerd voor een nominatie. Dat betekende vaak niet meer dan dat de producent zijn film onder de aandacht had gebracht van de organisatie van de Academy Awards of de Golden Globe.

Steeds vaker verschenen daarna advertenties en dergelijke met vermelding van nominatie. Niet alleen van films, maar van allerlei personen, producten en diensten. Het is een typisch voorbeeld van ‘how to lie with statistics’. Ook al is het vermelden van een nominatie wellicht geen leugen, voor mij vallen al dit soort misleidingen daaronder.

Er zijn namelijk drie problemen met de nominatie vermelding:

Onderzoek

Als ik lees dat iemand of een product is genomineerd of dat een product of dienst gratis ga ik altijd uit van een marketingtruc. Dan  is het leuk om te kijken wat er achter steekt, wie het organiseert, wat de belangen zijn en dergelijke.

Dat kan in het algemeen nooit kwaad. Eigenlijk zou ieder consument dat moeten doen. Want als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat ook meestal zo.