- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Shock comedians

seinfeldSeinfeld wordt weer uitgezonden. Ik heb de Seinfeld-box en ik kan dus kijken wanneer ik wil. Maar ik geniet momenteel van het gedoseerde, vaste ritueel dat het laatste avonduur bij Comedy Center me geeft.

Gisteren vroeg ik me ineens af hoe Seinfeld er nu uit zou zien. Want hoe modern de serie in zekere zin ook nu nog is, en daarmee vergelijkbaar met de tijdloze Fawlty Towers, de serie is alweer ruim 15 jaar geleden gestopt. Het liep van 1989 tot 1998.

Na de foto’s van de verouderde Seinfeld heb ik natuurlijk ook gekeken naar zijn beste vriend George Costanza (Jason Alexander), zijn buurman Cosmo Kramer (Michael Richards) en zijn ex-vriendin Elaine Benes (Julia Louis-Dreyfus).michaelrichards

Vervolg

De carrières van de drie acteurs en een grappenmaker kabbelde na de laatste aflevering van Seinfeld rustig verder. Jason en Julia deden nog een groot aantal tv-series, Seinfeld  zelf deed nog wat Seinfeld-gerelateerde dingen en Michael Richards had kort na de Seinfeld-serie een eigen show.

Racist

Maar Richards kreeg vooral aandacht toen hij in 2006 tijdens een optreden als ‘stand up comedian’ racistisch uitviel naar een luidruchtige theaterbezoeker. In de bekende comedyclub Laugh Factory in Los Angeles, vergelijkbaar met Toomler in Amsterdam, schold hij de uitslover (volgens Richards) een paar keer uit voor ‘Nigger’. Zie hier de toevallige opname en de verontschuldiging van Richards in de Letterman Show. Ook in de Internetserie ‘Comedians In Cars Getting Coffee’ van Jerry Seinfeld is in een aflevering met Richards ruimt voor een geringe boetedoening

Ik weet nog dat ik nadat ik het nieuws las, dat er een tijd was dat ‘nigger’ geen probleem was. En dat ook andere woorden of grappen soms wel en soms niet konden, afhankelijke van de publieke opinie, tijdgeest en dergelijke. Bij Richards was het echter geen onderdeel van zijn show, maar een reactie op een toeschouwer.

Wij hadden in 2006 net de heftige shows van Hans Teeuwen achter de rug. In zijn toen voorlopig laatste show, Industry of Love, had hij de grenzen van het betamelijke opgezocht bij zijn publiek met een sketch over het Koninklijk Huis.

Shock Comedians

Ik houd wel van shock comedians, waarbij je ook als toeschouwer stevig wordt aangepakt. Jouw reactie immers, ook al uit je die niet en houd je het voor jezelf, zegt veel over jouw grenzen, fatsoen, taboes en dergelijke. Ons goede cabaret is wat dat betreft onvergelijkbaar in de wereld, denk ik. Vanaf Wim Kan is het een mix van actualiteit, shock en domineespraat geweest en werd het steeds harder.

Dat er nu veel cabaretiers zijn in Nederland zegt niets over de kwaliteit. Er zijn nog steeds maar een paar hele goede en veel die vallen in de categorie ‘meer van hetzelfde’. Ik houd de ontwikkeling en namen niet eens meer bij, zo’n rampzalige eenheidsworsten zijn het geworden

Amerika

In Amerika loopt het aanbod van spitsvondige, nette humoristen als Jerry Seinfeld tot grove, shock comedians. Een van mijn favorieten is Lisa Lampenelli, maar er zijn in Amerika veel stand up comedians en in kwaliteit doen ze weinig van elkaar onder. Kijk ook eens naar Carlos Mencia, Pablo Francisco …