Alex Osborn - boeken over creativiteit

Boeken over creativiteit

Door het bericht over ‘dood geld’ dook ik even in mijn boekenkast. Ik weet dat ik in eerdere berichten vertelde dat ik al mijn boeken heb opgeslagen in verhuisdozen. Maar natuurlijk heb ik nog wel wat handvoorraad en boeken die daarna zijn gekocht, gekregen of geleend. Bij die handvoorraad, boeken die buiten de opslag zijn gehouden, zitten onder andere boeken over creativiteit en aanverwante zaken.

In het dood geld bericht staat Leen Zevenbergen genoemd, rond 2000 oprichter van de innovatie denktank Escador. En in mijn boekenkast staat zijn boek ‘… en nu laat ik mijn baard staan’. Ik heb het ooit ‘hap snap’ gelezen. Zoals veel boeken over creativiteit is het meer van hetzelfde. Daar is niets mis mee. Want al bladerend pik je altijd wel iets op waarmee je, associërend met bestaande kennis uit je eigen referentiebakje, tot nieuwe gedachten of inzichten komt. Ik bladerde door nog wat boeken op het plankje met boeken over creativiteit, innovatie, productvernieuwing, projectmanagement.

Eerste boek

Het allereerste boek dat ik ooit las over creativiteit was, wellicht heb ik dat al eens verteld, ‘Scheppend denken’. Het was de Nederlandse vertaling van het boek ‘Your Creative Power’ van Alex Osborn. Uitgeverij Succes gaf het uit in de reeks Succes-efficiency-bibliotheek. Wellicht las ik het als twaalfjarige voor de eerste keer gelezen door de mooi, roodlederen uitgave.  Maar het boek maakte indruk. Want ik las daarna nog enkele boeken uit de reeks die mijn vader had gekocht bij de Nederlandse Boekenclub (NBC). Die club nam Bertelsmann jaren later op in ECI.

Scheppend denken is een nononse boek. Osborn, mede-oprichter van het reclamebureau BBDO, beschrijft daarin een methode die ik de topische vragen van Osborn ben gaan noemen. Hij gebruikt daarbij veel voorbeelden. Het boek, of wat ik er nog van weet en hoe ik het in mijn herinnering beleef, is mijn uitgangspunt bij het beoordelen van andere boeken over creativiteit.

Niets nieuws, meer van hetzelfde

En zoals aangegeven, dan blijkt er vaak niets nieuws onder de zon. Net als bij boeken over psychologie probeert elke schrijver over creativiteit zijn eigen ‘schooltje’ te maken, door aan de basis van creativiteit iets toe te voegen of te schrappen.

Osborn zal wat dat betreft ook niet uniek zijn. Maar het was wel mijn introductie geweest of in ieder geval de eerste keer dat ik me bewust werd van mijn interesse in het onderwerp. En, om dit bericht helemaal in perspectief te plaatsen, het rode boek van Osborn ligt wel opgeslagen in een verhuisdoos. Maar dat komt omdat ik het bij andere rode boeken uit de serie wilde houden*).

Beter denken, beter doen

pachtnerEén boekje uit de Succes-reeks die deze verhuisdoosdans ontsprong is ‘Beter denken, beter doen’ van de Duitse ingenieur Fritz Pachtner. Het is een paperback-uitgave uit 1955 van een andere Succes-serie. Ik wilde het nog eens lezen toen ik de dozen inpakte.

Doorbladerend met de hap snap-methode wordt ik weer enthousiast van de praktische en tijdloze informatie. Ook dit boekje stimuleert creatief denken. De direct- en doelgerichtheid, die techneuten zo eigen is, zouden we in de politiek ook wat meer moeten hebben, denk ik het boekje doorbladerend. Het boek van Pachtner ga ik van het weekend nog eens diagonaal doorlezen en wie weet… *)

Meer informatie:

*) Als ik het wel had zou ik zo stout zijn er een epub van te maken, wat ik wellicht nog wel doe met het boekje van Pachtner.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 31 januari 2013 door in de categorie 2013, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code