Onverantwoordelijke Megadump

Het was weer tijd voor een ideeënverzameling. Ingegeven door het bericht van gisteren pakte ik de database erbij. Daar stuitte ik op de notitie ‘marktaandeel verliezen’:

Marktaandeel verliezen

Als je in een markt zit waar je maximaal 2% klanten hebt van het totale aantal klanten voor een product, waarom zou je dan een megadump organiseren en tegen dumpprijzen de markt opgaan. Even je productiecapaciteit verhogen en daarna weer wegzakken.

Bij sommige producten is het nodig een bepaalde productiecapaciteit aan te houden, omdat het bij het bestaande productieproces onvoordelig is kleine hoeveelheden aan te maken. Maar het lijkt me dat het sterk van het product en haar omgeving afhangt hoe je daar mee omgaat. Je kunt het productieproces wellicht veranderen, te grote hoeveelheid elders dumpen, dan in je bestaande markt etc. Er zijn ook branches waar hoge voorraden bestaan omdat ze productiemensen aan het werk willen houden. Wat een onzin. Leg die mensen uit waarom de productie even lager is en laat ze iets anders doen, voor mijn part de bedrijfsauto’s wassen. Maar in ieder geval niet de markt verzieken waarmee hun salaris wordt betaald.

De notitie is niet, zoals de andere in de ideeënverzameling gebruikte ideeën en notities, van vóór 2000. Het is uit 2002. Ik haalde met Geert Visser een broodje bij Praxis. We verwonderden ons om een grote berg opgestapelde dozen met boormachines. Geen oud type, geen slecht apparaat en geen reden om het te dumpen. Maar dat was wel wat er gebeurde. Afgeprijst tot 60% van de prijs die ik anderhalve maand daarvoor had betaald.

Eén gevolg was dus direct al een ontevreden klant. Ik nam vanaf dat moment het merk boormachine (en Praxis) niet meer serieus. Nadat de berg was verdwenen over de mensen die ook zo’n boormachine hadden gekocht, bleef de boormachine gewoon op de markt voor de normale prijs. Wellicht dat van de mensen die de boormachine uit de berg kochten er een aantal de boor niet voor de normale prijs zouden hebben gekocht. Dat is het enige dat je met zo’n dump bereikt. Voor het overige heeft alleen nadelige gevolgen. Klanten die wel de normale prijs zouden willen betalen heb je nu verleid de aankoop wellicht iets eerder te doen met het voordeel van de geringe prijs, maar als klant ben je ze kwijt, want voorlopig kopen ze geen boormachine meer. Hooguit kopen ze ook een keer een schuurmachine van jouw merk, omdat ze de boormachine ook al hebben.

Veel beter hadden ze de boormachine kunnen dumpen op een geheel andere markt. Had ze in Tjechië verkocht bijvoorbeeld om een nieuwe markt aan te boren. En als daar een importeur zit, verkoop je ze daar aan. Het is een rekensommetje, maar vernietigen zou ook een optie kunnen zijn. Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken. Alles beter dan een megadump zoals die bij de Praxis plaatsvond.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 8 februari 2013 door in de categorie 2013, Algemeen, Ideeën

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code




Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 1500 berichten.