Persoonlijke verandering

Een aantal jaren geleden las ik het boek ‘Changing for Good’ uit 1995, met de ondertitel: A Revolutionary Six-Stage Program for Overcoming Bad Habits and Moving Your Life Positively Forward’. Een boek voor persoonlijke verandering.

Persoonlijke verandering

changeology - persoonlijke veranderingDrie weken geleden zag ik bij een vriend een boek liggen van Dr. John C. Norcross, één van de schrijvers van ‘Changing for Good’. Het boek ‘Changeology’ leek een vervolg, met weer een intrigerende ondertitel: 5 steps to realizing your goals and resolutions’.

Na een snelle analyse (de Drop-methode) vroeg ik het te leen; de vriend had geen bezwaar. De afgelopen week las ik het boek dat ook is gericht op persoonlijke verandering.

Synchroon

Het leuke is dat wat ik lees, gesprekken die ik heb en overige dingen op mijn pad, op een gegeven moment synchroon lijken te lopen. Dat zal bij iedereen zo zijn, maar wellicht zal niet iedereen het willen of kunnen zien.

De afgelopen twee weken heb ik diverse mensen gesproken die iets willen veranderen of zelfs rigoureuze persoonlijke verandering willen in hun leven. Zelf heb ik natuurlijk ook altijd kleine en grote dingen die ik wil veranderen. Sommige veranderingen lukken wel, andere niet.

Zes stappen

Eerdere berichten deze week kwam voort uit die gesprekken. Het kaf, over ondernemers die niet zijn meegegaan in de maatschappelijke veranderingen en de door de crisis afgedwongen noodzaak te veranderen. Dat werkt niet, over ondernemers die vanuit een soort ontkenning de noodzakelijke verandering tegenhouden.

De schrijvers James Prochaska, John Norcross en Carlo DiClemente van ‘Changing for Good’ ontdekten dat veranderen plaatsvindt in zes stappen. Stappen die elk hun eigen voorwaarden hebben. In het recentere boek van Dr. John C. Norcross zijn het vijf stappen:

  1. Pre-contemplation

    : de periode waarin we iets nog niet als probleem zien en dus ook niet nadenken over mogelijke verandering.

  2. Contemplation

    : het afwegen van de voor- en nadelen binnen zes maanden na de wens tot verandering.

  3. Preparation

    : de voorbereidingsfase voor het uitvoeren van een verandering, ongeveer een maand voor de start.

  4. Action

    : de fase waarin we de verandering doorvoeren, ongeveer een half jaar.

  5. Maintenance

    : het onderhouden/vasthouden van de verandering na de actiefase.

Geheim

Het geheim zit hem, overigens volgens beide boeken, in het goed in de gaten houden van de overgangsfasen. We letten op wat we gaan doen en op wat het resultaat daarvan is. Maar we moeten ook vooral kijken naar hoe we reageren, wat er gebeurt, bij het overgaan naar een volgende fase.

Als veranderen niet lukt, komt dat meestal doordat het bij de overgang niet goed is gegaan. Door daar beter op te letten voorkom je afhaken, falen en dergelijke; en verhoog je de kans op slagen.

Huiswerk

Dat wetende en zien dat pas bij stap 4 de actie begint, toont dat ‘huiswerk’ doen heel belangrijk is. In de eerste drie fasen ben je vooral bezig met voorbereiding. In die fasen denk je na over wat je echt wilt, waarom, hoe, met wie. Je verzamelt informatie en verkrijgt meer kennis, je raakt daardoor meer gemotiveerd en meer vertrouwd met de omgeving van de verandering.

Een interessant boek. Met ook een uitgebreide website waar je eens kunt kijken.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 10 februari 2013 door in de categorie 2013, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code