website bezoekcijfers

Wat zijn de meest bezochte website van Nederland? Er zijn diverse onderzoekbureaus die bezoekcijfers meten. Het maakt daarbij weinig uit welke methode wordt gebruikt. De lijstjes verschillen toch wel, ook wanneer dezelfde meetmethode wordt gebruikt. Om de allergrootsten kan bijna geen enkel bureau heen. Google, Facebook, Youtube en dergelijke staan bijna in alle lijstjes bovenaan.

Dat het resultaat, de beschrijving daarvan, bij de lijsten verschilt kan diverse redenen hebben. Een belangrijke manipulator is, zoals ook bij andere ranglijsten, de opdrachtgever van de meting. Of een afnemer van de resultaten past deze aan naar eigen inzicht en wensen. Een beetje goochelen met de cijfers kan direct een heel ander beeld geven.

Neem je bijvoorbeeld alleen het aantal unieke bezoekers mee dan krijg je een ander resultaat dan wanneer je ook bezochte pagina’s meeneemt, alle bezoekers en dergelijke. Je kunt de cijfers ook mixen. Daarbij is het belangrijk hoe je de cijfers waardeert. Heeft het aantal unieke bezoekers dezelfde waarde als het aantal bezochte pagina’s. Bij sommige websites vinden bezoekers alleen de homepage belangrijk, bij andere zoeken ze door de hele website en bekijken dus meer pagina’s. Het is bijna het bekende appels en peren vergelijken.

Autoweek van Sanoma werd in februari bijvoorbeeld een fractie minder bezocht dan Viva (1.867.320 tegenover 1.891.890), maar er werden veel meer pagina’s bekeken (9.149.868 tegenover 6.999.993). Moet Autoweek lager staan dan Viva of hoger?

Sanoma is illustratief voor nog een voorbeeld. Het heeft namelijk honderden sites, terwijl bijvoorbeeld Wehkamp er maar één heeft. De site van Sanoma worden per site weliswaar minder bezocht, maar het totale bezoek is vele malen hoger dan die van Wehkamp. Op de meeste lijsten komen Sanoma en haar bladen niet voor. Er zijn enkele lijsten waar de gegevens van de diverse Sanoma websites zijn getotaliseerd. Op die lijsten staat Sanoma in de top-10.

Over cijfers en Sanoma is overigens ook nog wel iets anders te zeggen. Sanoma was één van de eerste bedrijven die geïnteresseerd was in Hyves. Maar de goudzoekers van Hyves hadden met diverse cijfers gegoocheld en deze behoorlijk in hun voordeel opgekrikt. Sanoma zegde daardoor al snel het vertrouwen op. Chic van Sanoma dat ze het binnenskamers hield; zelfs nadat Raymond Spanjar in zijn boek ‘van 3 naar 10 miljoen vrienden‘ het verhaal vertelt dat juist hij en zijn maten Sanoma de deur wezen.

Een top-12 van gebruik in Nederland (gegevens maandcijfers februari 2013):

Nr. Website Bekeken pagina’s Bezoeken Website waarde Externe links
1. Google.nl 1.589.217.084 166.584.600 79,18 miljoen 121.756
2. Google.com 59.289.772.500 4.280.850.000 2,03 miljard 10.861.694
3. Facebook.com 69.786.360.000 4.105.080.000 1,95 miljard 17.178.624
4. Youtube.com 35.620.092.900 2.893.590.000 1,37 miljard 7.895.612
5. Linkedin.com 4.099.712.400 461.160.000 219,22 miljoen 3.111.574
6. Live.com 6.427.648.080 878.094.000 417,41 miljoen 357.212
7. Wikipedia.org 4.429.046.790 1.171.705.500 556,99 miljoen 4.781.843
8. Nu.nl 177.459.282 37.837.800 17,98 miljoen 25.196
9. Twitter.com 4.951.824.570 762.993.00 362,70 miljoen 13.708.993
10. Marktplaats.nl 379.237.950 21.670.740 10,30 miljoen 14.362
11. Telegraaf.nl 168.846.023 27.862.380 13,24 miljoen 22.905
12. ING.nl 109.569.178 20.712.510 9,84 miljoen 5.193

 

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 9 maart 2013 door in de categorie 2013, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code