- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Broodrooster kunst

Het begon niet met broodrooster kunst. Ik was namelijk op zoek naar informatie over ‘The Art Toast Project’ van Ida Skivenes. Ik had een paar voorbeelden gezien van haar broodversiersels op Tumblr.

arttoast_01 arttoast_02 arttoast_03

The Bread Art Project

Maar bij het intypen van de ‘The Art Toast Project’ in Google kwam eerst ‘The Bread Art Project’ te voorschijn. Een verrassend leuke website, dus ga in ieder geval even kijken.

Het ‘Bread Art Project’ is opgezet om mensen te wijzen op het groeiende hongerprobleem in de Verenigde Staten. Het afgelopen jaar hebben bezoekers van de site meer dan 50.000 broden versiert. Ze zamelden daarmee ruim 50.000 dollar in voor ‘Share Our Strength‘, een non profit organisatie die kinderhonger wil beëindigen.

The Art Toast Project

Het volgende zoekresultaat was inderdaad het gezochte Art Toast Project. Het valt een beetje tegen eerlijk gezegd. Maar kijk zelf even.

The Toaster Project

Oftewel de website van ‘we make money not art’. Als ik het goed begrijp is het Toaster project onderdeel van een show van de Royal College of Art in London. Die show gaat over duurzaamheid, technische ontwikkeling, kinderarbeid en meer.

Het Toaster project is bedacht door Thomas Thwaites. Hij probeerde vanaf niets een broodrooster te maken. Dat begon met de winning van olie om plastic te maken. Ook zorgde hij voor koper om zijn eigen stekker te maken, voor mica om de elektriciteitsdraad te isoleren etc. Toen de broodrooster klaar was, werd het met andere projecten van de College of Art geëxposeerd.

Toast Art – instructies

toast_artEn tenslotte kwam ik op de website ‘   instructables ’ met informatie over een les ‘kunst maken met brood’. Het verwijst ook naar het ‘Bread Art Project’, maar is daar niet mee verbonden. Het lijkt meer bedoeld voor leraren.

De instructies zijn leuk. Het komt er op neer dat je brood brandt met een gasfles en daarna de verbrande delen gedeeltelijk weg schraapt om een figuur te maken. Met vlammen werken. Dat is toch anders dan het tandenborsteltje, de vingerverf en het vergiet waarmee ik op de kleuterschool mijn eerste kunstwerkje mocht maken.

De leerdoelen van de les zijn:
1. Leerlingen de waarde te leren van het maken van een afbeelding
2. Ze het juiste gebruik van schetsgereedschap te tonen
3. De leerlingen te laten samenwerken aan een kunstwerk
4. Leerlingen inzicht geven in rastertechnieken
5. Ze tonen hoe kunst gebruikt kan worden in de maatschappij of gemeenschap