- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

101 jaar oud worden

Een paar jaar geleden zag ik een BBC documentaire over plaatsen in de wereld waar mensen heel oud worden. De wetenschappers die het onderliggende onderzoek hadden gedaan concludeerden dat drie dingen helpen je leeftijd te verlengen: goede voeding, in beweging blijven en goed omgaan met stress.

Maar de belangrijkste overeenkomst tussen de stokoude mensen op de enigszins geïssoleerde plaatsen in Japan, Italië en nog enkele landen was dit, ze aten 80% van wat ze nodig hadden. Ze hadden een constant hongergevoel. In de documentaire werd ook uitgelegd wat dit voor, positief uitgelegde, gevolgen heeft.

De afgelopen maanden bracht ik de documentaire drie keer ter sprake in gesprekken over gezonde voeding en gezondheid in het algemeen. Daarbij herhaalde ik de conclusie over het hongergevoel. En daarop reageerden de toehoorders positief. Ergens weet iedereen wat goed is.

danbuettner

Dan Buettner

Ivo Niehe’s Tv Show

In de TV Show van Ivo Niehe van 3 maart j.l. ging het over plaatsen waar mensen heel oud worden. Vrijwel alle getoonde beelden kwamen, volgens mij, uit de BBC documentaire. Die beelden werden aangevuld met een interview door Ivo Niehe van Dan Buettner. Hij werd gepresenteerd als de man die het allemaal had ontdekt.

In de documentaire zijn het echter de broers Bradley en Craig Wilcox die als belangrijkste wetenschappelijk onderzoekers naar voren komen.

Wat ik jammer vind is dat ze beiden, de Wilcox broers en Dan Buettner, er direct weer een commercieel traject van maken. Niet vanwege de commercialiteit, maar om de onzin die er dan altijd weer bij wordt gehaald om gewicht te geven aan boek, workshop en andere producten/diensten. De Wilcoxen met hun Okinawa-dieet en Dan Buettner met de Blue Zone.

Eet minder dan je nodig hebt en houd een hongergevoel

Als je eenvoudig zegt ‘eet minder dan je nodig hebt en houd een hongergevoel’ heb je alles gezegd.  Begrijpelijk en duidelijk. De boodschap daarvan is ‘Nog een keer opscheppen?, niet doen!’. Het nadeel van commercialiteit is dan dat er allerlei dingen bij worden gehaald (lees verzonnen), die soms wellicht helemaal niet kloppen.

Door Buettner wordt er in de TV Show ook van alles bijgehaald, een waslijst van dingen die je moet doen om oud te worden. De verantwoordelijkheid wordt daarmee weer weggehaald bij het individu met de inmiddels op verschillende terreinen bekende commerciële boodschap: ‘ja, het is allemaal wel ingewikkeld. Kijk eens, we hebben het allemaal voor jou in een potje gedaan. Makkelijk hè.’

Bij Buettner is het ook gewoon marketing. Hij wil immers steden van de grond krijgen die volgens Blue Zone werken/leven. Als hij eenvoudig vertelt hoe het zit, kan iedere burgemeester het met zijn ambtenaren zelf uitwerken. Maar hangt hij er een hoop BS (Bullshit) aan, dan gaan die autoriteiten twijfelen en halen zeer  in dit geval Buettner bij om hen te helpen.

En zo maakt iedereen rond de essentie, de eenvoudige waarheid, zijn eigen ‘schooltje’, dieet, pilletje, filosofietje etc.  Dat gebeurt niet alleen bij het thema ouder worden, maar op alle terreinen van het leven. Zie ook het bericht ‘boeken over creativiteit‘.

Meer informatie: