Trampoline – het allerbeste fitness apparaat

Gisteren was ik bij Tosca, een vriendin die met regelmaat de berichten op deze site leest. Dat ze dat doet is verder niet belangrijk. Maar gisteren begon ze over het bericht ‘touwtje springen’. Voor ze echt veel had gezegd, zei ze: ‘moet je eens mee komen’.

reebok_rebounder trampolineWe liepen door de keuken, de bijkeuken en een halletje naar de garage. Daar wees Tosca enthousiast naar een mini trampoline. Een kleine ronde trampoline met een diameter van iets meer dan een meter schatte ik.

Trampoline

‘Elke dag ’s ochtends tien minuten of een kwartiertje voor ik onder de douche ga’, vertelde ze ,’en als ik thuis ben overdag, tussendoor vaak ook nog even’. Ze liep door en pakte achter de trampoline twee gewichten. ‘Ik heb ook varianten, bijvoorbeeld met deze gewichten’.

Natuurlijk heb ik ook gesprongen op de mini trampoline. Het is leuk en voelt inderdaad goed. Beetje eentonig, saaier dan de hometrainer waarop ik een Netbook heb gemonteerd waardoor ik tegelijkertijd een film kan kijken. Het is ook niet helemaal wat ik bedoelde in het bericht ‘touwtje springen’. Want daar gaat het vooral om oefeningen waarbij je geen apparaten nodig hebt.

Thuisgekomen ben ik wel gaan kijken naar informatie rondom de mini trampoline. De mini trampoline van Tosca wordt een Rebounder genoemd. Die is nog wat kleiner dan een mini trampoline en speciaal bedoeld voor fitness en dergelijke oefeningen.

De Rebounder

De Duitse Bellicon rebounder trampoine

De Duitse Bellicon rebounder

De mini trampoline is in 1938 bedacht door Ed Russel. Hij heeft dan echter geen geld om zijn idee te exploiteren en geeft zijn idee en prototype aan Victor Green. Deze patenteert de mini trampoline in 1975.

Er zijn direct vijf fabrieken die trampolines, zowel groot als klein, gaan produceren. In korte tijd wordt trampoline springen heel populair als sport.

Onderzoek

Het viel de Amerikaanse Olympisch worstelaar Albert Carter op hoe fit en veerkrachtig de trampoline atleten waren. Hij vroeg zich af of dit kwam door het springen.

Carter deed onderzoek, begon shows te geven en trainde zijn kinderen op de trampoline. De enorme gezondheidsverbetering van zijn familie en anderen stimuleerde hem tot verder onderzoek. En tot het schrijven van een eerste boek over oefeningen op de trampoline om je gezondheid te bevorderen: ‘Rebound to Better Health’ in 1977. Het woord Rebound uit de titel werd de populaire naam voor de eenpersoons trampoline.

NASA

NASA zag inmiddels ook de gunstige invloed op het lichaam van het trampoline springen. Ze startte in 1980 het eerste wetenschappelijke onderzoek naar de oefeningen en de effecten van het springen. Rond die tijd was de Rebounder al enorm populair.

Maar geleidelijk verdwijnen ze, om verschillende redenen, uit het straatbeeld. Een belangrijke oorzaak is het enorme aanbod van vooral goedkope Rebounders. Die breken snel en veroorzaken ongelukken en blessures.

Revival

Sinds een paar jaar is de Rebounder terug. Er zijn enkele producenten, voornamelijk Duitse en Amerikaanse, die een zeer goede kwaliteit trampoline maken. Daarnaast is er wat Aziatisch aanbod. En de populariteit stijgt.

De NASA doet nog steeds onderzoek naar het springen. Andere wetenschapper en artsen houden zich ook bezig met onderzoek naar de voornamelijk positieve eigenschappen van het mini trampoline springen. Sommige van hen beweren zelfs dat de Rebounder het allerbeste fitness-/oefenapparaat is.

Springen

Springen op een trampoline is minder blessuregevoelig. In tegenstelling tot rennen, waarbij je op straat je lichaam en vooral knieën kunt beschadigen, beschermt het ‘terugspringen’ (=rebound) op het elastische vel je gewrichten. Het springen is dus weinig belastend voor je lichaam en daardoor zelfs geschikt voor ouderen en mensen met een lichamelijke beperking. Toch kan de intensiteit hoog zijn en kan het springen ook worden ingezet als krachttraining.

De op- en neergaande beweging van het springen op een trampoline is goed voor je lichaam en je kunt er enorm veel calorieën mee verbranden. Met het in een vloeiende beweging tegen de zwaartekracht in springen bouw je kracht op. Het helpt je balans en coördinatie te verbeteren, verhoogt je energieniveau, vergroot je botmassa vermindert je cholesterol en ga zo maar door … verlaagt stressniveau, verbetert je bloedsomloop en hartfunctie, helpt je gewicht te verminderen. Ok, ok. Zie verder hieronder bij de links .

Meer informatie:

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 25 juni 2013 door in de categorie 2013, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *