- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Een taal leren in 3 maanden

Timothy Ferriss vroeg zich af ‘kun je een taal leren in 3 maanden ?’. Het is een vraag die hem al 10 jaar bezighoudt. Door berichten over tegenvallende resultaten bij diverse taalopleidingen en universiteiten heeft hij het weer opgepakt. Want met de huidige wetenschappelijke kennis, bijvoorbeeld op het gebied van cognitieve neurowetenschap en time management, zou een taal leren in 3 maanden toch mogelijk moeten zijn.

Tim Ferris - een taal leren in 3 maandenLaat ik eerst iets vertellen over Timothy Ferriss. Tim is een schrijver, ‘angel’-investeerder en ondernemer. Hij is een bijzonder mens. Hij switchte van een studie neurowetenschap naar oost-aziatische cultuur. Staat in het Guiness Book of Record als recordhouder aaneengesloten tanga-spins in een minuut. En hij schreef onder andere het boek ‘een werkweek van vier uur’.

Ik leerde over Ferriss aan het begin van zijn carrière. Dorethé Flines, toenmalig uitgever bij Spectrum, vroeg me in 2006 het manuscript te beoordelen en het boek ‘The 4-hour workweek’ te vertalen. Het boek was nog niet uit in Amerika en Uitgeverij Spectrum kon de rechten kopen. Ik vond het een langdradig verhaal en het leek me ook weinig realistisch.

De nu 35-jarige Ferriss is inmiddels een bekende Amerikaan. Hij staat hoog op de lijst, die jaarlijks door Newsweek wordt gemaakt, van belangrijkste en invloedrijkste investeerders. En er zijn meer lijsten waar hij hoog genoteerd staat.

Een taal leren in 3 maanden

Ferris ontwikkelde op de universiteit een methode om snel Japans te kunnen praten. Later werkte hij de methode uit om zichzelf binnen een uur een taal machtig te maken. Hij was dan geen specialist en sprak het niet vloeiend. Maar hij kon zich verstaanbaar maken en een conversatie voeren. Zo leerde hij zichzelf Japans, Mandarijn Chinees, Spaans, Italiaans, Portugees, Noors, Koreaan en nog een twintigtal talen. Inmiddels heeft hij de methode ook aan mensen in zijn omgeving geleerd.

Ook de vraag ‘kun je een taal leren in 3 maanden ?’ heeft hij inmiddels beantwoord. Het kan volgens hem zodanig dat je, wat hij noemt ‘conversational fluency’ (gespreks/welsprekendheid), hebt. Dit is volgens hem 95% taalbegrip en 100% expressieve vaardigheid. Zijn systeem is gebaseerd op drie onderdelen:

  1. Effectiviteit (het belang).
  2. Wens (de interesse)
  3. Efficiëntie ( de werkwijze)

Het zijn de ‘wat, waarom en hoe’ van leren in het algemeen volgens Ferriss. Eerst kijk je naar het belang of de mate waarin je het geleerde (bijv. de taal) nodig hebt. Daarna kijk je naar jezelf. Wil je het echt graag leren, denk je dat je door kunt zetten. En tenslotte bepaal je hoe je de leerstof zo goed en slim mogelijk tot je kunt nemen.

Effectiviteit

Over effectiviteit zegt Ferriss ‘Als je het verkeerde lesmateriaal kiest kom je er niet. Leraren zijn ondergeschikt aan lesmateriaal, zoals koks ondergeschikt zijn aan een recept’.

Wens/interesse

De interesse in wat je leert is belangrijk. Zeker bij een taal, omdat er veel monotonie in zit. Dit kun je alleen tegengaan door een sterke wens te hebben de taal (of in het algemeen de leerstof) te leren. Als de interesse te gering is zal het moeilijk worden, zelfs wanneer de effectiviteit en efficiëntie hoog zijn. Ferriss gebruikt de volgende analogie ‘als de meest effectieve manier om lichaamsvet te verliezen is het een berg op sprinten met een zware bowlingbal in elke hand, hoe veel mensen zouden zo’n methode volhouden’. De belangrijke vraag is dus ‘kan ik blijven leren, met het gekozen lesmateriaal, tot ik de gewenste spreekvaardigheid heb bereikt?’ Bij twijfel kun je ander lesmateriaal kiezen of er beter helemaal van afzien.

Efficiëntie

Als de interesse voldoende aanwezig is en je goed lesmateriaal hebt moet je de vraag stellen ‘zal dit lesmateriaal me in de kortste tijd voldoende kennis geven?’ Als de effectiviteit, lesmateriaal, en de interesse er zijn kan je er twintig jaar over doen een taal te leren. Niemand dwingt je tenslotte. Maar daar is het ons niet om begonnen, we willen snel aan de slag met de nieuwe taal. Dus als de vraag twijfel oproept, kijk dan of je het materiaal kunt vervangen, aanpassen/verfijnen.

Pareto-Principe

In alle 4-uur boeken van Ferriss draait het om varianten op het Pereto Principe, genoemd naar Vilfredo Pareto. We kennen dat principe beter als de 80/20-regel. Als je in korte tijd veel kunt leren en je voor 95% verstaanbaar kunt maken en kunt converseren, dan mag dat laatste stukje naar perfectie best langer duren. Of je laat de perfectie zitten vanuit de afnemende meeropbrengst (de laatste 5% zullen steeds trager tot verbetering leiden in verhouding tot de eerste 95%).

Ferriss geef in één van zijn boeken het voorbeeld van het leren van de Spaanse taal. Om door te gaan voor iemand die vloeiend Spaans spreekt, zo vertelt hij, heb je een actieve woordenschat nodig van ongeveer 2500 veelvoorkomende woorden. Daarmee kun je meer dan 95% van alle gesprekken volgen. Om daar een paar procent bij te leren moet je minstens vijf jaar trainen in plaats van de paar weken of maanden die je voor de eerste 95% nodig had.

Dat geldt dus niet alleen voor het leren van een taal. Want Ferriss gebruikt hetzelfde principe voor het leren koken, je werkweek indelen en andere hobby’s, taken en activiteiten.

Taalhulpjes