Brainstormen
Gisteren was ik uitgenodigd bij een klant om mee te brainstormen over een nieuw product. De afgelopen vijfentwintig jaar heb ik dat natuurlijk vaker bij de hand gehad. En ik vind het niets. Brainstormen in groepen werkt niet is mijn mening. Degene die kritisch en eerlijk is zal het met me eens zijn. Vaak is het een hoop gewauwel. Iedereen wil zijn zegje doen, meer gericht op het ventileren van de eigen kennis dan op het gezamenlijke doel.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar dat heb ik alleen meegemaakt als er iemand bij is die ervaring heeft met het leiding (of sturing) geven aan de brainstormsessie. Meestal waren dat dan externen.
Brainstormen in groepen werkt dus niet, vind ik. Daar zijn overigens meer redenen voor aan te geven. Met zijn tweeën brainstormen kan nog net. Bij drie werkt de bekende uitdrukking al, three is a crowd.
In je eentje brainstormen
Ideaal is in je eentje. En dat doe ik dus regelmatig. Voordeel is dat ik het kan doen wanneer ik wil, hoe lang ik wil en waarover ik wil. Het wil niet zeggen dat ik het helemaal alleen doe. Het is meer een proces van brainstormen, aanvullende informatie inwinnen, brainstormen, bijslijpen, brainstormen. Met dat inwinnen van informatie ondervang ik overigens direct het enige voordeel van brainstormen in een groep, het putten uit het referentiekader van anderen.
Het inwinnen van informatie kan door lezen, maar ook door mensen uit de praktijk te spreken. Die mensen geven informatie en kennis, maar kunnen ook andere invalshoeken bloot leggen, ideeën opperen en dergelijke.
Daar naast is het, niet alleen voor brainstormen, goed je ‘algemene ontwikkeling‘ op orde te houden. Dat betekent op zijn minst veel lezen, geïnteresseerd zijn in wat er speelt in de omgeving en de wereld en een open mind hebben naar iedereen.
Het leuke is dat ik mezelf ook brainstorm-/denkopdrachten kan geven, ook al slaan die nergens op of zijn ze niet relevant. Niemand die daar immers iets van zegt.
Duurzame vluchten
Afgelopen weekend bijvoorbeeld dacht ik ineens aan vliegtuigen en stelde mezelf de vraag: Hoe kan een vlucht duurzamer worden gemaakt?
Afhankelijk van de gestelde vraag gebruik ik meerdere technieken. Die roep ik niet meer bewust op, want ze zijn bijna een onderdeel van mijn manier van denken geworden. Alleen mijn favoriete techniek, de topische vraagstelling van Alex Osborn, de persoon die brainstormen populair maakte, zet ik bewust in. Naast de wie-, wat- en waar-vragen stel ik dan vragen als ‘wat gebeurt er als ik het omkeer?, ik het groter maak? , wat bij kleiner? of een andere kleur etc’. Het helpt mij in de flow te komen.
Ook vind het ik het leuk om ‘de kikker’ te gebruiken, zoals ik het noem (het is eigenlijk associëren). Ik neem dan gewoon een voorwerp in gedachten dat in mijn nabijheid ligt, dat ik daar zie of dat spontaan opkomt. Daarmee associeer ik met het voorwerp van de gestelde vraag (of het probleem). Is het een kikker, dan levert dat vragen op rond steekwoorden als springen, zuignapjes, groen, glad. Het voorwerp kan afhankelijk van waar ik ben ook een stoel, computer, balpen, telefoon, broodje of zoiets zijn.
Met de kikker bij de vraag over vliegtuigen verwonderde ik me erover dat de onderkant van vliegtuigen vaak grijs of wit is. Waarom eigenlijk?
Omdat je de onderkant nauwelijks ziet als ze op de grond staan? Vanwege kosten? Zou een geschilderde onderkant een leuk, extra huisstijlelement kunnen zijn? Geeft het extra bescherming aan het plaatwerk? Ok, met die verwondering is de vraag naar duurzamer niet beantwoord.
Extra informatie en benodigde kennis
Als ik zo heb gebrainstormd, zijn er altijd enkele toppers. Dat zijn de goede ideeën, verrassingen, gewoon leuke invalshoeken en dergelijke. Wanneer ik die ga uitwerken komen er vanzelf vragen waar ik geen antwoord op weet. Dan ga ik extra informatie inwinnen en de benodigde kennis opdoen. Met die informatie kan ik weer verder en gerichter brainstormen. Etc.
Heb ik ideeën gekregen voor het duurzamer maken van vliegen? Ja, natuurlijk. Als ik er iets mee zou moeten dan zou ik nu die extra informatie gaan inwinnen.
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.
Duurzaam vliegen begint met Biokerosine gemaakt van Jatropha oil.
Na 10 jaar orienteren,proeven doen met de plant,onderzoek en strijden met de gevestigde olicompanies, zoeken naar investeerders ga ik het met 2 vrienden zelf doen ,planten op 3000ha in Senegal.
Duurzaam onder MVO en de 3 PPP.EEn heel dorp kan er straks van eten en leven.