Inkleuren van de opstand van Warschau
Jan Oldakowski, directeur van het Museum Powstania in Warschau, had het idee om een film over de ‘Opstand van Warschau’ te maken ter gelegenheid van de 70-jarige herdenking in 2014. Nu twee jaar later is de film zo goed als gereed.
Film over opstand van Warschau
Eerst verzamelde de makers filmmateriaal, dat voornamelijk bestond uit zwart-wit opnamen. Veel materiaal moest daarbij door technici worden gerepareerd. Liplezers analyseerde de geluidloze films waardoor dialogen konden worden ingesproken door acteurs.
Met het materiaal werd een 90-minuten durende film gemonteerd. Daarna werd deze film ingekleurd. Hierbij hielpen oud-verzetstrijders en historici bij het bepalen van de kleuren. Door de kleuren ontstond een bijzondere en toegankelijke documentaire.
De laatste fase is nu het vinden van mensen die in beeld te zien zijn of informatie over hen. Daartoe is een samenvattende film verspreid, onder andere via youtube. Hierop is ook te zien in welke slechte staat sommige films werden verkregen.
De Opstand van Warschau
Op 1 augustus 1944 begon het Poolse verzetsleger een strijd tegen de Nazi’s. Het doel was Warschau te bevrijden. De Polen hoopten op hulp van het Russische leger, maar dat kwam niet. Op 2 oktober, 63 dagen na aanvang van de strijd, wisten de Duitsers de opstand neer te slaan. De opstand kostte ruim 200.000 Polen het leven, door de gevechten en de executies. Ruim driekwart van Warschau werd verwoest.
Inkleuren van films
Inkleuren van films is niet nieuw. Het werd al vanaf begin 1900 gedaan. Vanzelfsprekend met de hand en beeldje voor beeldje. Eind zestiger jaren werden tekenfilms opnieuw uitgebracht door de films beeldje voor beeldje naar nieuwe cels te kopiëren die werden ingekleurd.
Rond 1970 werden voor het eerst computers ingezet. Daarbij werd een proces gebruikt dat was ontwikkeld door Wilsom Markle. Pas rond 1983 werden de beelden beter, nadat David Geshwind zijn patenten (pdf) had gedeponeerd. Nadat Ted Turner in 1986 de filmarchieven van MGM kocht heeft hij meerdere films laten inkleuren. Dat maakte verschillende reacties los. Toen uiteindelijk ook de beroemde film Citizen Kane onder de digitale kleurenkwast zou gaan, werd het protest groot en stopte Turner met zijn inkleurproject (zie uitleg van Professor Wheeler Winston Dixon).
Het bijzondere aan de film over de opstand van Warschau is, dat er allerlei filmpjes van amateurs bij elkaar zijn gebracht.
Inkleuren
In het allereerste begin van inkleuren moest beeldje voor beeldje worden ingekleurd. Dankzij de computer gaat het allemaal een sneller. De film moet daartoe worden gescand. Daarna kan een technicus de film beeldje voor beeldje langslopen.
Grof gezegd legt de technicus een lijntje om het in te kleuren deel en de computer vult de gekozen kleuren in op enkele daarna volgende beelden. Doordat rekening wordt gehouden met onder andere de helderheid van de oorspronkelijke film en enkele andere technische zaken is het nog steeds een langzaam proces, waarbij maximaal tussen de 10 en 20 beelden door de computer kunnen worden ingevuld.
Een uitleg over inkleuren is te vinden op de website van het televisiemuseum van Amerika
Vorige en volgende berichten
« Ouder: BurgerinitiatiefNieuwer: Slakkenslijm in Tsjechië, de pure soort »Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.