- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Anders leven

Een tijdje terug schreef ik over aangenaam leven. Daarbij ging het erover dat overheden en bedrijven met hun zogenaamde verbeteringen het ons als gebruiker/burger lastiger maken. De verbeteringen zorgen wellicht voor gemak binnen hun organisaties, voor ons betekent het extra werk. Ik zou het ook anders kunnen zeggen ‘overheden en bedrijven denken nog steeds vanuit zichzelf en luisteren niet naar de markt’.

Mensen meer, maar anders, verbonden. Snellere Informatie uitwisseling, mondiger, kritischer...

Mensen meer, maar anders, verbonden. Snellere Informatie uitwisseling, mondiger, kritischer…

Wij, mensen, kiezen zo veel mogelijk voor gemak. En tegenwoordig kan dat beter dan ooit, zelfs in crisistijd. We kiezen voor gemak en letten op de prijs. Overheden en bedrijven (de meesten in ieder geval) lijken echter niet te willen zien hoe de wereld verandert en/of weten niet hoe er op te reageren. Dat is niet iets van de laatste tijd, dat is al enkele jaren aan de gang. Maar het wordt zeker voor bedrijven belangrijker er nu werkelijk iets mee te doen. Ze moeten de realiteit van het veranderen onderkennen, verder kijken dan ze gewend waren en echt rekening houden met hun klanten.

Want ons leven veranderd door technische ontwikkelingen en andere keuzes en beslissingen door onze, al dan niet door crisis, veranderde situatie of levensvisie. We gaan anders leven, ons leven anders invullen. Aangepast aan een nieuwe werkelijkheid.

Onveranderd gedrag

Laat ik beginnen met iets waar ik in het verleden enkele klanten op wees en wat door hen werd ontkend. Maar wat ook nu nog klopt, volgens mij. Twee voorbeelden.

– Stel je wilt het nieuwste boek van Heleen van Royen of de nieuwste Dan Brown; Ben je geïnteresseerd in welke uitgever het in Nederland uitgeeft? Maakt het je wat uit waar je het koopt?

– Stel je woont in een dorp of een wijk in een stad waar een Jumbo is en een Aldi; Doe je boodschappen bij Albert Heijn? Of doe je boodschappen bij Jumbo, Aldi of beiden?

Mogelijke antwoorden

Ik denk dat het niemand uitmaakt wie de uitgever is en ik denk dat je het boek op de makkelijkste manier koopt. Heb je een boekhandel in de straat dan koop je het wellicht daar. Ga je om de zoveel tijd naar een winkelstraat dan stel je de aankoop wellicht uit tot je daar weer naar toe gaat. Of je bestelt het boek via internet.

En nee, je doet je boodschappen waarschijnlijk niet bij Albert Heijn. En ja, je doet je boodschappen bij de dichtstbijzijnde supermarkt, dus Jumbo of Aldi. Als ze dicht bij elkaar liggen ga je naar beiden en als je op de centjes let wellicht ook.

Nieuw gedrag

Vroeger keek ik televisie. Daarop zag ik quizzen, films, het nieuws. En ik las kranten en tijdschriften voor het nieuws en achtergrondinformatie.

Nu kijk ik films op mijn netbook (die is gemonteerd op mijn hometrainer) of iPad. Ik kijk het nieuws soms op de televisie, maar meestal op mijn iPad (rechtstreeks via Ziggo of later via de Journaal app). De papieren krant lees ik alleen dankzij een vastgeroest patroon. Het is mijn ontbijtritueel. Ik lees het niet per se voor het nieuws, want het meeste nieuws in de ochtendkrant las ik de avond ervoor al op mijn smartphone of ipad (niet bij de digitale krant natuurlijk, want die is er dan nog niet, maar op nieuws apps).

Aanpassen

We hebben het tegenwoordig niet meer over oude en nieuwe economie. Een zin als ‘De oude economie bestaat nog steeds, maar er heeft wel een verschuiving plaatsgevonden of er is nieuwe economie bijgekomen’ is wellicht interessant voor sociologen en macro-economen, maar een ondernemer of manager moet vooral naar zijn situatie kijken en zich continue aanpassen. Dat was altijd al zo, maar nu zal hij/zij dat sneller moeten doen en inspelend op meerdere gereedschappen, nieuwe technologieën, verdergaande ontwikkelingen en ander gedrag van zijn consumenten.

De schoenenwinkel

Interieur van een schoenenzaak? Nee, de collectie van Christina Aguilera.

Interieur van een schoenenzaak? Nee, de schoenencollectie van Christina Aguilera.

Maandag sprak ik een detaillist met een schoenenwinkel. ‘Het gaat slecht’, zei hij, ‘ik heb nog maar de helft van mijn oude omzet’. Ik stelde hem wat vragen en kon daarna niet anders constateren dan ‘eigen schuld’. De man kocht nog net zo in als vijf jaar geleden. Maar mensen kopen, om verschillende redenen, minder schoenen, of duurdere die langer meegaan, of ze kopen een deel van de gewenste schoenen op internet of bij een goedkope aanbieder. Als je dat niet in de gaten hebt en houdt… Had hij het wel in de gaten gehouden, dan had hij op zijn minst zijn inkoop er op aangepast.

Collega met ideeën

Gisteren sprak ik een collega. Hij vertelde me enkele ideeën die hij heeft om extra werk te genereren of zijn dalende omzet wat op te krikken. Leuke ideeën hoor… tien jaar geleden. Vanzelfsprekend kan ik hier zijn ideeën niet neerschrijven. Dat zou hij me niet in dank afnemen. Ter illustratie zou ik kunnen zeggen dat het geen zin heeft om bijvoorbeeld een bordspel uit te brengen wanneer de jeugd niets anders wil dan de hun beschikbare vrije tijd op een smartphone, tablet of computer te staren. Ok, ik weet dat het genuanceerder ligt en dat het ervan afhangt hoe je een idee uitwerkt. Want vooruit, een bordspel met Jan Kooijman slaat wellicht aan bij bakvisjes van dertien.

Loslaten, herzien en veranderen

Bij de detaillist en de collega, maar ook bij anderen, merk ik dat ze moeite hebben met loslaten van oude werkwijzen en overtuigingen (werkelijkheidsbelevingen). Vaak zal bij het herzien van een werkwijze een deel van het oude gehandhaafd kunnen worden. Maar het kan ook zijn dat er helemaal van moet worden afgeweken en er een nieuwe methode nodig is.

Daar is durf voor nodig. Om los te laten wat je gewend bent en iets op te pakken waar geen ervaring mee is. Dat laatste speelt natuurlijk helemaal als het met dat nieuwe te maken heeft, met sociale media, apps en dergeljke. Maar je kop in het zand steken, of zoals psychologen dat zo mooi zeggen ‘in de ontkenning gaan zitten’ werkt zeker niet.

Een manier die ik zelf nu probeer in te voeren bij een klant is gebaseerd op disruptieve innovatie. Doorgaan met het oude, als dat nog enigszins voldoet, en het nieuwe daarnaast lopen.