- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Impulsaankoop op internet

Impulsaankoop op internet vond in mijn ideeëndatabase. Het was weer eens tijd voor een ideeënverzameling, de laatste was van 10 juni. Het zou de tiende worden. Ik constateerde echter dat ik eerdere ideeën niet had geselecteerd omdat ze te eenvoudig of voor de hand liggend leken.

Niet in het licht van de tijd waarin ze waren geschreven, maar wel met al de ontwikkelingen die we intussen hebben gehad. Ik realiseerde me dat ze echter, in een bepaald kader gezet, nog steeds actueel kunnen zijn of weer actueel zijn.

Bijvoorbeeld, eerst de letterlijke aantekening uit de database:

Impulsaankoop op internet

Een winkel op internet toont af en toe aanbiedingen. Bezoekers van de site krijgen 30 seconden om een aankoop te doen. Met cookies e.d. wordt bijgehouden hoe lang de bezoeker heeft en wordt voorkomen dat hij later terugkomt. Bezoekers moeten eerst hun creditcard-informatie geven of liever éénmalige machtiging.
14 maart 1997

Er zijn inmiddels talrijke sites met producten en aanbiedingen. En internet was tot voor kort het medium van de impulsaankoop of is dat nog steeds. Maar met die 30 seconden is het een spel.

impulsaankoop op internet met seconden productactieJe kunt bijvoorbeeld de prijs per seconde laten zakken. Wie te lang wacht, op de laagste prijs, kan net te laat zijn.

Wanneer het OP=OP producten zijn, bijvoorbeeld voorraad wegwerken, kunnen andere internetters je vóór zijn. In dat geval moet je zorgen voor meerdere bezoekers tegelijkertijd. Dat kan bijvoorbeeld wanneer je het aankondigt op een gewone site.

Productactie

Wehkamp of RFS Holding kunnen bijvoorbeeld op hun sites vermelden dat ze elk uur een 30 seconden productverkoop houden. Ze tonen een uur van te voren het product, waardoor mensen het elkaar via sociale media kunnen doorgeven. Natuurlijk geen klok in beeld tijdens het aftellen, slimmeriken gebruiken hun eigen horloge.

Het lijkt een loterij, maar dat is het niet. Het is als de Dolle Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Dertig vrouwen verdringen zich om de mand met sokken, degene die niet snel genoeg is, te netjes of wat dan ook gaat zonder sokken naar huis. Het gedrang en de OP=OP gedachte versterken het idee dat ze snel moeten handelen, het stimuleert de impulsaankoop.