Hummingbird
‘Heb je al over Hummingbird gehoord?’, vroeg Kees, een vriend die af en toe een kop koffie komt drinken op kantoor. Hij weet dat ik een fan van films met Jason Statham ben, dus mijn antwoord kwam bevreemde hem niet.

De Hummingbird (Kolibrie) is het dier met de grootste hersenen in verhouding tot de omvang van zijn lichaam.
‘Ik heb de film Hummingbird al gezien’, antwoordde ik, ‘Jason Statham in een rol die ik van hem gewend ben, maar wel met een bijzondere twist. De film wordt overigens ook wel Redemption genoemd’. Statham speelt een oud militair van de Special Forces, die een trauma heeft overgehouden aan zijn verblijf in het Midden-Oosten. In de film zwerft als alcoholist door London. Tot hij op de vlucht moet voor een drugsbende, bodyguard wordt en de ons en hem vertrouwde filmrol vervult…
Maar Kees had het niet over de film, maar over het nieuwe algoritme van Google. Google Hummingbird is een grote vernieuwing, zoals die om de zoveel jaar wordt uitgevoerd. Je merkt er niets van, maar er gebeurt wel heel veel. Alsof je de carrosserie van je auto behoudt, maar er een grotere motor inzet.
Het algoritme waarmee de Google Robots (de zogenaamde Googlebots) websites afstruinen zorgt ervoor dat gebruikers de meest relevante zoekresultaten worden getoond. Dat algoritme bestaat uit ruim 200 variabelen, zoals termen op de website, actualiteit van de inhoud, locatie van de website, PageRank en dergelijke.
En Google is continue bezig deze te verbeteren.
Google zelf schrijft daarover op hun site:
U wilt het antwoord op uw vraag, niet miljarden webpagina’s. Algoritmen zijn computerprogramma’s die zoeken naar aanwijzingen om u precies dat te geven wat u wilt hebben. Zelfs voor een eenvoudige zoekopdracht zijn er duizenden, zo niet miljoenen, webpagina’s met relevante informatie. Algoritmen zijn de computerprocessen en -formules waarmee uw zoekvraag worden omgezet in antwoorden. De algoritmen van Google maken momenteel gebruik van meer dan 200 unieke signalen of ‘aanwijzingen’ om tot een zo bruikbaar mogelijk antwoord te komen op dat waarnaar u op zoek bent.
Hummingbird
De nu uitgevoerde vernieuwing is niet slechts een aanvulling of aanpassing van het bestaande algoritme. Het is een vervanging. De belangrijkste verbetering van Hummingbird is volgens Google de contextgevoeligheid bij het interpreteren van de zoekvraag. Door die gevoeligheid verbetert ruim 90% van de zoekvragen.
Contextgevoeligheid wil zeggen dat woorden niet meer los van elkaar worden bekeken, maar in hun verband. Wanneer je voorheen ‘jas’ en ‘kopen’ intypte op de vraagbalk, gaf Google resultaten gebaseerd op beide woorden los beschouwd. Met Hummingbird interpreteert Google dat de gebruiker een jas wil kopen en toont webwinkels die jassen verkopen bovenaan.
Optimalisatie
Voor de gebruiker is dit vanzelfsprekend prettiger. Voor de content beheerder van een website betekent het dat hij (of zij) rekening moet houden met de verbanden van zijn zoekwoorden en deze nog duidelijker moet richten op het thema waarop hij gevonden wil worden.
Meer informatie:
- Er verschijnen talrijke boeken, white papers en dergelijke over SEO. Het handigst vind ik nog steeds de pagina’s van Google zelf. Ze schrijven uitgebreid over hun methoden (overigens ook over AdWords, AdSense e.d.), bijv. Hoe Google zoeken werkt
- Ook op de Google-website de geschiedenis van Google
- De blog van Larry Page, mede-oprichter van Google
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.