Klik hier om af te drukken.


De Roemenen komen

vrachtwagen [1]Enkele weken geleden hielp Wim, een vriend, me met het verhuizen van het Polyvisie [2]-archief. De ruim 300 grote verhuisdozen met filmblikken, 300 metalen laden en overige onderdelen had ik netjes op pallets gestapeld. Ze pasten gemakkelijk in de 16 meter lange vrachtwagen die hij van zijn werkgever mocht gebruiken om mij te helpen.

Vanzelfsprekend hadden we het onderweg over het chaufferen van zo’n grote wagen, over het gedrag van automobilisten in personenauto’s en over diploma’s. De benodigde diploma’s en aanverwanten hadden Wim over de jaren zo’n 8.000 euro gekost, vertelde hij. Hij legde uit wat voor diploma’s en overige papieren je allemaal moet hebben als Nederlandse chauffeur.

Buitenlandse chauffeurs

Ineens zegt Wim, ‘kijk even naar de chauffeur in de wagen die ons nu passeert’. Ik kijk naar links, maar zie nog niets. Dan komt de cockpit van een vrachtwagen in beeld. De jonge chauffeur van rond de twintig kijkt even in onze richting. Het is duidelijk geen Nederlander. Hij lijkt me een Slavisch type.

‘De Roemenen komen naar Nederland’, zeg ik, naar de titel van een artikel dat ik las over het openstellen van de grenzen voor dit Romaanse volk [3].

‘Het is een Pool’, zegt Wim, ‘ik ken hem. Een brutaal joch, ook op de weg’.

‘Zijn er veel in Nederland?’, vraag ik Wim, die overigens vrachtwagenchauffeur werd omdat hij het een leuk vak vindt.

‘Ja, Polen, Roemenen en andere Oost Europeanen. En ik zal je volgende vraag direct beantwoorden. Ze waren even goed of slecht als Nederlandse chauffeurs ‘.

‘Hoezo waren?’

‘Voorheen hadden ook de buitenlandse chauffeurs nog een soort eer voor hun vak. Tegenwoordig zijn er vooral veel gelukzoekers bij. Dat ze ons werk afpakken [4] vind ik geen argument. Maar dat zij voor een paar euro hun papieren krijgen zonder rijtesten en dergelijke stoort me wel. Niet per se vanwege het verschil in kosten met ons. Maar veel van die gasten kunnen niet rijden en het is een wonder dat er nog geen grote ongelukken zijn gebeurd op de weg’.

‘Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen. Die Pool reed minstens 140 toen hij ons inhaalde. Jij rijdt volgens mij ook te hard, toch’

‘Mmm’, mompelt Wim, ‘hij reed inderdaad te hard. Te hard rijden hoeft niet het probleem te zijn, dat hangt af van de omstandigheden op de weg. Mentaliteit en gedrag op de weg zijn belangrijker. Veel van die jonge gasten hebben schijt aan Nederland. Ze hebben bij hun plaatselijke ambtenaar een vergunning en chauffeursdiploma gekocht, verdienen hier en gaan terug naar hun land’.

Ik knik.

Cabotageregel

‘Aan de buitenkant kan ik natuurlijk niet zien of het jongens zijn die hier tijdelijk wonen en bijvoorbeeld werken voor Post NL of dat ze voor een buitenlands bedrijf hier goederen komen afgeven. Die Cabotageregel [5] is overigens ook een lachertje en eenvoudig te omzeilen.”

vrachtwagen-ongeluk [6]‘Wat is dat voor regel?’, vraag ik.

‘In het kort betekent Cabotage [7] dat je als chauffeur voor een buitenlandse onderneming binnen Europa hier maximaal drie afleverpunten mag hebben en dan weer het land moet verlaten. In de praktijk maakt het allemaal weinig uit. Als je niet kunt rijden, kun je niet rijden. Elke dag maak ik bijna ongelukken mee, waarbij vaak zo’n jongen betrokken is. En een heel ongeluk is met zo’n vrachtwagen als deze direct chaos. Neem dat van me aan.’

Ik kijk Wim aan. ‘Vandaag maar even geen ongelukken maken’, glimlach ik, ’cultureel historisch erfgoed in je bak’.

Belangenbehartiging

Wim lacht, ‘maar serieus. Onze overheid [8] en bijvoorbeeld de EVO [9] maken zich druk om afdracht van sociale premies en de arbeidsomstandigheden voor die Polen en Roemenen. Maar de enorme risico’s als er meer Roemenen komen met gekochte rijvaardigheidsbewijzen is binnen dat onderwerp geen thema. Ik voorspel een toenemend aantal grote ongelukken en chaos op de Nederlandse snelwegen. Dat betekent niet alleen één of meer kapotte wagens, maar ook lange files en dus economische schade’.

‘De EVO zegt dat als er geen Roemenen komen, en andere buitenlanders, onze logistiek vastloopt. Omdat er te weinig chauffeurs zijn’.

‘Dat is grote onzin. Er zijn honderden werkloze chauffeurs omdat verladers, dat zijn opdrachtgevers die iets vervoerd willen hebben, en transportbedrijven goedkoop willen werken. De EVO heeft niets te maken met chauffeurs, ze behartigt de belangen van transportbedrijven en verladers. Er zijn Nederlandse chauffeurs genoeg. Maar ze zijn inderdaad duurder en geschoold. Dat zijn die Hongaren, Polen en Roemenen nauwelijks. Zoals gezegd, ze komen met hun goedkope papieren en maken de weg onveilig. Negen van de tien ongelukken met een vrachtwagen wordt veroorzaakt door een buitenlandse chauffeur.’

Meer ongelukken met vrachtwagens

‘Het was vorige week nog een chaos op een snelweg toen er een vrachtwagen was omgeslagen’, breng ik in herinnering.

‘Ja, dat heb ik gezien op het Journaal. Het was een Hongaar. Hij had kort daarvoor zijn papieren in Hongarije gekocht voor 300 euro. Hij scheurde door Nederland met een snelheidje van 100 km/u. En hij hield nauwelijks in bij de bocht. Da’s vragen om problemen. Overigens kan slecht onderhoud als gevolg van de crisis ook een probleem zijn’.

‘Het wordt er al met al niet beter op in Nederland’.

‘Nou ik merk gelukkig wel dat de overheid op allerlei terreinen van het wegvervoer strenger wordt. Gisteren werd ik gestopt tijdens een grootscheepse controle op illegale chauffeurs, want die zijn er ook, vooral Marokkanen en Polen. Maar dat er meer ongelukken met vrachtwagens gaan plaatsvinden is wat mij betreft zeker’.