Overleven detailhandel

Overleven in de detailhandel

Overleven in de detailhandel is niet eenvoudig. Het gaat slecht met de detailhandel! Gaat het slecht met de detailhandel? In alle soorten markten komt het voor ondernemers altijd aan op creatief inspelen op de wensen van de doelgroep. De ontwikkelingen gaan door de crisis en internet een stuk sneller. Dat maakt creativiteit, alertheid, en marktkennis nog belangrijker.

Gisteren zag ik ‘een simpel idee goed uitgevoerd’. Het onderstreept bovenstaande niet exact, maar het is wel een leuk voorbeeld van overleven in de detailhandel. Laat ik bij het begin beginnen.

The Monkey’s Paw

Stephen Fowler werkte tot 2002 bij verschillende boekwinkels in San Francisco. Daar zag hij dat sommige boeken niet makkelijk in een categorie vielen, zoals economie, roman of reisboeken. Die boeken waren te uniek, specifiek of ongebruikelijk. Uiteindelijk belandden deze boeken op een plank ‘velerlei’.

Toen hij met zijn gezin naar Toronto verhuisde bleken zijn inkomsten niet toereikend. Hij kwam op het idee iets te gaan doen met de boeken die voorheen op die aparte plank lagen. Hij begon de boekenwinkel The Monkey’s Paw’, genoemd naar een kort griezelverhaal van William W. Jacobs uit 1902. Daarin vermenigvuldigt hij boeken die zijn vergeten of waar slechts een kleine doelgroep voor is.

Het idee en de uitstraling van zijn winkel kreeg direct al veel aandacht in de media. Maar dat was nog niet genoeg. Hij bedacht het eerste random boeken verkoopapparaat, de Biblio-mat. Je gooit er twee dollar in en er valt een willekeurig (random) boek in de bak (zie het youtube-filmpje).

Overleven in de detailhandel

Het doet me denken aan de detaillist met een schoenenzaak waarover ik eerder schreef. Hij kocht nog steeds in zoals vijf jaar geleden. Dat is niet wat ik als advies zou geven in de detailhandel. Als laatste zin schreef ik toen dat hij op zijn minst zijn inkoop had kunnen aanpassen aan het veranderd koopgedrag. Maar dat is natuurlijk niet genoeg.

Creatief denken en innoveren is noodzakelijk. Dat is om twee redenen moeilijk. Aan de ene kant omdat detaillisten dat jarenlang niet hebben hoeven doen. Ten tweede omdat de meesten het niet kunnen. Ok, ideetjes krijgen/hebben is één ding. Een idee dat aansluit bij de mogelijkheden van de winkel (financieel, locatie, imago e.d.) is al een stuk lastiger. En als daar dan ook nog kennis van de markt bij moet komen, de markt met zijn ongrijpbare doelgroepen en concurrenten die ook niet stil zitten, dan blijft de schoeneman bij wijze van spreken maar liever inkopen zoals hij altijd deed.

Vergeet ‘schoenmaker houd je bij je leest’. Durf rigoureus te denken en veranderen. Kijk naar de markt, de behoeftes en innoveer:

  • Is er al een random schoenenautomaat? In het kader van ‘beter goed gejat dan zelf bedacht’. Natuurlijk niet iets overnemen van de concurrent, maar kijken in een andere markt.
  • Hoe zit het met reparaties? Haal een Tsjech in huis, betere schoenreparateurs zijn er niet. Of begin een workshop om consumenten te leren zelf hun schoenen te repareren.
  • Maak een online schoenenprofiel generator. Vertel de consument dat je aan de hand van zijn karakter, lengte, lievelingskleur en dergelijke kan bepalen welke schoenen het best bij diens persoon passen.
  • Zorg voor beleving in de winkel.
  • Specialiseer in bepaalde schoenen (dansschoenen, mocassins of kinderschoenen)
  • Maak een één prijs winkel, alle schoenen 25 euro
  • Stop de winkel en maak een mobiele schoenenzaak

Laat de topische vraagstelling los op je handel. Dat geldt niet alleen voor de schoenenwinkel

Zie ook ‘kunst, wat is dat nog?‘ met meer foto’s van Gregory Crewdson

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 17 december 2013 door in de categorie 2013, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code