Ideeënverzameling (13)

Door in 2013, Algemeen, Ideeën op 31 december 2013

Wat is er leuker en stimulerender dan het oude jaar uit te luiden en een nieuw jaar te verwelkomen met een ideeënverzameling. En aan het eind van 2013 blijkt dat ook nog eens nummer 13. Hier een overzicht van deze en de vorige twaalf. Ook onderstaande komen uit de periode 1990 tot 2000 in mijn ideeëndatabase. Zie ook de verantwoording.

Keuze en contact vergroten

Op het hoogtepunt van de ‘nieuwe economie’ was one-to-one verkoop een hot item. Een klant zou bijv. zijn individuele auto precies zo kunnen samenstellen als hij/zij wilde (kleur, motor etc).
Momenteel is er in het algemeen een tendens naar de keuze tussen of die hele brede keuzemogelijkheid of gewoon één simpel voordelig pakket (easyjet). Bij keuze kan vaak nog veel verder worden gegaan. Bijv. in het vliegtuig bestaat nu de keuze roken of niet roken en raam of gang, maar er zijn meer mogelijkheden bijv. stil of praten, film of boek of getrouwd of vrijgezel (dating on board) etc. Ook in restaurants zou je dat soort keuzes kunnen laten maken.
Is het zo dat mensen meer tevreden zijn als ze meer keuzemogelijkheden hebben? En kunnen uit de antwoorden nieuwe concepten voortkomen? Bijv. een restaurant waar je per gerecht aan een andere tafel moet aanschuiven (evt. per stelletje) en dus met andere mensen aan tafel zit. En wat te zeggen van een vistafel, vleestafel, vegetariërtafel.
4 febr. 1997

Kindveilige stekkers

Een vervanging van de oude onpraktische en lelijke (wand)stekkerdozen. Ik stel voor een doos met dubbele ring, waarbij de stroomvoorziening onder een rand zit, maar pas plaats kan vinden via de stekker. Zoals bij een cassette-recorder de cassette een palletje moet wegduwen, zo kan de stekkerdoos alleen stroom geven bij gebruik van de stekker.

Dus het metaal van de stekkerdoos, nu onderdeel van een blokje, wordt een strip achter een rand. Deze rand is aan twee kanten onderbroken door een opening. Hierdoor kan de stekker worden geplaatst. Na het draaien van de stekker, dat daarmee achter de rand valt, wordt contact gemaakt met de strip en kan de elektriciteit stromen.

Koppensneller nieuws

Produceer een krantje met alleen de koppen van het nieuws en enkele feiten zonder zinnen, zoals in contactadvertenties. Het krantje wordt vanuit een abonnementensysteem verzonden aan de abonnee’s via mail  (bijv. gecodeerde pdf met altijd meegeprinte code).
Feiten zonder zinnen zijn mogelijk, want mensen kunnen heel veel invullen, en het feiten zijn ook de basis van hun verdere gesprekken over het nieuws. Bijvoorbeeld:
Kop: Man valt van dak. 
Feiten: 24 jr. 3e verdieping eigen woning, echtelijke ruzie, vrouw gearresteerd, 2 kinderen, man overleden ziekenhuis.

Klassieke sinterklaasliedjes

De meeste Sinterklaasliedjes zijn oud, maar ze klinken als nieuw. Is het niet leuk arrangementen te maken van deze liedjes voor klassieke orkesten. Veel liedjes, niet alleen sinterklaasliedjes zijn gebaseerd op werk van componisten uit de 17e eeuw. Nu draaien we het om.  Naast schijnbaar klassieke arrangementen zijn ook gewoon uitvoering door klassieke orkesten leuk, maar ook rock, house of bebop versies.

Kleurcode voor dagen

Spreek een internationale kleurcodering af voor dagen van de week. Iedereen kan daardoor, ook in het buitenland, dagen snel herkennen op tijdschema’s, dienstroosters, kalenders e.d., zelfs van grote afstand. In ieder geval voor openbare diensten handig, zoals bus en trein. De industrie kan wellicht ook toepassingen vinden en gebruik maken van de kleurcodering.

Kassabon gemaild

Een supermarkt of groot winkelbedrijf kan klanten een email adres beschikbaar stellen (of als er een klantenkaart bestaat is het emailadres van de klant wellicht al bekend). De kassabon, soms ook direct een garantie-/aankoopbewijs, kan dan direct na afrekening automatisch worden gemaild naar dit adres. Het bespaart papier en is direct een archivering van papier dat vaak zoekraakt (of onvindbaar is als je het nodig hebt).
Nu ik het opschrijf lijkt de uitvoering dichtbij; leuk dat ik dit schreef op 16 sept 1997

Kleding met productmotief

Kleidingstuk met een productmotief erop gefotografeerd/geborduurd. Dat kunnen eenvoudig collage’s zijn van producten van Mars (mars, milky way, bounty, twix e.d.),  Black & Decker (boormachine, decoupeerzaag, schuurmachine) en dergelijke
Maar het kan ook ludiek, met een beetje zelfspot: een zwemshort met het motief van een oude melkflesdop of een lange broek met motief van fles cola

Kinderarmbandjes met GPS en zone-protectie

Ontwikkel kinderarmbandjes met een chip voor warenhuizen, pretparken en mogelijk stedelijke centra, ter beveiliging van kinderen. De aantrekkelijke bandjes kunnen worden opgehaald bij een balie. De chip geeft GPS-info door waardoor een bewaker kan zien waar kinderen zich bevinden, waarbij hij vanzelfsprekend vooral let op bep. gevaarlijker plaatsen (water, uitgang etc.).
De chip kan ook eenvoudig worden ingezet voor zone-beveiliging. Gaat het kind uit een bepaalde zone waar het is achtergelaten (zandbak, ballenbak etc.), dan gaat het alarm af. In plaats van een bewaker kan dit alarm ook een ontvanger zijn van de ouder.

Print deze pagina

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*




Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht dat je wellicht ook leuk vindt om te bekijken. Als je de pagina ververst verschijnt er een ander bericht uit de ruim 1500 berichten.