- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Aangepast logo Gemeente Amsterdam

De afgelopen week werd er veel schamper gelachen over het nieuwe logo dat bureau Edenspierkermann maakte voor de Gemeente Amsterdam. Het ontwerp kostte 100.000 euro, dat is inclusief enkele afgeleide ontwerpen. Van een nieuwe logo is echter geen sprake, hooguit van een aanpassing van het oude. Diverse media spraken er schande van. Belastinggeld kan echt wel beter worden besteed, vonden zij. Enkele tegenberichten kwamen van marketing- en ontwerpbureaus.

rabologo-refreshingAllereerst moet ik denken aan eerdere berichten in de media. Bijvoorbeeld toen het 30 jaar oude logo van de Rabobank in 1995 veranderde.

Bij de miljoenen die daarmee waren gemoeid stonden de media op haar achterste benen. Maar in die miljoenen zaten ook alle briefpapieren, enveloppen, borden, mappen en andere uitingen waarop het nieuwe logo moest komen. Het betrof een heus nieuw logo.

Een paar jaar later al moest het worden opgefrist. Daar leerde bureau Edenspiekerman het kunstje, want zij waren het die het logo ‘aanpasten’.

De ton voor het nieuwe logo van de Gemeente Amsterdam is alleen voor het ontwerp. Uitgaven voor huisstijlproducten zitten er niet bij in. Dat zou ook niet kunnen voor dat bedrag. Het briefpapier, de enveloppen en overige producten worden geleidelijk vervangen, eerst wordt het oude opgemaakt. Dat is wel netjes en milieuvriendelijk.

Maar dan die ton. Een gemiddelde freelance ontwerper rekent 75 euro per uur. Dat is ook het bedrag dat een bureau hanteert als het, vaak met een opslag, een vormgever in rekening brengt. Laten we zeggen dat burea Edenspiekermann 100 euro per uur hanteert, dan mag de wat duurdere account manager ook even meekijken. Ze hebben er dan 100 uur naar kunnen staren, voor uiteindelijk iemand bij die club op de Enter-toets sloeg.

Ter verantwoording vertelt bureau Edenspiekerman dat de Gemeente niet één logo had, maar een systeem van logo’s met wel 40 verschillende uitingen. ‘Ja en?’, denk ik dan, ‘wat heb je met oude logo’s te maken als je een nieuwe moet maken. Je bekijkt het een keertje en noteert wellicht de bijbehorende dienst. Maar ga aan de slag en laat je niet afleiden’.

logo-gem-adamUiteindelijk ligt er een logo. En eerlijk is eerlijk, het huidige aangepaste logo is een goede oplossing. Angsthazen hadden daarmee niet gekomen en een ingewikkeld, onverantwoord ontwerp gemaakt, omdat ze bang zijn dat de klant ze anders niet serieus neemt. Dat dwingt in ieder geval respect af voor Edenspiekerman.

Maar iedereen met een beetje ontwerpervaring had na een goede, duidelijke briefing daarmee gekomen. En dan is een ton toch wel erg veel geld.

Hoe zou het zijn gegaan?

Mirjan Otten en Arjen van Gils

Mirjan Otten en Arjen van Gils

Hoe gaat zoiets, het ontwikkelen van een logo, bij een Gemeente. Wellicht lag het initiatief bij burgemeester Van der Laan, de afdeling Communicatie of wellicht trok een medewerker van Edenspiekerman de stoute schoenen aan.

Of was het een tweegesprek tussen de gemeentesecretaris Arjen van Gils en directeur Communicatie Mirjam Otten.

Twee mogelijke verhaallijntjes:

‘Meneer van Gils, onze uitstraling naar buiten is zo’n rommeltje geworden. Moeten we niet eens één huisstijl laten maken. Helemaal nu de stadsdelen minder autonoom worden’.

‘Je hebt gelijk Mirjam, daar moeten we iets aan doen. Zet het in de agenda, ik kom er donderdag a.s. op terug’.

vervolg 1‘Mirjam, ik heb naar het huidige logo gekeken en de vele varianten. Wat vind je ervan als we alle varianten schrappen en bij het huidige logo het woord Amsterdam onder het woord Gemeente zetten. Volgens mijn hebben we dan een mooi compact logo’.‘Ongelooflijk, ik dacht bijna hetzelfde. Het ligt ook zo voor de hand. Ik zal een DTP’er opdracht geven enkele varianten te maken, bijvoorbeeld voor het Stadsarchief.’‘Doe dat, Mirjam, dan zijn we voor een paar honderd euro klaar. Zijn we eindelijk weer eens verstandig omgegaan met geld van de belastingbetaler.’ vervolg 2
‘Mirjam, ik heb naar het huidige logo gekeken en de vele varianten. Het ligt voor de hand om de varianten te schrappen en het huidige logo iets aan te passen. Maar ik wil niet degene die er op wordt aangekeken als er commotie over komt’.‘Nee, dat begrijp ik meneer van Gils’.‘Jij toch ook niet. Huur een bureau in. Vertel ze gerust dat de verandering niet groot hoeft te zijn. Een subtiele verandering waarbij bijvoorbeeld Amsterdam onder Gemeente komt te staan. Meer niet. Maar laat ze wel een huisstijlboek maken. Een beetje opgeklopt verhaal ter verantwoording.’‘Wat mag het kosten meneer van Gils’.‘Wat vind jij? Zullen we een mooi rond bedrag doen, een ton bijvoorbeeld. Het moet wel een beetjes serieus overkomen straks, we hebben het wel over de Gemeente Amsterdam’.‘Prima. Ik ga ermee aan het werk’.