Manutan - familie Guichard

Tuut tuut Monutan

‘René vind jij het ook niet vreemd dat Overtoom de naam heeft veranderd in Monutan?’ vraagt Eric, ‘tuut tuut Monutan haha’.

‘In eerste instantie wel. En ik zei ook direct tuut tuut Monutan, net als jij. Ik hoor van meer mensen dat ze het onbegrijpelijk vinden dat de naam is veranderd en dan nog wel in zo’n raar on-nederlands woord.’

‘Tuut tuut de uitvaartverzekeraar’, roept Eric enthousiast, ‘ben je bijna dood? Bel tuut tuut Monutan in Den Dolder’.

Monuta Manutan

‘Ja, maar dat is het lullige. Het is niet Monuta, maar Manutan’, corrigeer ik Eric, ‘wellicht dat ze geluk hebben en dat het door het burgerezelsbruggetje met Monuta sneller ingeburgerd raak dan met hun eigen bruggetje. Heb je die vreselijke reclame gezien of gehoord van die zogenaamde medewerker die een ezelsbruggetje heeft bedacht?’

Hervé en Xavier Guichard, de directie van Manutan Internationaal

Hervé en Xavier Guichard, de directie van Manutan Internationaal

‘Ja, lekker ezelsbruggetje. Even alle scrabble-variaties oplepelen om een naam er in te rammen. Hoe naïef kun je zijn’.

‘Maar alle gekheid op een stokje’, verander ik de toon van het gesprek, ’de naamsverandering lijkt een logische stap. Overtoom is in 1995 overgenomen door het Franse bedrijf Manutan van de familie Guichard. Dit bedrijf is in meerdere Europese landen actief. Twee jaar geleden hebben twee zonen, Hervé en Xavier, de leiding gekregen over het familiebedrijf en zij hebben besloten al hun bedrijven dezelfde naam te geven. Vanuit de familie, hun ego, marketing en dergelijke een normale stap’.

‘ja, ja.’

Stoffigheid en concurrentie

‘Ik heb het idee dat Overtoom geleidelijk als bedrijf was achterhaald. Er hing stoffigheid omheen. En er waren steeds meer concurrenten gekomen. Wanneer heb jij voor het laatst iets bij Overtoom besteld? Je hebt Office Centre of Staples, ook al zo’n naamsverandering, Viking, Otto’s en nog veel meer. Allemaal dezelfde producten voor een betere prijs dan Overtoom’.

Ghislaine Duymelings, directeur van Overoom... eh Manutan

Ghislaine Duymelings, directeur van Overoom… eh Manutan

‘Dat ben ik met je eens’.

‘Ik heb eind vorig jaar een artikel gelezen in Management Scope waarin de directrice van Overtoom/Manutan uitleg geeft over de naamsverandering. Ik zal het je mailen (hier de pdf)’.

‘Ik ben benieuwd’, antwoordt Eric.

Introductie commercials

‘Ik wil nog wel iets zeggen over de huidige commercials. Daarin speelt Jeroen van Koningsbrugge diverse typetjes, zoals we van hem gewend zijn. Het draait enkel over de naamsverandering. Maar juist omdat Overtoom zo’n bekend merk is in Nederland, zou ik in die commercials ook iets hebben gezegd over de reden van de naamsverandering. Alleen al door iets te zeggen over het grote Manutan, dat in heel Europa aanwezig is, was de naam ter sprake gekomen. Wellicht dat de prijzen beter worden, de logistiek efficiënter en dergelijke. Dat had dan ook gemeld kunnen worden. Nu het alleen om naamsbekendheid gaat, kan het typetje zelfs tegen ze gaan werken’.

‘Ja, ik heb nog een ezelsbruggetje voor je, tuut tuut Melitta, Mitella, Monuta, Maccona en dan het nieuwe Overtoom… Manutan’.

Lees Het échte verhaal achter Manutan, een artikel op de website Marketingfacts (PDF - 479 KB)

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 26 februari 2014 door in de categorie 2014, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code