De Bon Vivant
“René, het is algemeen bekend dat als je in Apeldoorn succesvol een horecatent kunt runnen, je dat overal in de wereld kunt’, zei Frans Hogema van Bumbu Dessa een tijdje geleden tegen me.
‘Hoezo?’, vroeg ik.
‘Er is nergens zo veel horeca als in Apeldoorn’, was zijn antwoord.
Ik moest er aan denken toen ik gisteren in restaurant De Bon Vivant zat. Alles was voortreffelijk, bijna onnatuurlijk goed. De bediening, het eten, de gastvrijheid, de service. Hoe lang was het geleden dat ik het zo perfect had gehad in een restaurant, vroeg ik me af.
Tom, een goede vriend, had me uitgenodigd om een nieuw project te bespreken tijdens een etentje. Omdat we allebei in Apeldoorn, zijn geboortestad, moesten zijn gisteren, spraken we af in De Bon Vivant.
‘Heeft u Chileense of Australische rode wijn?’, is één van Toms eerste vragen aan de kelner.
‘Helaas’, antwoordt deze, ‘we hebben die wijnen, evenals Argentijnse, van de kaart gehaald’.
‘Ok, maar heeft u dan wellicht nog een flesje staan’.
‘Dan zal ik even moeten kijken. Volgens mij staat er nog een Argentijnse’.
Kort daarna verschijnt de kelner met een fles rode wijn. Hij ontkurkt deze aan tafel en Tom neemt een proef slokje. ‘Nee, dat is hem niet’, zegt hij, ‘ik ben heel gevoelig voor wijn, ziet u. Ik weet niet wat het is, maar veel rode wijn valt gewoon niet goed bij me. Maar mijn ervaring met Australische wijnen is goed.’
‘Geen probleem’, antwoordt de kelner, ‘ik kijk even naar een andere fles’.
Hij ontkurkt kort daarna een andere Argentijn. ‘Nee, die valt ook niet goed. Sorry. Maar laat u ze maar staan, dan neemt René ze wel mee naar huis.’
‘Dat hoeft niet hoor, het is geen probleem. Ik kijk nog even naar een andere’.
‘Ik heb een Nederlandse gevonden, die komt hier uit de buurt. Een prachtige rode wijn. Probeert u deze eens’, zegt de kelner wanneer hij de derde fles ontkurkt.
Tom neemt een slokje. ‘Ja, die is goed. Het is een soort kriebel hier’, gaat Tom verder terwijl hij een beweging maakt van zijn keel naar zijn zwevende rib, ‘maar deze heeft dat niet. Dit voelt goed’.
‘Prima’, antwoordt de kelner, ‘zal ik dan de kaart even halen?’ Na Toms bevestiging pakt hij de twee ontkurkte Argentijnen op en loopt naar de keuken.
Het is slechts een eerste voorbeeld van de fantastische service.
Wanneer de kelner even later de kaart brengt zegt hij, ‘vanmiddag heb ik een rondleiding gehad in de IJsselvallei. Ze hebben daar bijzondere koeien, de Brandrode koeien, die biologische worden behandeld. Ze worden zelfs gemasseerd zoals de Japanse Wagyu koeien om het vlees lekker mals te houden. We hebben er twee voorgerechten van, de IJsselvallei Carpaccio en de IJsselvallei Tartaar.
‘Doet u mij die maar allebei’, zeg ik.
‘Zal ik de Carpaccio als voorgerecht doen. Dan maken we van de Tartaar wel een hoofdgerecht, dat kan. Het is wel een koud gerecht. Is dat een probleem?’.
Een kwartier later geniet ik van een heerlijke Carpaccio. Het is één van mijn favoriete voorgerechten. Met een beetje overdrijving durf ik mezelf wel een kenner te noemen. Deze Carpaccio ziet er fantastisch uit en smaakt geweldig.
Ik wil wat meer weten over die koeien uit de IJsselvallei, bedenk ik. Het zal vast een mooi PR-verhaal zijn, maar ik weet nu al dat het gebouwd is rond een prima product. Wanneer ik de kelner er naar vraag, brengt hij me drie fraaie folders. Daaruit blijkt dat er ook ander vee in de vallei wordt gehouden. ‘De veevallei van de IJssel’, mompel ik, terwijl ik één van de folders lees.
Ook de tartaar van de Brandrode runderen is een traktatie. En als tot het afrekenen nog enkele dingen plaatsvinden die de service, gastvrijheid en het eetgenot bevestigen, kan ik niet anders dan concluderen ‘Die Bon Vivant is geweldig. Ze doen het goed in Apeldoorn, denk ik met de woorden van Frans in gedachten, en restaurants in de Randstad zouden er wat van kunnen leren’.
Vorige en volgende berichten
« Ouder: Gezondheidsredenen om bier te drinkenNieuwer: Logo’s van Rock bands »Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.
Beste René,
Ik zat net wat te Googlen en kwam toevallig op jouw website.
Wat een prachtige recensie heb je geschreven over het bedrijf van mijn ouders.
Ondanks dat deze er al sinds maart 2014 opstaat, ga ik jouw website delen op onze FB pagina.
Graag tot een volgende keer.