Wandelen en EPOC en vet verbranden

Er zijn talrijke redenen waarom mensen hun gezondheids- of fitnessdoel niet bereiken. Vaak omdat ze het niet leuk (meer) vinden wat ze er voor moeten doen. Elke ochtend een smoothie maken of drie keer per week naar de sportschool, wie houdt dat vol. Er zijn nog vele andere manieren, maar in vrijwel alle gevallen betekent het dat je er iets voor moet doen om resultaten te krijgen.

hardlopen, wandelen en epocTelkens wanneer mensen daarna weer aan gezondheid of fitness denken, zien ze de vele goeroes met hun elkaar tegensprekende adviezen, de weinig attractieve apparaten in de sportschool en vooral de monotonie van herhaling. Maar het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn.

Wandelen

Je kunt ook gewoon wandelen. Dat is supergezond schreef Ronald, de oud klasgenoot die in Californië woont. In een verhaal over wandelen en EPOC legt hij het me uit.

Hij vertelt dat je dagelijks ongeveer 10.000 stappen moet lopen. Daar hoef je geen half uur voor te plannen in je agenda. Nee, je pakt gewoon de trap in plaats van de lift, je gaat lopen naar een winkel in plaats van met de auto of loopt naar een collega op kantoor in plaats van dat je hem/haar mailt. Door gewoon iets bewuster te zijn kom je aan die 8,5 kilometer per dag.

In Amerika gebruiken veel mensen een stappenteller. Maar dat maakt het volgens mij direct weer te officieel. Het is veel beter, denk ik, om te beslissen vaker te lopen. Ok, dan loop je de ene dag minder, maar de volgende dag misschien wel meer dan die 10.000 stappen. Ik denk dat je het na die beslissing langer volhoudt en dat je wellicht ook andere gezonde dingen gaat doen.

Wandelen en EPOC

Ronald vertelt wat de voordelen zijn van wandelen en lopen, maar vooral zijn verhaal over wandelen en EPOC vind ik interessant. Ik wist namelijk niet wat het was.

Laat ik dat eerst vertellen. Epoc staat voor Excess Post-exercise Oxigen Consumption. Het is een waarde die aangeeft hoeveel zuurstof je lichaam na inspanning nodig heeft om weer in een normale ruststand te komen. Amerikanen noemen het ook wel ‘Afterburn’. Na inspanning stopt je lichaam niet direct met verhoogde zuurstofopname. Ook al sta je wellicht stil, je lichaam heeft nog even tijd nodig om te herstellen.

Volgens Ronald is wandelen, iets steviger dan gewoon lopen, goed. Niet alleen voor het verminderen van stress, verbeteren van het immuunsysteem en verlagen van de bloeddruk. Het heeft ook voordelen bij het verbranden van vet.

Het lichaam heeft twee verschillende energiebronnen, glucose en vet. Wanneer je intensief beweegt, zoals bij hardlopen of in de sportschool dan gebruikt je lichaam glucose als energiebron. Maar bij lage intensiteit, bij wandelen en veel huishoudelijk taken, gebruikt het lichaam vet. Dat is één voordeel.

Intensieve training en wandelen

wandelen en EPOCIk schreef al eens dat Ronald een voorstander is van korte, intensieve krachtoefeningen (intervaltraining). Dus wat nu met dat wandelen? Zijn antwoord is, dat tijdens de korte, intensieve oefeningen glucose wordt gebruikt, waardoor je meer vet verbrandt na de training (EPOC).

Bij een intensieve training loopt de EPOC-waarde sneller op dan bij een lange training en daardoor is de herstelperiode langer. Door na de training te wandelen, een stevige looppas dus, verleng je de herstelperiode van vetverbranding.

Het klinkt logisch. Tja, en dan toch weer interval trainen.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 26 april 2014 door in de categorie 2014, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code