Vermarkten van de Maan

Als je in de marketing werkt, heb je ongetwijfeld gehoord van David Meerman Scott. Hij schreef de bestseller ‘The new rules of marketing en PR’, een boek dat inmiddels in 25 talen is uitgebracht. Hij schreef ook het voorwoord bij het boek ‘Inbound marketing, gevonden worden op Google, sociale media en blogs’.

Wat je wellicht niet weet is dat Scott geobsedeerd is door het Apollo ruimtevaartprogramma, dat ooit in 1969 resulteerde in een landing op de maan. Zijn obsessie bracht hem ertoe samen met Richard Jurek het boek ‘Marketing the Moon’ te schrijven. Daarin vertelt hij het verhaal over ‘een van de meest succesvolle marketing en public relations campagnes in de geschiedenis: het verkopen van het Apollo programma’, zoals de uitgever, MIT Press, het stelt.

Het boek bevat een opmerkelijke interviews met astronauten, een voorwoord van kapitein Eugene Cernan, de laatste astronaut op de maan, anekdotes over de raketwetenschapper Werner von Braun, en verhalen over merken die zich verbonden aan het programma voor hun verkoop van camera’s, horloges tot sinaasappelsap.

Wat marketers waarschijnlijk aanspreekt in Marketing the Moon, is dat het ook een meditatie is over de kracht van verhalen vertellen.

Wat marketeers kunnen waarderen de meeste is dat marketing de maan is ook een meditatie over de kracht van verhalen vertellen. “Dit was NASA bezig met content marketing, lang voordat Mark Zuckerberg geboren werd,” zegt Scott. “Dit is een deel van het verhaal over het maanprogramma dat nooit eerder is verteld.”

Vermarkten van de Maan is gepubliceerd op koffietafel formaat (27,9 x 24 cm) om een prachtige collectie foto’s en illustratie te ondersteunen (210 kleur, 25 zwartwit), waarvan velen uit de persoonlijke verzameling Apollo memorabilia van Scott en Jurek.

‘Ik wilde al vijf jaar een boek maken als dit, waarbij mijn twee passies worden verbonden, het Apollo programma en marketing’, zegt Scott

marketingthemoon

Ruimte verkopen

Een uitgebreid team van PR en PA mensen, zowel van de NASA als uit de industrie, werkte samen om het verhaal van het maanprogramma te vertellen aan een algemeen publiek. Sterker nog, dit team stond tegenover een krachtige fractie binnen de NASA die helemaal niet wilde dat er promotie werd gedaan of dat er TV-apparatuur meeging naar de maan.

‘Ze zeiden, “deze astronauten zijn druk, en het laatste dat we willen is dat ze bezig zijn met TV camera’s terwijl ze belangrijk ruimtewerk moeten verrichten”. Maar andere fracties realiseerden zich dat dit waarschijnlijk de meest belangrijke nalatenschap zou opleveren van het gehele Apollo maanprogramma, dat we met het Amerikaanse publiek, die immers de rekening betaalde, moesten delen wat er op het maanoppervlak gebeurde’, zegt Scoot.

Dit was baanbrekend in dit tijd, verklaart Scott. Daarvoor hield NASA raketlanceringen geheim. Voor diegene die deze lanceringen in de jaren zestig herinnert biedt Marketing the Moon (de filmrechten zijn al verkocht) een herinnering aan een tijd die onschuldig lijkt en hoopvoller dan de huidige tijd.

Volgens Scott bevat het maanprogramma talrijke lessen voor marketers. ‘We kunnen veel doen door samenwerking in plaats van gescheiden werken. De samenwerking tussen NASA en de industrie was verbazingwekkend. Als marketers kunnen we leren van het idee dat je een samenwerking kunt opzetten met een andere organisatie en daarmee iets groters kunt bereiken dan jezelf’.

De marketers van NASA maakten uitgebreide persmappen. Ook de bedrijven die hadden bijgedragen aan het ruimteprogramma deden dat. ‘Allen wilden hun specifiek verhaal vertellen over wat ze hadden gedaan om een klein onderdeel te maken of een product dat een astronaut gebruikte en waarom dat belangrijks was’, zegt Scott.

Scott en Jurek zijn beiden fanatieke verzamelaars van Apollo memorabilia en same hebben ze een van de beste verzamelingen mediagerelateerd materiaal van het ruimteprogramma.

‘Wat me opvalt als ik door al dat materiaal kijk dat ik bezit, is de kracht van de inhoud’, zegt Scott. ‘Het is materiaal dat 45 jaar geleden het Apollo programma verkocht. Het is een verhal dat het Apollo programma mogelijk maakte, een verhaal over dat we op de maan gingen landen voor het einde van de zestiger jaren. Wat een sterk verhaal! Ik denk dat de kracht van verhalen vertellen en de kracht van inhoud nog even belangrijk is voor de huidige marketers’.

Het boek is gevuld met adembenemende afbeeldingen. Hier zijn er een paar.

Astronaut Alan Shepard was lid van de anti-publiciteits fractie. 

marketingthemoon-2

De verkoop van Tang, een drank met fruitsmaak, steeg aanzienlijk door het ruimteprogramma .

marketingthemoon-3

marketingthemoon-4

Disney bouwde Tomorrowland.

marketingthemoon-5

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 16 mei 2014 door in de categorie 2014, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code