Het Apple-logo verhoogt je creativiteit

apple-logoJe kunt je creativiteit verhogen door kort naar het Apple-logo te kijken. In ieder geval blijkt uit onderzoek dat mensen die kort naar het Apple-logo mochten kijken creatiever zijn dan degenen die naar het IBM-logo keken.

Het onderzoek kreeg een paar jaar geleden veel media-aandacht. Maar de gerenommeerde wetenschapper en creativiteitsdeskundige Professor Keith Sawyer had zijn bedenkingen. Vooral omdat de mate van creativiteit werd bepaald met de test ‘bedenk zoveel mogelijk bijzondere toepassingen voor een baksteen’. De mensen die een Apple-logo was getoond kwamen gemiddeld tot 7,68 toepassingen, de bekijkers van het IMB-logo tot 6,1 toepassingen.

De conclusie die de media er aan verbond was ‘Het Apple-logo verhoogt je creativiteit’. Maar er werden een aantal interessante details van het onderzoek niet vermeld. Bijvoorbeeld dat er een derde groep was, die helemaal geen logo te zien kreeg. Zij deden het evengoed als de deelnemers die een Apple-logo zagen.

Beoordelen van Creativiteit

In zijn boek ‘Explaining Creativity‘ wijdt Sawyer een hoofdstuk aan de beoordeling van creativiteit. Hij gebruikte daarin bovengenoemd onderzoek als bewijs dat dit ‘ongebruikelijke gebruik’ in testen geen betrouwbare meetmethode is voor het het meten van iemands creativiteit.

Toen deze creatieve meettesten werden ontworpen, ergens de vijftiger jaren, was het doel om een test te maken die iemands creativiteit op dezelfde manier meet zoals de IQ-test de persoon intelligentie meet. Maar bedenk, dat als we iemands IQ-score zouden verhogen door hem/haar een schattige foto te laten zien, dan zouden we de test direct als onbetrouwbaar waarderen.

Een goede meting moet betrouwbaar zijn. Dat betekent dat een persoon altijd dezelfde score moet hebben, ongeacht het moment waarop de test wordt uitgevoerd. Mensen die een hekel hebben aan IQ-testen vinden dat vervelend, maar er is aangetoond dat de huidige IQ-testen uiterst betrouwbaar zijn.

apple-logo

Het eerste Apple-logo. In 1976 ontworpen door Ronald Wayne, die ook wel de derde Apple-oprichter wordt genoemd, met Newton lezend tegen een boom.

In zijn boek zegt hij dat er een lange geschiedenis aan onderzoek is, dat aantoond dat diverse testen die creativiteit meten niet betrouwbaar zijn. Daarbij gaat hij vooral in op de testen waarbij ‘divergerend denken’ wordt toegepast, het zoveel mogelijk ideeën verzinnen, zoals bij de test met het Apple-logo.

Het is volgens Sawyer zelfs zo dat als je instructie veranderd en mensen vertelt dat ze ‘creatief moeten zijn en met zo veel mogelijk ideeën moeten komen’, ze met meer toepassingen komen voor een baksteen, dan na het zien van het Apple-logo.

Maar het blijft volgens Sawyer leuk om naar bedrijfslogo’s te kijken. Ze worden regelmatig aangepast. Bekijk bijvoorbeeld de inmiddels gepensioneerde Apple Computer logo’s. Voel je jezelf al meer creatief?

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 8 juni 2014 door in de categorie 2014, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code