Opengesneden van Calvé Mayonaise

Slechte knijpfles Calvé Knoflooksaus

Een jaar geleden introduceerde Calvé een nieuwe verpakking. Het vertrouwde flesje, mogelijk ontworpen door Floris Meydam, werd vervangen door de nieuwe knijpfles Calvé. Op een webpagina van Unilever, die nu niet meer bereikbaar is, las ik:

Introductie van de ‘nieuwe generatie’ top down knijpflessen van Calvé. Het knijpflessen segment is een belangrijk groeiend segment binnen sauzen en dressings. Om te winnen en te groeien in dat segment introduceert Calvé nieuwe knijpflessen. Het voordeel voor de consument:
1.Makkelijk in gebruik, dop blijft schoon en geeft betere stabiliteit en blijft daardoor beter staan.
2.Het product heeft een frisser uiterlijk

Gespleten saus

Calve-knoflooksausMet mijn eerste knijpfles knoflooksaus gebeurde iets vreemds. In de fles, die met zijn opening naar beneden staat, ontstonden twee gescheiden lagen saus. Het leek alsof er een luchtbel tussen zat.

Nadat de saus in het bovenste deel, het dichtst bij de opening, op was, sneed ik de plastic knijpfles doormidden om ook het onderste deel leeg te lepelen. Ik deed de luchtbel af als een incident.

Echter, bij de fles die ik later kocht gebeurde hetzelfde. Het was geen incident. Ik vroeg enkele vrienden en kennissen naar hun ervaring en keek op internet of er iets over bekend was. Het bleek nog geen onderwerp.

Mail naar Unilever

Op 3 december 2013 mailde ik Rolf van Sprang, manager verpakkingsontwikkeling bij Unilever:

Wellicht bent u er al mee bekend en/of er door anderen op gewezen. De knoflooksaus wordt in de nieuwe fles in tweeën gedeeld. In het midden ontstaat een lege ruimte met daarboven en onder de saus. De eerste keer dacht ik nog dat het toeval was, maar bij de tweede en derde keer kon van toeval geen sprake meer zijn. Navraag bij anderen leert dat ook zij het ervaren. Het vervelende is dat je de onderste laag, het verst van de dop verwijderd, er moeilijk uitkrijgt. Ikzelf verwijder de dop en uiteindelijk gebruik ik een zgn ‘likker’ (die voor yoghurt pakken is bedoeld). Bij anderen zag ik dat ze de flacon doormidden knippen of snijden.

Ik krijg geen antwoord. Wel zie ik dat acht medewerkers van Unilever, waaronder Rolf van Sprang, mijn LinkedIn-pagina bezoeken.

Nog een mail naar Unilever

Op 11 december stuur ik 9.45 uur nog een mail naar Rolf van Sprang:

Vorige week dinsdag mailde ik u onderstaand bericht. Helaas heeft u niet gereageerd. Op zijn minst had ik een ontvangstbevestiging verwacht, dat zo kort had kunnen zijn als ‘bedankt voor je bericht’. Een reactie had ook kunnen zijn ‘bedankt, we kennen het probleem. We zijn er mee bezig.’ of ‘bedankt, we kennen het probleem. Het is geen verpakkingsprobleem, maar een probleem met de saus. Er wordt aan gewerkt’. (bijzonder dat het ook bij de mayonaise is en dat was ik nog vergeten te zeggen ‘schudden helpt niet…’).

Geen enkele reactie, maar wel acht mensen van Unilevers verpakkingsafdeling die mijn LinkedIn bezoeken…

Een reactie

Iets over twaalven dezelfde dag krijg ik reactie van de divisie Calvé van Unilever:

Geachte heer Van Maarsseveen,

Hartelijk dank voor uw reactie aan Calvé over de verpakking van Calvé Mayonaise in een statube.Allereerst onze excuses voor de late reactie. Wij hebben uw reactie echter doorgestuurd gekregen van een andere afdeling, wij willen u adviseren om bij toekomstige vragen of opmerkingen deze door te geven via het contactformulier op onze website. Op deze manier kan deze het snelste in behandeling worden genomen.

Het spijt ons te vernemen dat u tegen een verpakking heeft getroffen waarbij er een tweedeling is ontstaan van de inhoud van de verpakking, onze excuses voor dit ongemak. Om uw reactie volledig in behandeling te kunnen nemen en om een onderzoek te kunnen doen naar de exacte herkomst van dit probleem willen wij u vragen om de productiecode en de houdbaarheidsdatum van de betreffende verpakking, indien nog in bezit, aan ons door te geven. De productiecode staat in het zwart op de verpakking gedrukt en begint met de letter L (en eindigt met een tijdstip). Wanneer u niet meer over deze gegevens beschikt kunt u dit natuurlijk ook aan ons doorgeven.

Wij wachten uw reactie graag af.
Met vriendelijke groet,
D. Jankie
Calve adviseur

Mijn reactie

Ik beantwoord de mail met onderstaand bericht:

Graag wil ik voor de duidelijkheid melden dat mijn bericht niet was bedoeld als klacht of iets dergelijks. Mijn gedachte was, het bij de verpakkingsverantwoordelijke te leggen, waardoor deze het naar eigen inzicht zou kunnen oppakken. Zonder het een groot issue te laten worden, als dat niet nodig is.Wanneer het voor mij een eenmalige ervaring was geweest had ik het niet doorgegeven, maar zoals gezegd kende meerdere relaties het probleem en dat vond ik opmerkelijk.Ik zal de productiecode z.s.m. mailen.

Korte reactie van Unilever

Op 13 december ontvang ik kort na 14.00 de volgende mail van Unilever:

Graag komen wij terug op uw reactie aan Calvé over de verpakking van Calvé Mayonaise in een statube.

Wij danken u nogmaals voor uw melding, wij zullen dit niet als een klacht opnemen en wachten uw aanvullende informatie af.
Wij zien uw reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
X. Lie-A-Tjam
Calve adviseur

Productcode knijpfles calvé

Calve-fles-coderingAls reactie mail ik de productcode en de foto hiernaast. De maandag erop, 16 december, ontvang ik onderstaande mail:

Graag komen wij terug op uw reactie over de verpakking van Calvé Knoflooksaus in Statube.

Hartelijk dank voor de aanvullende informatie. Het spijt ons te vernemen dat u ervaart dat een deel van het product achterblijft in de verpakking. Uw opmerking zullen wij doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling.

U kunt ervan overtuigd zijn dat de kwestie verpakking onze volle aandacht heeft. Voortdurend wordt getracht verpakkingen te verbeteren.

Wij danken u hartelijk voor de genomen moeite ons te informeren.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw J. Elshof
Calve adviseur

Ander merk

Daarna blijft het stil. Wat wordt er met mijn bericht gedaan bij Unilever? Ik weet het niet. Ik denk niets, want het probleem bestaat nog steeds. Vorige week heb ik mijn vijfde en laatste knijpfles Calvé mayonaise doorgeknipt.
calve-mayo-17-06-2014
Met de knoflooksaus ben ik overgestapt op de knoflooksaus van Remia. Ik zal nog enkele andere merken proberen of wellicht zelf knoflooksaus gaan maken. Want zondigen met ketchup, mayonaise en knoflooksaus, dat blijf ik doen. Maar een knijpfles van Calvé komt er voorlopig niet meer in.

Lees ook het bericht ‘Echte knoflooksaus

Bovenstaand bericht is geschreven op 30 juni 2014 door in de categorie 2014, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

11 thoughts on “Slechte knijpfles Calvé Knoflooksaus

  1. Eric Janson
    1

    Ik heb hetzelfde meegemaakt en ben inmiddels ook overgestapt. Heel herkenbaar dus, goed dat je ze hebt gemaild.

  2. Theo van Kooten
    2

    Ik heb me er ook aan geërgerd en wilde ook contact opnemen met Calvé. Maar zoals zo vaak doe je dat niet en zoek je een oplossing. Ik kan de mayonaise van Hellmans aanbevelen. Er zit een vleug mosterd in, heerlijk. In glas dus lekker makkelijk schoonmaken.

  3. Willem H.
    3

    Regelmatig rijd ik als vrachtwagenchauffeur met ladingen mayonaise van fabrikanten en supermarkten, dus ook met de pallets knijpflessen. Ik erger me er aan als ik ze in mijn truck heb. Want thuis hadden we deze knijpflessen van Calvé en je kunt ze niet leeg knijpen,er blijft altijd wat achter in deze fles. Klagen helpt niet, bij de supermarkt niet, en ook de fabrikant geeft niet thuis. Wij zijn inmiddels ook overgestapt naar een ander merk en andere fles. Naar aanleiding van je bericht heb ik om me heen gevraagd, er blijken tientallen mensen klachten te hebben over dit product. Met vr.Groet W.H.

    • Fons Hinten
      4

      Ook de Mosterd flessen zijn zo van calve. De Mosterd zelf is lekker maar als ik iedere keer de helft weg moet gooien zijn we niet goed bezig en om ze open te snijden ben ik bang dat er plastic bijkomt dus doordat het probleem niet goed opgepakt wordt bij calve ga ik maar op zoek naar een product dat wel alles uit de fles geeft waar ik recht op heb

      • 5

        Ik heb in de tussentijd ook bij de Calvé knoflooksaus nog twee keer gekeken of het was veranderd. Helaas, terwijl het zo eenvoudig is een coating aan te brengen (dat vertelde een verpakkingsdeksundige mij). Gelukkig heeft Calvé ook nog knoflook in een fles, anders stapte ik ook over naar een ander merk.

  4. 6

    Het is nu 2020 en het is nog steeds zo. Er is niets veranderd.

    • 7

      Inderdaad, niets veranderd. Een klein jaar nadat ik het bericht plaatste had ik voor een klant van me contact met een verpakkingsexpert. Niet zomaar eentje, de man was dik miljonair dankzij zijn verpakkingsuitvindingen. Ik vertelde hem terloops over de flacon knoflooksaus. Hij vertelde iets over de stroperigheid van de saus. Met een bepaalde, veelgebruikte coating zou het eenvoudig verholpen zijn.
      Unilever is waarschijnlijk overgeorganiseerd, teveel mensen op een afdeling. En daar bovenop de arrogantie van het succes….

  5. 8

    Is bij die mosterd knijpflessen net zo. Er blijft best wel veel achter in die fles.
    Ik ben over gegaan op die glazen mosterd potjes. Met het broodmes eruit halen. Werkt prima.

    • 9

      Heel af en toe probeer ik het weer eens met zo’n Calvé knijpfles. Blijft waardeloos. Terwijl de oplossing waarschijnlijk vrij eenvoudig is, want het is ongetwijfeld een probleem met de coating van de binnenkant van de fles

  6. 10

    Inmiddels is het december 2024 en is het probleem van de plastic knijpfles niet opgelost bij Calve. Is dit een vorm van arrogantie richting consument of zijn ze bij Calve werkelijk dom. Vooral zo doorgaan Calve de reakties spreken voor zich er is elders altijd wel een substituut wat betreft de verpakking wel aan de verwachting c.q. eisen voldoet van de consument.

    • 11

      Ik denk in beginsel aan arrogantie van de afdeling verpakkingen. Je zou denken dat zij graag een mooi en goed product willen afleveren. Vanuit Calvé gezien zijn er waarschijnlijk genoeg mensen die niet klagen en het product blijven kopen. Daarna is het voor hen de opbrengst die telt, wat er onder de streep overblijft. Wat ergernis aan de eettafel kost kunnen ze niet berekenen. Maar dat ze klanten zijn kwijtgeraakt met die ‘domme’ fles is zeker. Terwijl een goede coating mogelijk al een oplossing zou kunnen zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




Veel foto's en illustraties zijn tijdelijk verwijderd van deze site en server i.v.m. media-reorganisatie
Hello. Add your message here.