- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Slechte knijpfles Calvé Knoflooksaus

Opengesneden van Calvé Mayonaise

Een jaar geleden introduceerde Calvé een nieuwe verpakking. Het vertrouwde flesje, mogelijk ontworpen door Floris Meydam, werd vervangen door de nieuwe knijpfles Calvé. Op een webpagina van Unilever, die nu niet meer bereikbaar is, las ik:

Introductie van de ‘nieuwe generatie’ top down knijpflessen van Calvé. Het knijpflessen segment is een belangrijk groeiend segment binnen sauzen en dressings. Om te winnen en te groeien in dat segment introduceert Calvé nieuwe knijpflessen. Het voordeel voor de consument:
1.Makkelijk in gebruik, dop blijft schoon en geeft betere stabiliteit en blijft daardoor beter staan.
2.Het product heeft een frisser uiterlijk

Gespleten saus

Calve-knoflooksausMet mijn eerste knijpfles knoflooksaus gebeurde iets vreemds. In de fles, die met zijn opening naar beneden staat, ontstonden twee gescheiden lagen saus. Het leek alsof er een luchtbel tussen zat.

Nadat de saus in het bovenste deel, het dichtst bij de opening, op was, sneed ik de plastic knijpfles doormidden om ook het onderste deel leeg te lepelen. Ik deed de luchtbel af als een incident.

Echter, bij de fles die ik later kocht gebeurde hetzelfde. Het was geen incident. Ik vroeg enkele vrienden en kennissen naar hun ervaring en keek op internet of er iets over bekend was. Het bleek nog geen onderwerp.

Mail naar Unilever

Op 3 december 2013 mailde ik Rolf van Sprang, manager verpakkingsontwikkeling bij Unilever:

Wellicht bent u er al mee bekend en/of er door anderen op gewezen. De knoflooksaus wordt in de nieuwe fles in tweeën gedeeld. In het midden ontstaat een lege ruimte met daarboven en onder de saus. De eerste keer dacht ik nog dat het toeval was, maar bij de tweede en derde keer kon van toeval geen sprake meer zijn. Navraag bij anderen leert dat ook zij het ervaren. Het vervelende is dat je de onderste laag, het verst van de dop verwijderd, er moeilijk uitkrijgt. Ikzelf verwijder de dop en uiteindelijk gebruik ik een zgn ‘likker’ (die voor yoghurt pakken is bedoeld). Bij anderen zag ik dat ze de flacon doormidden knippen of snijden.

Ik krijg geen antwoord. Wel zie ik dat acht medewerkers van Unilever, waaronder Rolf van Sprang, mijn LinkedIn-pagina bezoeken.

Nog een mail naar Unilever

Op 11 december stuur ik 9.45 uur nog een mail naar Rolf van Sprang:

Vorige week dinsdag mailde ik u onderstaand bericht. Helaas heeft u niet gereageerd. Op zijn minst had ik een ontvangstbevestiging verwacht, dat zo kort had kunnen zijn als ‘bedankt voor je bericht’. Een reactie had ook kunnen zijn ‘bedankt, we kennen het probleem. We zijn er mee bezig.’ of ‘bedankt, we kennen het probleem. Het is geen verpakkingsprobleem, maar een probleem met de saus. Er wordt aan gewerkt’. (bijzonder dat het ook bij de mayonaise is en dat was ik nog vergeten te zeggen ‘schudden helpt niet…’).

Geen enkele reactie, maar wel acht mensen van Unilevers verpakkingsafdeling die mijn LinkedIn bezoeken…

Een reactie

Iets over twaalven dezelfde dag krijg ik reactie van de divisie Calvé van Unilever:

Geachte heer Van Maarsseveen,

Hartelijk dank voor uw reactie aan Calvé over de verpakking van Calvé Mayonaise in een statube.Allereerst onze excuses voor de late reactie. Wij hebben uw reactie echter doorgestuurd gekregen van een andere afdeling, wij willen u adviseren om bij toekomstige vragen of opmerkingen deze door te geven via het contactformulier op onze website. Op deze manier kan deze het snelste in behandeling worden genomen.

Het spijt ons te vernemen dat u tegen een verpakking heeft getroffen waarbij er een tweedeling is ontstaan van de inhoud van de verpakking, onze excuses voor dit ongemak. Om uw reactie volledig in behandeling te kunnen nemen en om een onderzoek te kunnen doen naar de exacte herkomst van dit probleem willen wij u vragen om de productiecode en de houdbaarheidsdatum van de betreffende verpakking, indien nog in bezit, aan ons door te geven. De productiecode staat in het zwart op de verpakking gedrukt en begint met de letter L (en eindigt met een tijdstip). Wanneer u niet meer over deze gegevens beschikt kunt u dit natuurlijk ook aan ons doorgeven.

Wij wachten uw reactie graag af.
Met vriendelijke groet,
D. Jankie
Calve adviseur

Mijn reactie

Ik beantwoord de mail met onderstaand bericht:

Graag wil ik voor de duidelijkheid melden dat mijn bericht niet was bedoeld als klacht of iets dergelijks. Mijn gedachte was, het bij de verpakkingsverantwoordelijke te leggen, waardoor deze het naar eigen inzicht zou kunnen oppakken. Zonder het een groot issue te laten worden, als dat niet nodig is.Wanneer het voor mij een eenmalige ervaring was geweest had ik het niet doorgegeven, maar zoals gezegd kende meerdere relaties het probleem en dat vond ik opmerkelijk.Ik zal de productiecode z.s.m. mailen.

Korte reactie van Unilever

Op 13 december ontvang ik kort na 14.00 de volgende mail van Unilever:

Graag komen wij terug op uw reactie aan Calvé over de verpakking van Calvé Mayonaise in een statube.

Wij danken u nogmaals voor uw melding, wij zullen dit niet als een klacht opnemen en wachten uw aanvullende informatie af.
Wij zien uw reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
X. Lie-A-Tjam
Calve adviseur

Productcode knijpfles calvé

Calve-fles-coderingAls reactie mail ik de productcode en de foto hiernaast. De maandag erop, 16 december, ontvang ik onderstaande mail:

Graag komen wij terug op uw reactie over de verpakking van Calvé Knoflooksaus in Statube.

Hartelijk dank voor de aanvullende informatie. Het spijt ons te vernemen dat u ervaart dat een deel van het product achterblijft in de verpakking. Uw opmerking zullen wij doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling.

U kunt ervan overtuigd zijn dat de kwestie verpakking onze volle aandacht heeft. Voortdurend wordt getracht verpakkingen te verbeteren.

Wij danken u hartelijk voor de genomen moeite ons te informeren.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw J. Elshof
Calve adviseur

Ander merk

Daarna blijft het stil. Wat wordt er met mijn bericht gedaan bij Unilever? Ik weet het niet. Ik denk niets, want het probleem bestaat nog steeds. Vorige week heb ik mijn vijfde en laatste knijpfles Calvé mayonaise doorgeknipt.
calve-mayo-17-06-2014
Met de knoflooksaus ben ik overgestapt op de knoflooksaus van Remia. Ik zal nog enkele andere merken proberen of wellicht zelf knoflooksaus gaan maken. Want zondigen met ketchup, mayonaise en knoflooksaus, dat blijf ik doen. Maar een knijpfles van Calvé komt er voorlopig niet meer in.

Lees ook het bericht ‘Echte knoflooksaus