- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Dikker worden en vrienden maken

dikker-wordenDikker worden en vrienden maken. Dat is ongeveer de boodschap van de advertentie hiernaast. De letterlijke vertaling is ‘Wie zou geloven dat ik een paar weken geleden mager was en eenzaam’. Het is een advertentie uit 1935

Tegenwoordig horen we niets anders dan berichten over slanker worden, afvallen en fitness. Het is wereldwijd een miljardenhandel. Rond 1935 was dat dus anders. Toen maakten ze zich zorgen over te magere mensen en moest men dikker worden.

Je bent niet mager geboren en zonder vrienden, meldt de advertentie. Duizenden hebben dankzij het aanbevolen product een aantal ponden erbij gekregen, gaat de productaanprijzing verder. En naast een minder dun lichaam belooft de fabrikant dat het wondermiddel een heldere, gladde huid geeft en nieuwe energie en dat het klachten als constipatie, indigestie en nervositeit voorkomt.

Gemetalliseerd gist

Het blijkt een product van gemetalliseerd biergist, gemaakt door brouwers uit Europa. Het is zeven keer meer geconcentreerd en daardoor zeven keer krachtiger. Als je het dagelijks inneemt zie je je borstspieren groeien en je magere ledematen ronder worden. Tegelijk verdwijnen huidvlekken en zie je er fantastisch gezond uit.

Van alle tijden

Gezondheidsclaims blijken van alle tijden. De leukste zijn in deze tijd van afslanken die waarin het gaat om dikker worden. Want daar kunnen we ons nu weinig bij voorstellen.

dikker-worden-02In 1958 verscheen een advertentie met als titel ‘Gain Weight’. Het handelde om Vitatone, een vitaal watertje en eetlust stimulerend middel.

Het bestond uit tien ingrediënten, waaronder vitamine B-12, Dicalciumfosfaat, IJzersulfaat, vitamine B-1 en vitamine D. Het leuk is dat die laatste, vitamine D, ook uit gist werd gehaald. Bij Vitatone is het de variant Calciferol, vitamine D3.

Wetenschappelijke bewijzen

Wat ook opvalt in de advertentie zijn de wetenschappelijke gezondheidsclaims. Tegenwoordig zijn die, voor soortgelijke drogisterijproducten, verboden. Dat is allemaal wettelijk vastgelegd.

Taille omvang

Er is één excuus bij de vergelijking tussen de advertenties tussen 1920 en 1960 en de huidige cultus rond afvallen, diëten en fitness. Dat is de omvang van de taille. Die is vanaf 1950 met 8 centimeter gegroeid. Wetenschappers zullen ongetwijfeld kunnen berekenen wat dat betekent in gewicht- en vettoename.

Laten ik het maar op houden dat het gewoon leuk is oude advertenties te zien: