illustratie verbroken afspraak

Een afspraak sluiten

Nee, een afspraak sluiten is geen typefout. We kennen de uitdrukkingen met een afspraak en diverse werkwoorden, zoals een afspraak maken, verzetten, herzien. Vorige week kwam ik erachter dat een afspraak sluiten ook belangrijk is. En voor zover ik het al deed, weet ik sinds vorige week dat ik het veel vaker moet doen.

Het voorval van vorige week is een mix van fenomenen die ik eerder beschreef, zoals ‘de wet van de derde persoon’ en ‘ik ben geen bakker’. Want hoe eenvoudig sommige fenomenen doorgaans vaak zijn, in situaties ze zijn allemaal uniek door de verschillende ingrediënten.

Een project

Een project is een voorbeeld van een afspraak. Dat kan een afspraak zijn tussen twee of meerdere personen, doorgaans opgedeeld in meerdere deelafspraken over wie wat doet etc. Wanneer het project een gewone doorloop kent is het op een gegeven moment klaar. Daarmee sluit de afspraak op een natuurlijke manier.

Wanneer echter om welke reden ook iemand één of meerdere deelafspraken niet nakomt, dan stokt de voortgang van het project. Een andere betrokkene kan dan kijken of wellicht de afspraak herzien moet worden. Maar het project stoppen kan ook een optie zijn. Dat is in feite een afspraak sluiten.

Vorige week ontdekte ik dus dat een afspraak sluiten belangrijk is. Het betekent dat je een lopende afspraak, eventueel eenzijdig, beëindigd.

Achterbaks

Jan, een vriend, vertelde me dat hij Hans was tegengekomen. Deze had iets tegen hem gezegd in de strekking dat ik niet betrouwbaar zou zijn en projecten niet afmaak. Het geval wil dat ik met Hans inderdaad een project was gestart. We zouden een foto-app maken, waarbij ik de foto’s zou aanleveren vanuit mijn archief, en hij zou de app maken met zijn zoon, die hij als een briljant app-bouwer had omschreven.

Nadat ik drie weken later de foto’s had aangeleverd, met bijbehorende omschrijvingen en nog wat suggesties voor de app, hoorde ik niets meer. Wanneer ik belde naar Hans werd er niet meer opgenomen en mails werden niet meer beantwoord.

Wat er aan de hand is of was weet ik niet. Maar op een gegeven moment heb ik het van me afgezet. Het project sluiten, door een mail te sturen die duidelijk afsluitend is, had wellicht verstandig geweest. Hij had, afhankelijk van mijn woordkeus, zonder gezichtsverlies gebleven.

Hans vond het echter nodig zich in zijn uitlatingen naar Jan te laat kennen. Daardoor kan ik niet anders dan vermoeden dat hij zijn deel van de afspraak niet kon nakomen, de schuld daarvan niet bij zichzelf wilde leggen (een zwakte die helaas velen met hem delen) en de schuld op een ander moest projecteren (op mij in dit geval).

Had hij dat voor zichzelf gehouden, dan zou ik daar geen probleem mee hebben. Maar dat hij mij zwart maakt bij een ander, zonder inzicht te geven in de situatie, is achterbaks.

Mijn conclusie

Mijn conclusie na bovenstaande en soortgelijke voorvallen, van mezelf en anderen, is dat als er iets niet klopt in een project ik sneller aan de bel moet trekken of de afspraak sluiten. Waarbij dat laatste betekent dat je in beste geval bij elkaar komt en zegt dat je de afspraken intrekt.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 16 juli 2014 door in de categorie 2014, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code