Van Growth Hacking naar Target Hacking

Ik weet dat het beter is als anderen iets over je zeggen, maar hier moet ik het zelf doen. Ik ben een Growth Hacker. Tenminste dat is wat Arjen, een collega die ik al lange tijd ken, me vertelde.

Dat begon ermee dat hij zei: ‘René, dit is helemaal jouw tijd hè’. Alles waar ik jou al jaren over hoor en mee bezig zie, komt nu bij elkaar’.

Ik begreep natuurlijk niet direct waar hij op doelde. Ik ben het wel met hem eens dat dit een tijd is van uitdagingen. Er zijn prachtige wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen op velerlei gebied. Er is een crisis die nog wel even voortduurt, hoewel de regering en anderen ons willen doen geloven dat hij zo goed als voorbij is. Het rommelt in de wereld, waar veel landen en volken met elkaar in strijd zijn vanuit wrevel uit het verleden of onvrede over de huidige gang van zaken. En ga zo maar door.

Het is een spannende tijd, in de ogen van velen wellicht ook een onzekere tijd. Maar het is daarmee ook een tijd van uitdagingen, zoeken naar nieuwe wegen en nog belangrijker wellicht, zoeken naar een nieuwe richting. Want wegen zijn er genoeg, maar aan een weg naar Maastricht heb je niets als je naar Leeuwarden moet.

‘Marketingstrategie, creativiteit, slim gebruik maken van informatie, verder denken dan je neus lang is. Dat soort dingen’, gaat Arjen verder, ‘dat is wat ik bij jou zie. Dat is waar ik jou altijd over hoor als je weer eens afgeeft op het gebrek aan durf, ondernemerschap en dergelijke’.

‘Oh, bedoel je dat’, reageer ik.

‘Ja, dat bedoel ik, het komt nu allemaal samen in Growth Hacking en jij bent een echte growth hacker. Een onorthodoxe denker en niet bang om je eigenzinnige gedachten te gebruiken, te uiten en tot uitvoering te brengen’.

‘Growth hacking. Het zegt me vaag iets. Is het wat nieuws? Ik hoor wat je zegt, maar ik weet nog niet of ik me gevleid moet voelen’.

‘Growth hacking is helemaal van deze tijd. Wacht ik heb een boek voor je’, vertelt Arjen. Hij loopt naar zijn kast en overhandigt me een boek. ‘Growth hacker marketing’ lees ik op de omslag, een boek van Ryan Holiday. ‘Hier staat precies uitgelegd wat growth hacking is’.

‘Ik ga het lezen’, zeg ik.

Bovenstaande speelde zich af vorige week dinsdag. Ik moet het boek nog lezen; ik was en ben nog met wat andere boeken bezig. Wellicht lukt het aankomend weekend. Maar ik heb me al wel georiënteerd op Growth Hacking.

Growth hacking

Growth hacking is een rage op dit moment. Het schijnt dat veel mensen, die in de marketing of productontwikkeling werken, zich tegenwoordig Growth Hacker noemen. Dat zou al een reden zijn om mezelf niet zo te willen noemen. Als veel mensen zich ermee identificeren dan weet ik al genoeg, de vlag zal de lading niet lang meer dekken. De term Growth Hacking, om een manier van werken te omschrijven en een andere marktbenadering, is dan even snel gedevalueerd als het is opgekomen.

Er zullen dan al snel meerdere definities in omloop komen. Dat kan ook niet anders wanneer iedereen zich Growth Hacker noemt. De definities worden dan immers al snel vastgesteld/vastgelegd passend binnen de doelgroep van degene die definieert.

Transformatie

wellicht is Growth Hacking een manier om de transformatie waarin we nu zitten te omschrijven, de overgang van informatietijdperk naar een nieuw tijdperk. Die transformatie brengt of vereist een nieuwe manier van denken en doen. In dat licht is de definitie in Arjen’s beschrijving hierboven nog niet zo gek: ‘Marketingstrategie, creativiteit, slim gebruik maken van informatie, verder denken dan je neus lang is’.

Groei

Sean Ellis, die de term bedacht en er als eerste over schreef, definieert een Growth Hacker als iemand wiens ‘true north is growth. Everything he does is scrutinized by its potential on scaleble growth’. Groei. Dat is juist iets waar de opkomende generatie haar bedenkingen bij heeft. Meer, meer, meer is uit. Tenminste wanneer het over productie gaat, het uitputten van natuurlijke bronnen en dergelijke.

Andrew Chen bracht de term, na Sean Ellis, bij het grote publiek. Hij formuleerde een Growth Hacker als iemand die ‘is a hybrid of marketer and coder, one who looks at the traditional question ‘how do I get customers for my product?’ and answers with A/B tests, landing pages, viral factor, email deliverability and Open Graph’.

Een kruising dus tussen een marketer en …, ja wat eigenlijk. ‘A coder’ zou je kunnen omschrijven als iemand die van alles doet om de essentie van iets te achterhalen. Hij wil weten hoe het werkt en daarna in staat zijn het zelf te kunnen maken. Het liefst zou de coder het echter verbeteren door gebruik te maken van de verkregen kennis. Een kruising dus, in het Nederlands, tussen een marketer en een nieuwsgierige geest.

Als daar bijkomt, in de uitvoering alle (nieuwe) mogelijkheden benutten door er slim (creatief) gebruik van te maken, dan kan ik me in de genoemde definitie wel vinden. Vanuit die definitie mag Arjen me een Growth Hacker noemen.

Mijn definitie, oftewel van Growth Hacking naar Target Hacking

Een paar weken geleden sprak ik met collega’s over mijn ideeën voor de toekomst van marketing- en reclamebureaus. Daarbij zei ik dat los van alles vooral de mindset van mensen binnen de branche moet veranderen. Het begint met anders kijken en anders denken. En daarna je ambities herformuleren en je prioriteiten verleggen. Het geeft een verandering die ook in andere branches en levens tot verbeteringen leidt. Het gaat te ver er hier iets over te schrijven.

Maar ik denk eraan terug als ik aan Growth Hacking denk en er een definitie voor definieer. Een Growth Hacker is dan een intuïtieve denker op basis van een diversiteit aan informatie, die vanuit zijn mogelijkheden (budget, gereedschappen e.d.) zijn verbeelding gebruikt om nieuwe wegen te vinden om een omschreven doel te bereiken. Wegen die bovendien meetbaar, controleerbaar en schaalbaar zijn.

Succes

Dat heeft verder niets met groei te maken.

Het doet me denken aan het begrip ‘succes’. Wat is succes? Het probleem van veel mensen is dat ze bij succes aan geld denken. Maar iemand is succesvol als hij zijn doel bereikt. Als twee mensen zeggen dat ze een berg willen beklimmen en één van de twee lukt het, dan is die persoon succesvol en de ander niet. Als ze als doel hadden veel geld verdienen, dan is degene die zijn eerste miljoen op de bank heeft succesvoller dan die ander die (nog) in het rood staat.

Met andere woorden, ik vind dat het om het doel moet gaan. Dat is het uitgangspunt waarmee je op weg gaat. Dat was het uitgangspunt, ook waren het wellicht subdoelen, van de bedrijven die als voorbeeld worden genoemd in artikelen over Growth Hacking, zoals. Facebook, Twitter, Dropbox en Google. Dat zijn bedrijven die bij wijze van spreken vanaf een zolderkamer hun weg vonden, groeiden en bekend werden. Maar groei en bekend worden was, lees ik in de biografieën en verhalen, helemaal niet het doel.

Met andere woorden, volgens mij betekent het dat bestaande bedrijven, minder bekende bedrijven en mensen met andere doelstellingen ook datgene kunnen doen wat nu Growth Hacking wordt genoemd. Ook als ze niet op groei zijn gericht.

Target hacking

Ik denk dat Target hacking een betere omschrijving is. Alles doen, alle middelen inzetten, om je doel te bereiken. Als Arjen me een Target Hacker had genoemd dan had ik dat passender gevonden. Niets leuker dan jezelf een doel te stellen en door lezen, praten, denken, ontspannen, samenwerken, spelen en fantaseren, er iets moois van maken. Enthousiast en blij onderweg naar het doel en tevreden als het doel is bereikt. Ja, ik ben een Target Hacker. Zelfs als ik het beoogde doel niet altijd bereik.

Bovenstaand bericht is geschreven op 5 augustus 2014 door in de categorie 2014, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *