Growth Hacking vervolg

Gisteren in de namiddag belde Arjen over het bericht van gisteren.

‘Leuk, leuk dat bericht’, begon hij, ’leuke ook de vondst en beredenering het Target Hacking te noemen in plaats van Growth Hacking’.

‘Dank je’, was mijn reactie.

‘Alleen je hebt het boek dat ik je gaf nog niet gelezen’, ging Arjen verder, ‘daarin blijkt Growth Hacking of Target Hacking, wat je wilt, verder te gaan dan creativiteit en slim gebruik maken van informatie’.

‘Dat weet ik. Het komt er op neer dat een Growth Hacker, zoals Ellis het bedoelde, met de inzet van nieuwe en sociale media tot een uit zichzelf werkende marketingmachine komt’.

‘Inderdaad, met gebruik van mail, Facebook en dergelijke en een creatieve input een kettingreactie op gang brengen’.

‘Maar ik vind allemaal weer zo gezocht. Het blijft gewoon marketing. Ook al wordt er nog zo’n mooi verhaal van gemaakt. Een goede marketer kijkt naar het product en de omgevingsfactoren zoals budget, wensen van de klant en dergelijke en laat daarna de beschikbare en mogelijke gereedschappen de revue passeren. Daarna maakt hij een zo efficiënt mogelijke mix. En die kan met de huidige ontwikkelingen verder gaan dan toen er nog geen internet was. En het wordt steeds beter meetbaar en aanpasbaar.’

Het is even stil aan de andere kant van de lijn en ook ik houd mijn mond.

‘Het gaat verder’, hoor ik kort even later’, een Growth Hacker gebruikt de gereedschappen ook om zijn product vorm te geven. Dat is dus omgekeerd. Nu is er eerst een product en volgt de marketing. Maar bij Growth Hacking is er een productidee daar wordt met respons van toekomstige gebruikers een product van gemaakt’.

Brinkers-hotel-hondendrol‘Ok, ik weet dat er een prachtig verhaal omheen is gemaakt en ik ga het boek ook zeker lezen.Maar ik blijf het meer van hetzelfde vinden. Voortbordurend op wat er al is en alleen handig gebruik makend van de laatste ontwikkelingen. Het is voor mij niet meer dan het vlaggetje in de hondendrol. Die creativiteit om het Brinkers hotel te promoten heette guerilla marketing en daar werden ook boeken over vol geschreven.’

‘Je hebt ergens wel gelijk. Maar toch vind ik het een interessante ontwikkeling en erover lezen en praten geeft altijd weer ideeën en scherpte. Overigens bedacht ik tijdens het lezen van het boek van Ryan Holiday dat het inderdaad altijd mogelijk is voorbeelden te vinden om een theorie te ondersteunen. In het boek staat bijvoorbeeld hoe Airbnb en Hotmail hun product ontwikkelden terwijl het naar de markt werd gebracht’.

‘Ho, ga me nou niets verklappen’, onderbreek ik Arjen’, ik ga het boek van het weekend lezen en daarna gaan we er eens rustig samen voor zitten’.

‘Goed idee’.

‘Ik growth hack zo’n meeting er zo even in’.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 6 augustus 2014 door in de categorie 2014, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *