- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Rekenen en trainen

rekenen

Ik heb een optrekstaaf (gym bar) in een deursponning hangen. Daarmee kan ik verschillende fitnessoefeningen doen. Maar ik gebruik het hoofdzakelijk om een zogenaamde chin-up te doen.

Hangend aan de staaf, trek ik mezelf op tot mijn kin boven de staaf uitkomt. Het lukte in het begin één keer mijn eigen lichaamsgewicht omhoog te trekken. Maar al snel ging het vaker en gemakkelijker.

Rekenen

Ik moest aan bovenstaande denken toen ik me realiseerde hoe makkelijk tegenwoordig het maken van de sommetjes van Beter Rekenen me afgaat. In het begin gebruikte ik een rekenmachine en maakte ik fouten bij de breuken en verhaalsommen. Maar nu, na een paar maanden, gaat het eenvoudig, steeds sneller en met minder fouten. Het is een kwestie van trainen, besef ik. Daarbij gebruik ik overigens de Knoedel, waardoor er tijdsdruk op de oefening ligt.

Verbeterde rekenvaardigheid

Dankzij Beter Rekenen vind ik rekenen weer leuk. Met de duidelijke uitleg op de site, die ik af en toe nog lees, is ook mijn begrip verbeterd. Eigenlijk moet ik zeggen, mijn weggezakte kennis weer opgehaald.

Door de oefeningen van Beter Rekenen te doen ontdekte ik ook dat rekenen belangrijk is en overal gebeurt zonder dat je er erg in hebt. Bij recepten in de keuken bereken je hoeveelheden vanuit een recept voor twee naar drie personen door te vermenigvuldigen. Bij het ophangen van gordijnen werk je met maten, bij het afmeten van een vloeistof in deciliters. Er zijn ongemerkt, talrijke dagelijkse redenen om te rekenen. Goed kunnen rekenen is dus reuze handig, vooral als je dat uit je hoofd kunt of op zijn minst op een papiertje.

Slecht taal- en rekenles

Mijn broer vertelde me ooit over een brief die hij kreeg van de school van mijn neefje, zijn zoon. Die brief, van de klassenjuf, ging over spellingsonderwijs en nog wat mededelingen. De brief stond vol taalfouten en dat was niet grappig bedoeld.

Een paar weken geleden sprak ik met mijn neefje over rekenen. Ik had in zijn schoolboek gebladerd, maar het zag er als abracadabra uit. De methoden waarmee staartdelingen werden gedaan en uitgelegd waren duidelijk anders dan zoals ik ze vroeg kreeg. ‘Die gozer van wiskunde snapt er zelf ook niets van’, zei mijn vroeg wijze neefje, ‘dus uitleggen kan hij het al helemaal niet’.

Hoofdrekenen

Telraam van IKEA

Telraam van IKEA

En passant vertelde hij dat ze tegenwoordig alles met een rekenmachine mogen doen. Hoofdrekenen is er niet meer bij. ‘Da’s lekker, joh, als je in een winkel iets moet afrekenen of bij IKEA de maat moet berekenen van een kast’, reageerde ik, ‘je hebt toch niet altijd je rekenmachine bij je’.

Zeg niets tegen neefjes, hij had zijn antwoord al klaar, ‘tuurlijk wel, op mijn telefoon zit er één’.

Maar hij begreep wat ik bedoelde en gaf toe dat hij daar zijn telefoon niet voor gebruikte.

Vroeg beginnen of niet

Ik weet niet of je hoofdrekenen makkelijk aanleert als je er niet vroeger een basis voor hebt gelegd. Maar ik vraag me af of het niet beter is de rekenmachines op school weer aan de kant te gooien en leerlingen weer hun hersenen echt te laten gebruiken.

Want hersenen zijn net als spieren, die moet je blijven oefenen.