KPN in de uitverkoop

Vorige week wees was er het verhaal over een bod op Heineken. Deze week de geruchten over het klaarmaken van Philips voor een overname. En al lange tijd heeft KPN een knipperlichtrelatie met mogelijke kopers.

Ik blijf het een jammerlijk idee vinden dat steeds meer oer-Hollandse bedrijven verdwijnen. Het is echter al enige tijd geleden begonnen, die uitverkoop. Dus het zal wel bij de globalisering horen. Daarbij blijken veel grote Nederlandse bedrijven uiteindelijk dan toch kleintjes.

Heineken zal wel overleven, niet alleen door de overnamepreventie vanuit de Heineken Holding. De waarde van het al jaren sukkelende Philips zweefde volgens analisten de afgelopen jaren rond de acht miljard Amerikaanse dollars. Alleen al met hun banksaldo van bijna 100 miljard zou Apple het zo over kunnen nemen. En dan KPN, onze eens zo trotse Koninklijke.

KPN

Wat zou KPN waard zijn. Volgens mij lang niet de ongeveer 5 miljard die analisten noemen. Het bedrijf heeft nog steeds een trieste oubolligheid om zich heen hangen. Ze zijn al vanaf 1980 aan het reorganiseren en het wordt nooit beter. En de concurrentie van het ooit monopolistische KPN is in Nederland enorm toegenomen, met spelers als het Duitse T-Mobile, het Britse Vodafone en het Zweedse Tele-2.

De enige poot waar nog wat leven in zat waren de vaste lijnen. Zelfs daar is concurrentie gekomen in een geleidelijk slinkende markt. KPN heeft alleen nog de leidingen, kabels en masten die interessant kunnen zijn. Maar ook daar lijkt de technologische ontwikkeling verandering in te gaan brengen in het nadeel van KPN.

Waarde van KPN

De beurswaarde van KPN zegt helemaal niets. Dat zijn cijfers van sentimentele, oude beleggers, zoals die bejaarde mannen die KPN twee jaar geleden probeerden te redden uit de klauwen van meneer Carlos Slim. Het gaat om inhoud en toekomstige waarde. De kennis binnen een bedrijf en haar bezittingen maken een bedrijf waardevol of, bij gebrek eraan, juist niet.

En KPN heeft alleen maar verouderde kennis. Nergens kunnen ze bogen op innovatie, slimme oplossingen of vooruitstrevend denken. Ze lopen altijd achter de feiten aan. Het bedrijf wordt daarbij als een lappendeken in stand gehouden; begin vorig jaar moest het nog voor vier miljard nieuwe aandelen uitgeven om te overleven.

Weg Koninklijke KPN

Moeten we er rouwig om zijn als zo’n bedrijf uit Nederland verdwijnt? Natuurlijk niet. Welk bedrijf het ook overneemt, het kan alleen maar verbetering brengen. De vraag is alleen, wie wil het straks nog hebben. Die lege huls waarvan alleen de paar overgebleven klanten nog interessant zijn voor een partij die de Nederlandse markt op wil.

India, Maleisië en de Filipijnen

Overigens kun je je afvragen of KPN nog Nederlands is. Heel veel diensten zijn al overgebracht naar Aziatische landen. Ik vermoed dat er momenteel meer activiteiten door buitenlanders worden uitgevoerd dan door Nederlanders. Alleen door gegoochel met nationaliteiten en juridische vondsten met arbeidscontracten blijft uit het zicht dat KPN al lang niet zo Hollands meer is.

Interim managers blik

Ik verfoei het, maar soms zijn de methoden van interim managers wel bruikbaar. Ze hoeven niet direct details te weten, een blik op het dagelijkse reilen en zeilen zegt ze genoeg.

Dan valt me op dat KPN met een paar dingen hopeloos achterligt. Neem alleen al zoiets simpels als het overzicht van facturen. Op de site staat ‘Vind direct alle informatie over facturen en betalingen …’. Niet dus.

Waar alle andere mobiele telecom providers echt een volledig overzicht geven, met factuurbedrag, al dan niet betaald melding en specificaties van het belgedrag, krijg je bij KPN alleen het factuurbedrag te zien. Met wat extra handelingen kun je meer informatie krijgen, maar bijvoorbeeld of een factuur al is betaald wordt online niet duidelijk. Dat weet je pas als je gaat internetbankieren of wacht op de betalingsherinnering.

KPN sprookje

Terwijl allerlei grote bedrijven tegenwoordig hun zaken online laten regelen, beweegt KPN zich nog als een luie dochter door het tijdperk van mevrouw Holle. Onze ooit nationale trots. Er is helaas niet veel meer over dan het trieste sprookje van het bedrijf dat niet in de uitverkoop wil, maar wacht tot het kan worden opgeheven.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 26 september 2014 door in de categorie 2014, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *