Geld verdienen met kerstliedjes
Dat ik een paar dagen geleden over Flappie schreef kwam door een BBC documentaire over kerstliedjes. Ik begon met de titel ‘Kerstliedjes’ en had als ondertitel ‘hoe een dood konijn de kassa elk jaar laat rinkelen’ bedacht. Het werd een verhaal over Flappie en nog niet over kerstliedjes.
De BBC maakte twee documentaires over kerstliedjes en één met liedjes in het algemeen. De boodschap bij de laatste was dat het voor een singer songwriters lucratief is kerstliedjes te maken. Bij de eerste zat die suggestie meer verborgen. Kerstliedjes worden maar in een deel van het jaar gedraaid, maar dan wel vaak en elk jaar weer. Heb je een populair liedje dan is je kostje gekocht ws de boodschap.
Merry Xmas Everybody
Dat weet de inmiddels 68-jarige Noddy Holder van Slade al jaren. Hij schreef met Jim Lea, multi-instrumentalist van Slade, in 1973 het kerstliedje ‘Merry Xmas Everyboy’.
Na twee succesvolle eerste jaren zat zijn kerstliedje een tijdje in een dip, maar op een gegeven moment ging het lopen. Geleidelijk werd het één van de populairste en meest gedraaide en gecoverde kerstliedjes. Volgens een berekening van PRS Music Ltd, de Engelse Buma/Stemra, heeft bijna 50% van de wereldbevolking het wel eens gehoord.
Het kerstliedje levert Nobby Holder, wiens werkelijke naam Neville Holder is, jaarlijks ruim een half miljoen euro op. Een klein deel daarvan gaat naar Jim Lea, die de melodie van het refrein schreef en daarom wordt vermeld als co-auteur.
Andere geldmakende kerstliedjes
Er zijn meer kerstliedjes die flink geld opbrengen voor hun makers. Op de tweede plaats staat de afgelopen jaren ‘Fairytale of New York’ van The Pogues. Het nummer is in Nederland nauwelijks bekend. Jem Finer en Shane MacGowan van de band schreven het in 1985. Ze pasten het een paar keer aan en namen in 1987 een definitieve versie op. Opbrengst jaarlijks gemiddeld 400.000 euro.
Ook Mariah Carey verdient ongeveer zo veel met haar in 1994 uitgebrachte single ´All I Want For Christmas Is You´. Het gaat bij die opbrengst alleen om royalties.
Voor optredens in kersttijd met het lied ontvangst ze een aanvullend bedrag. Wil je Mariah Carey op je kerstfeestje dan kost dat ongeveer een half miljoen euro, tenzij ze het voor een vriendenprijsje wil doen.
George Michael schrijft jaarlijks iets minder dan 400.000 euro bij op zijn bankrekening voor de exposure van zijn nummer Last Christmas. Hij bracht het nummer in 1984 uit, toen hij nog met Andrew Ridgeley als Wham optrad.
Het kerstliedje is altijd populair geweest. In 2011 kreeg het een boost nadat Gerard Ekdom het in zijn radioprogramma draaide en het lied een trending topic werd op twitter.
De subtop
De na Last Christmas populaire kerstliedjes brengen direct veel minder op. Maar nog altijd een paar keer modaal per jaar. Daar zal Cliff Richard, de nummer 5 in populariteit en opbrengst, met zijn kersthit Mistletoe & Wine, minder mee zitten. Hij was niet de schrijver van het nummer, waardoor hij hooguit royalty krijgt als uitvoerend artiest.
Van het BandAid nummer ‘Do They Know It’s Christmas’ zijn in Engeland ruim 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Dat is veel meer dan de 1 miljoen die er daar over de toonbank gingen van Slade´s Merry Xmas Everybody. Het kerstlied levert echter nog slechts gemiddeld 100.000 euro per jaar op. Of die opbrengst nog steeds wordt overgemaakt naar het oorspronkelijke goede doel, de hongersnood in Ethiopiè, is niet duidelijk. Als dat niet zo is, zal in ieder geval niet alles naar de schrijver Bob Geldof gaan. De vele meewerkende artiesten zullen ongetwijfeld hun deel krijgen.
White Christmas
De meeste kerstliedjes in de huidige top-10 kunnen nog worden gerekend tot de popsongs. Het oudste nummer, dat van Slade, is uit 1973. Veel ouder is ‘White Christmas’ van singer/singwriter Irving Berlin. Hij schreef het in 1940. Het jaar daarop werd het voor het eerst in het openbaar gezongen door Bing Crosby tijdens een radioprogramma.
Van de opname daarvan werd een grammofoonplaatje gemaakt. In 1954 kwam er ook een film ‘White Christmas‘ met de hit en andere kerstliedjes van Irving Berlin. Naast Bing Crosby spelen ook Danny Kaye en Rosemary Clooney een rol.
De uitvoering van Crosby werd het meest verkochte singletje ooit, met een geschatte verkoop van 50 miljoen exemplaren. Andere uitvoeringen werden daarna door veel andere artiesten op de markt gebracht. Dat bracht het totaal aantal verkochte singles van ‘White Christmas’ op 100 miljoen.
Irvin Berlin schreef talrijke bekende liedjes. Echter,dat was in een tijd dat copyrights nog niet zo goed waren geregeld en/of een liedje minder geld opbracht. Ook werden de rechten vaak verkocht. Volgens schatting heeft het kerstliedje Irving Berlin en zijn erfgenamen tot nu toe ruim 30 miljoen euro opgeleverd.
Hij heeft er zelf lang van kunnen genieten, want bij zijn overlijden in 1989 was hij 101. Zijn erven kunnen zijn vruchten in ieder geval nog tot 2059 plukken; de copyrights lopen in de meeste Westerse landen tot ruim 70 jaar na de dood van de auteur.
Santa Claus is comming to town
‘Santa Claus is coming to town’ van Gillespie & Coots is wat ouder. Het werd in november 1934 voor het eerst uitgevoerd door Eddie Cantor tijdens de eerste aflevering van zijn radioshow. Nog dezelfde dag werden ruim 30.000 exemplaren van de single verkocht. Er was toen al wel een opname gemaakt door Tom Stacks, maar die kwam pas in december op de markt. Het is daarna no door vele artiesten uitgevoerd. Naar schatting heeft het kerstliedje Gillespie & Coots en hun erven tot nu toe ongeveer 20 miljoen euro opgeleverd.
Het lied ‘The Christmas Song’ van Mel Tormé en Robert Wells uit 1944 had als subtitel Chestnuts Roasting on an Open Fire. Het Nat King Cole trio zette het voor het eerst op de plaat. Daarna zouden nog vele uitvoeringen volgen door andere artiesten. Ook Mel Tormé zelf bracht verschillende versies van het nummer uit. The Christmas Song, volgens platenmaatschappij BMI, het meest uitgevoerde kerstliedje. Het bracht de schrijvers en hun erven naar schatting ruim 15 miljoen euro op aan royalties.
Triest
Boney M mag in dit blog niet ontbreken. De band bracht in 1978 hun versie uit van het kerstlied Mary’s Boy Child, zowel op een single als hun kerstalbum. Dit lied was in 1956 geschreven door Jester Hairston. Deze schreef het voor het Schumann Hollywood Choir. Harry Bellefonte hoorde het en zette het op zijn toen eerstvolgende langspeelplaat. Daarna volgde meerdere uitvoeringen van diverse artiesten.
De bekendste en meest populaire uitvoering was die van Boney M. Nog elk jaar gaan er alleen al in Engeland honderdduizend over te toonbank. Maar de voormalig leden van Boney M zien daar niets van. Ze zijn betaald voor de opname en hadden een heel slecht contract met de platenmaatschappij. Ook hun kerstalbum wordt nog elk jaar goed verkocht, maar ook daar zien de oud-leden niets. En extra wrang, hun lied is het meest populaire kerstlied in Engeland. Populairder dan Merry Xmas van Slade.
BCC Documentaire
De BBC documentaires ‘The Christmas No.1 Story’ en ‘Story behind the Christmas songs’ vertellen het verhaal achter diverse kerstliedjes, met dus als verborgen boodschap dat je er goed aan kunt verdienen. Lezers van de boeken van Nick Hornby wisten dat al. De hoofdpersoon in zijn boek ‘About a boy’, ook verfilmd met Hugh Grant is een componist die bekend werd door een kerstlied en daar zoveel mee verdiend dat hij nooit meer hoeft te werken.
Vergelijking
Dat je ook met gewone liedjes goed geld kunt blijven verdienen bewijzen de volgende liedjes. Don McLean ontvangt nog elk jaar ruim 250.000 euro voor zijn in 1971 uitgebrachte hit ‘Americain Pie’. De hit ‘Baker Street’ uit 1978 van de schot Gerry Rafferty levert jaarlijks nog 75.000 euro aan royalties op.
En Abba, de groep die in 1982 stopte na jaren van succes, verdient nog elk jaar miljoenen aan hun hits van toen. Ze zijn overigens de grootverdieners en ontvangen meer aan royalties dan welke andere artiest ook.
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.
Beste Rene, Gerry Rafferty is in 2011 overleden. Z’n familie zal de royalties van Baker Street krijgen.
Inderdaad, over 2 weken, op 4 januari, alweer 5 jaar geleden overleden. En met 63 veel je jong overleden, ook al had hij het een beetje aan zijn eigen gedrag te danken.
Ik ben zo benieuwd of je ergens kunt teruglezen welke nummers het meest worden gedraaid in Nederland. En dan niet jaarlijks, want dan kan je het beste de Top-40 in de gaten houden, maar meer ‘overall’. Een liedje als Venus van Shocking Blues moet toch elk jaar ook veel opbrengen. Of Radar Love van de Golden Earring(s).
Maar ook nationaal. De meeste dromen zijn bedrog of Vlieg met me mee naar de regenboog… om maar wat te noemen.
Enig idee waar je zoiets terug kunt vinden? Buma/Stemra is wat dat betreft niet echt doorzichtig en openbaar…
Ja, leuk idee. Ik denk inderdaad dat Buma/Stemra de enige is die daar officieel inzicht in heeft. Je zou denken dat de betreffende artiest het dan ook weet. Maar ik heb mijn vraagtekens bij Buma/Stemra; het is ooit opgezet door een stel platenboeven (letterlijk en figuurlijk). Waarschijnlijk krijgt de artiest alleen door hoeveel royalties hij krijgt, zonder verdere specificering. Daarnaast wordt er door horeca en dergelijke niet altijd alles doorgegeven wat ze hebben gedraaid in de zaak. En dan heb je natuurlijk nog de thuis draaiers. Die bedoel je natuurlijk niet, maar ze zijn er wel. Het zou heel goed kunnen dat een bepaald nummer bij mensen thuis veel wordt gedraaid, terwijl je het op de radio of in de horeca niet te horen krijgt.