DAF trucks

Miljoenste vrachtwagen bij DAF Trucks

Morgen rijdt bij DAF Trucks de miljoenste vrachtwagen van de lopende band. Het doet me denken aan de eerste productie in samenwerking met Tom van der Maas. We maakten een AV-productie om studenten te werven voor een functie als constructeur bij DAF Trucks. De voorgeschiedenis daarvan is een verhaal op zich.

Tom

Ik had een parkeervergunning in de binnenstad van Utrecht. Tom was kort tevoren in dezelfde wijk komen wonen. Toen ik een keer mijn auto parkeerde, liep hij op me toe om te vragen hoe hij zo’n parkeervergunning kon regelen.

We raakten aan de praat. Tom werkte als wetenschapsjournalist bij een AVRO radioprogramma. Ik had die week een serie videoproducties afgerond voor Kluwer. Hij toonde een AO-boekje dat hij had geschreven over robots. Ik was al jaren abonnee op AO en ik schreef voor diverse bladen van VNU. Zo wisselden we wat ervaringen uit, waarbij bleek dat we een overlappend interesseveld hadden. We spraken af ergens in de daaropvolgende dagen eens door te praten over een productie die we samen konden doen.

DAF Trucks

Tijdens dat volgende gesprek vertelde ik over mijn ideeën om het vormgeven van tijdschriften door te voeren in een dia-/videoproductie. Tom was enthousiast. Toen hij een paar dagen later een gesprek had met Ruud Schoolland, directeur communicatie van DAF Trucks, bracht hij het ter sprake.

Een week later zaten we er samen om een videoproductie te bespreken. Schoolland vertelde dat hij technische mannen en vrouwen van de TH en HTS wilde interesseren bij DAF Trucks te komen werken. DAF Trucks was een goede werkgever, maar Philips, KLM en DSM visten in dezelfde vijver. Er was toentertijd een studentendag bij hogescholen waar de bedrijven zich gezamenlijk presenteerden en daar wilde hij een film voor hebben.

Dia-/videoproductie

Terug in Utrecht besloten we een voorstel te doen voor een dia-/videoproductie. Een volledig met dia’s geïllustreerd verhaal, dat met videomontage tot leven wordt gewekt. Schoolland twijfelde, in de wetenschap dat de andere bedrijven een film zouden hebben, maar ging akkoord met ons voorstel.

Als verhaallijn lieten we een acteur langs de verschillende afdelingen gaan waar een constructeur bij DAF mee te maken heeft. In de gesprekken met de afdelingshoofden kwam de rol van constructeur naar voren. In twee dagen namen we de dia’s en het geluid op. Daarna monteerden we het materiaal in drie dagen tot een geheel.

De vertoningen

Bij de presentatie toonde Schoolland zich verrast. Hij had zich er vooraf geen goede voorstelling van kunnen maken, maar was heel tevreden over het resultaat. Een paar weken later werd Tom gebeld. De eerste presentatie aan studenten had plaatsgevonden. De DAF-video was vertoond in combinatie met de films van Philips, KLM en DSM. En het bijzondere was dat studenten zich pas bewust werden van het feit dat het een speels gemonteerde diavoorstelling was, nadat het ze was verteld.

De gehele presentatie leverde voldoende studenten op die een baan bij DAF Trucks zagen zitten. De productie was geslaagd en is nog jaren gebruikt. Volgens Tom wordt het nog steeds gebruikt.

DAF Trucks

Bij het maken van de productie kwamen we op alle afdelingen van DAF Trucks. Ze stonden aan de vooravond van de introductie van een nieuw model. Daarvoor was een deel van een grote hal afgeschermd met een doek. Wij, maar ook medewerkers van DAF die er niet hoefden te zijn, mochten daar niet komen.

Miljoenste vrachtwagen

Morgen komt dus de miljoenste vrachtwagen van de band. Ik moet daarbij altijd meer denken aan de PR-stunt dan dat er daadwerkelijk is geteld. Vanaf wanneer?, vraag ik dan. De broers Van Doorne hebben DAF in 1934 opgericht, maar toen was het een fabriek voor aanhangwagens. In 1949 werden de eerste 150 vrachtwagen gemaakt. Werd vanaf dat moment gerekend? Of rekenen ze vanaf 1963. In dat jaar kwam DAF met de eerste moderne vrachtwagen, de DAF 2600.

Public Relations

PR-stunt? Ja, Hans Ferree schreef het jaren geleden al. Wil je aandacht, mensen over de vloer of zoiets, dan vier je een jubileum of andere gedenkwaardige gebeurtenis. Dat kan op allerlei manieren: het 25-jarig bestaan van een bedrijf, de 10,000ste unieke bezoeker van een webwinkel, het 50.000ste verkoop van een telefooncontract of de 100.000ste beller van de helpdesk.

Heb je geen aanvaardbaar getal, dan maakt dat volgens Ferree niets uit. Fantaseer een afgeleide. Dan vier je als bouwmarkt de verkoop van de miljardste schroef, het record langste plank of de verkoper van het jaar en als autofabriek de aflevering van de miljoenste vrachtwagen.

Getallen

Een snelle blik op de getallen is niet eenvoudig. Er wordt in de verschillende autobladen gegoocheld met cijfers en begrippen. Bij de één wordt gesproken van zware trucks, de ander heeft het over vrachtwagens waarbij mogelijk zowel lichte als zware worden bedoeld.

In 2012 daalde het aantal geproduceerde DAF Trucks met 9%, maar steeg het marktaandeel met 0,9% naar 15,1. Dat betekent, lees ik in een redactioneel stuk, dat van elke zes verkochte vrachtwagens er één een DAF is. In 2013 steeg de verkoop van DAF Trucks door naar 16,2% marktaandeel. De gehele markt voor vrachtwagens liep in 2013 tegen de 250.000 exemplaren.

In 2013 produceerde DAF Trucks 41.830 of 41.380 (ook autobladen maken typefoutjes) vrachtwagens. Produceren en verkopen zijn twee verschillende gegevens. Een wagen in 2013 kan immers in 2014 worden verkocht. Ook hier zijn de bladen gemakkelijk in hun woordkeus.

Een leuk gegeven is ook dat DAF Trucks op een bepaald moment 184 wagens per dag produceerde, die verhoogde naar 202 per dag en dat geleidelijk verder wil verhogen.

Tenslotte las ik in een bericht uit 2014 met cijfers, ‘het 85 jarige bedrijf DAF Trucks’. Dat betekent dat die redactie 1929 als begindatum neemt. Ik meldde al dat pas in 1949 de eerste vrachtwagen werd gemaakt. Officieel is DAF Trucks pas in 1993 gestart als een doorstart na het faillissement van DAF.

Wanneer ze vanaf 1949 elke dag ongeveer 40 auto’s maakten, en in het weekend doorwerkten, zouden ze in 2015 de miljoenste auto kunnen maken.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 24 februari 2015 door in de categorie 2015, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

One thought on “Miljoenste vrachtwagen bij DAF Trucks

  1. Graaf de Sedance
    1

    Fantastic Story ,Thanks from all out the USA.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *