Handen uit de mouwen en groeien
Handen uit de mouwen en groeien. Dat is de lijfspreuk van Hans, een voormalig hoofd marketing bij een groot telecombedrijf. Ik denk, na de ontmoeting met Harry vorige week, terug aan enkele gesprekken die ik met Hans had.
Hans was op een gegeven moment voor zichzelf begonnen, had na enige tijd zijn bedrijf verkocht en hield zich daarna bezig met investeren in beginnende bedrijfjes. ‘Handen uit de mouwen en groeien’, dat was hetgeen hij wilde zien bij die beginnende bedrijfjes.
Waar wacht je op
De meeste starters, of would-be starters, denken dat een bedrijf of idee aanslaat of niet. Ze bedenken of maken een prachtig product, waar wellicht veel mensen op zitten te wachten, en gaan dan wachten. Of eigenlijk verwachten. Ze verwachten dat mensen de deur bij ze plat lopen.
Waar wacht je op, zei Hans over die starters. De enige manier waarop je een bedrijf kunt starten is het laten starten. Niet door op je zolderkamer aan het product te blijven prutsen, maar door klanten te zoeken, je aanwezigheid wereldkundig te maken.
Handen uit de mouwen
Met handen uit de mouwen bedoelde Hans dat je als starter iets moet doen wat niet je tot dan toe dagelijkse werk was. Je moet klanten gaan zoeken. Ook al ben je van huis uit meubelmaker, programmeur of putjesschepper. Je moet klanten hebben.
Ieder starter weet dat eigenlijk wel. Ze gaan dus aan de gang, maar stoppen vaak al snel weer doordat het te langzaam lijkt te gaan. Maar het gaat helemaal niet langzaam, zei Hans, ze kennen alleen het principe.
Apple en anderen
Dan gaf hij voorbeelden uit de ICT- en Telecom wereld. Hij vertelde dat Steve Jobs en anderen ook naar klanten gingen zoeken. Na vier weken hadden ze wellicht 100 klanten, maar als ze daarna elke vier weken 100% groeiden hadden ze aan het eind van het jaar ruim 300.000 klanten.
Aan het eind van dat eerste jaar uit het voorbeeld is de starter niet meer zelf op stap om klanten te vinden. Dan is er geld voor reclame, werven de klanten nieuwe klanten en groeit het bedrijf haast vanzelf.
Starters, maar ook anderen, vergeten volgens Hans vaak de wet van de grote getallen en het schaakbord van koning Shirham.
Airbnb
Mensen als Harry met zijn killer app wijzen, zoals ik vertelde, graag naar de successen. Die willen ze graag evenaren. Ze vergeten echter, of weten niet, dat al die successen klein zijn begonnen en dat de starter (Steve Jobs, Bill Gates en anderen) begon met persoonlijk klanten te werven. Op zoals Hans het noemt, de handen uit de mouwen te steken.
Een voorbeeld waar tegenwoordig vaak naar wordt gewezen is Airbnb. Brian Chesky en Joe Gebbia, de huidige miljardairs achter Airbnb, begonnen door deur aan deur klanten te werven in New York. Ze stonden vaker voor dichtgeslagen deuren dan voor enthousiast deelnemers. Niet om een wereldconcern te bouwen, maar om te overleven gingen ze door. Geleidelijk groeide hun idee daardoor tot het bedrijf dat het nu wereldwijd is.
Doorzetten
Als ze niet hadden doorgezet, na de eerste dichtgeslagen deuren, was Airbnb niets geworden. Die eerste stappen, het handen uit de mouwen steken, wordt vaak onderschat. Bill Gates onderschatte het ook, hij ging na het starten van Microsoft teleurgesteld terug naar de universiteit, maar zag op tijd in dat hij moest doorzetten.
Volgens Hans kijken starters, journalisten en zelfs investeerders te vaak alleen naar de successen, zonder te willen zien dat doorzetten de oorsprong van dat succes is. Een investeerder die kijkt naar het toekomstig potentieel van een startend bedrijf zal vaak de plank misslaan, vertelde Hans een keer.
Een investeerder kan de mogelijkheden van een bedrijfsidee of product vaak helemaal niet overzien, omdat hij zijn geld in een heel andere markt en in een heel andere tijd heeft verdiend. Een investeerder kan beter kijken of de starter begrijpt dat hij eerst de handen uit de mouwen moet steken en of hij dat ook zal doen.
Soortgelijk principe
Een afgeleid principe van Hans’ handen uit de mouwen en groeien was ook interessant. Die kwam ik tegen toen ik eens bij Hans kwam binnenlopen en hij met een jongen bezig was enkele statistieken te bekijken. De jongen had een programmaatje gemaakt en verkocht dat via zijn eigen site. De eerste week had hij vier exemplaren verkocht, de tweede week acht en de derde week zestien.
Door PR, reclame en persoonlijke werving zou de jongen, volgens Hans, de verdubbeling vast moeten houden. Het was een iets ander principe vertelde Hans me later, omdat het de aankomende neergang van een productcyclus aangaf, maar het was wel ongeveer vergelijkbaar (zie ook voor de volledigheid)
Vorige en volgende berichten
« Ouder: Stormachtig geluk bij een ongelukNieuwer: Komkommertijd en de man met 1200 geweren »Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.