- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

EndeMol Museum

Dagelijks bezoeken vele mensen de televisiestudio’s van EndeMol in Aalsmeer. Zij ondersteunen ze met hun aanwezigheid televisieprogramma’s als publiek. Deze bezoekers zijn geïnteresseerd in televisie, de glamour en de sterren. Voor velen is het een dagje uit. Ik bedacht dat een EndeMol Museum een mooie aanvulling zou zijn om meer lijn te brengen in zo’n bezoek. Dus schreef ik een concept en stuurde dat naar Joop van den Ende.

Dat begon met bovenstaande regels en vervolgde met:

EndeMol museum

… Een bezoek aan het EndeMol Museum kan een welkome extra attractie voor hen zijn. En voor Studio Aalsmeer commercieel interessant. Ik denk aan een mengeling van foto’s, rekwisieten en tekstuele informatie, bustes van de sterren (en evt. in samenwerking met Madame Tussaud aangeklede poppen). Er komen jaarlijks veel bekende artiesten uit binnen- en buitenland en artiesten uit Joops eigen stal. Zij kunnen met de nieuwste technische snufjes in minder dan 1 minuut worden gescand met een buste van Global Sculpture BV. De bustes zullen een belangrijk onderdeel van dit museum zijn (nergens in de wereld zo goed gelijkend). De koppen zijn in verkleinde uitvoering te bestellen door bezoekers.

Commercieel gezien kan het EndeMol Museum los gekoppeld zijn van de overige rechtsvormen. Hierdoor is min of meer onafhankelijke samenwerking met andere bedrijven mogelijk, bijv. IBM/Apple (bijv. met presentatie over monteren van video op de computer, simulaties over beeldbewerking), uitgevers van autobiografieën en andere aanbieders van diensten, merchandising etc.

Geregistreerd

Ik registreerde het concept in juli 1995 en stuurde het twee maanden later naar Aalsmeer in een brief naar Joop v.d. Ende. Robert(o) Kraaijenbrink, die ik leerde kennen bij Twenty4Seven, werd kort daarna bij v.d. Ende aangesteld om een dansdivisie op te zetten. Hij heeft mijn brief, volgens eigen zeggen, nogmaals onder de aandacht gebracht. Nooit meer wat van gehoord, twee jaar later startte ShowBizCity.

Aanvullende informatie

Global Sculpture BV was een onderneming waarin met een scanner levensechte sculpturen gemaakt konden worden. Een persoon moest zitten op een stoel. De scanner draaide om zijn ’torso’ (= hoofd en een stukje borst) en freesde daarna de opname uit in steen, hout of ander materiaal. Het eerste project deden we voor Blokker met Ajax. In het kantoortje maakten we scans met onder andere Inge Danielson.

Blokker ging daarna naa China en liet daar poppetjes maken. Niet met onze scans en goedkoper. Maar ze zagen er niet uit. Een paar jaar later hernoemden we Global Sculpture naar Deuxieme (= tweede). Daarin bracht ik ‘sales promotie’-activiteiten onder voor retailers. In 2003 bracht ik die activiteiten onder mijn marketing- en reclamebureau en gebruikte ik Deuxieme voor de aankoop van Polyvisie.

Zie ook het bericht ‘Dommer geworden bij IQ spelletje‘ of het overzicht ‘ideeën‘