Een middagdutje in 1912

Een verantwoord middagdutje

Vorige week las ik over het middagdutje in een krant. Het was in een klein artikel over slapen. Na wat algemeenheden was er een top-10 van dingen die je moet doen of moet laten om goed te slapen. Het middagdutje stond daartussen met de informatie dat deze nooit langer dan een uur mocht duren. Ik nam het hele bericht direct niet meer serieus.

Het middagdutje

Er zijn talrijke discussies over het middagdutje. Het ene onderzoek is uitermate positief, het andere ziet het als oorzaak van problemen. Ik zou het gewoon dutjes willen noemen, want je kunt ze ook op andere tijden uitvoeren. En ze kunnen je, mits goed uitgevoerd, een enorme energie geven.

Waarom nam ik het hele artikel niet meer serieus? Ik zal het antwoord direct geven en het dan uitleggen. Een middagdutje mag nooit langer duren dan 45 minuten en eigenlijk is dat al te lang.

Twee onderdelen

Bij het uitleggen van de vraag spelen twee onderdelen van het slapen, de slaapcyclus en lichaamstemperatuur. De eerste bestaat uit de slaapfasen die je doormaakt tijdens je nachtrust. Je gaat een aantal keren, vandaar cyclus, door een aantal fasen waarin je hersenactiviteit heen en weer gaat zogenaamde alfagolven naar delta- en thetagolven. De bekende remslaap maakt ook onderdeel uit van de cyclus.

Maar slapen is niet slechts op bed gaan liggen met je ogen dicht. Het is een lichaamsproces dat de gehele dag in beslag neemt. Evenals eten niet alleen je bord leegeten is en het proces daarna, de vertering, geen onderdeel zou zijn van eten.

Lichaamstemperatuur

Slapen heeft te maken met lichaamstemperatuur. Die is onderdeel van je biologische klok en functioneert door de dag heen. Het gaat te ver om dat hier uit te leggen, maar je lichaamstemperatuur zit ook in ritme, een golfbeweging.

Kort na het middaguur is er een dip te zien in die golf. De temperatuur is dan zodanig verlaagt, overigens slechts tienden van graden, dat veel mensen zich slaperig voelen. Wanneer je daar aan toegeeft begint de bovengenoemde slaapcyclus. Tijdens de nachtelijke slaapcyclus bereikt ons lichaam de langste diepe slaap in de eerste cyclus. Het is het punt dat onze lichaamstemperatuur op zijn laagste punt is en onze ademhaling, hartslag en bloeddruk zijn afgenomen.

Het duurt bij die eerste cyclus ongeveer 45 minuten om in die diepe slaap te komen. Daarvoor ben je in voorliggende fasen. Je bent dan overigens voornamelijk in fase 2. Dat is de fase die een belangrijke rol speelt bij het herstellen van je lichaamsenergie.

45 minuten

Het geheim van het middagdutje is dat je moet zorgen dat je nooit in een diepe slaap komt. Dus dat je middagdutje nooit langer duurt dan 45 minuten. Dan zal je na het dutje alert en energievol wakker worden.

Als je een langer dutje neemt loop je het risico in een diepe slaap te komen. Je lichaamstemperatuur zal sterk dalen en je zult slaperig wakker worden. Bovendien ontregel je met een diepe slaap overdag, het temperatuursritme van je lichaam.

Daardoor zal het moeilijker zijn ’s nachts in slaap te vallen. Je zult niet diep slapen en nadelige gevolgen ondervinden de volgende dag, zoals weinig energie en lichamelijke ongemakken als hoofdpijn en misselijkheid.

Persoonlijk

De maximale tijd van een middagdutje verschilt per persoon, omdat de tijd waarin iemand in een diepe slaapfase komt per persoon verschilt. Je moet dus zelf ontdekken wat voor jou de meest gunstige duur is.

Dat kun je ontdekken door steeds iets langer te slapen (maar dus nooit langer dan 45 minuten). Of je kunt, nadat je na een middagdutje slaperig wakker wordt, de tijd van het middagdutje verkorten.

Zie ook: Bericht ‘Slapen‘ en het voorwoord bij mijn boek ‘Slapen, voor een optimaal en energiek leven‘.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 18 december 2015 door in de categorie 2015, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code