domme verkeerslichten (oude situatie)

Domme verkeerslichten

Vlak bij mijn kantoor in Apeldoorn staan sinds kort domme verkeerslichten. Voorheen ging de doorstroom daar altijd goed. Nu is het een rommeltje. Het is voor mij het zoveelste voorbeeld van domme verkeerslichten. En daarmee helaas ook weer een voorbeeld van overijverig, incompetente gemeenteambtenaren, want verkeerslichten kunnen van zichzelf niet dom zijn.

Domme verkeerslichten

Af en toe breng ik het ter sprake bij vrienden en kennissen. Vooral wanneer ik in hun omgeving weer domme verkeerslichten heb ontdekt. Ik ben dan benieuwd naar hun reactie om mijn eigen inzichten scherp te houden en te zien of ik het alleen ben die zich erover verwondert.

Het is opvallend dat de vriendenkring uit twee soorten mensen bestaat. Een deel is het ook opgevallen, heeft zich de eigen ergernis onbewust gerealiseerd of denkt er na mijn opmerking over na. Een ander deel neemt het voor kennisgeving aan, ziet de dommigheid als een fact of life of heeft een houding van ‘ik kan er toch niets aan doen, dus laat maar’.

Onnadenkende theoretici

Domme verkeerslichten zijn slechts één voorbeeld van, wellicht goedbedoelde, verbeteringen van onnadenkende theoretici bij de gemeente. Er zijn veel meer voorbeelden te geven van acties waarbij de denkwereld en beleving van ambtenaren niet aansluit bij die van de dagelijkse praktijk.

Dat merk je vooral wanneer je ze spreekt en hun argumenten hoort. Enige diepgang is daarbij bij de meesten nauwelijks te vinden. Proefballonnetjes worden gewoon uitgevoerd; wie houdt ze tegen.

Verkeerssituatie

Maar goed, de domme verkeerslichten. Het heeft alles te maken met de verkeerssituatie. Ten eerste is die vaak verschillend gedurende de dag. Als ik de verkeerslichten in Apeldoorn als voorbeeld neem, daar kan het inderdaad druk zijn rond 16.00 uur. De rest van de dag is het er rustig en dan sta je nu dus toch voor verkeerslichten te wachten.

Rond het genoemde middaguur is het drukker. Maar het verkeer stroomde ook dan goed door. Automobilisten die naar links wilden, moesten het in het verleden enigszins hebben van coulante medeweggebruikers uit tegemoetkomende richting. In de praktijk was dat nauwelijks een probleem, zeker automobilisten die de situatie kenden hielden er rekening mee.

Nu, met de verkeerslichten, kunnen automobilisten naar links als het verkeerslicht voor rechtdoor op groen staat. Wachtend voor dat verkeerslicht vormen ze nu echter een obstakel voor de auto’s die rechtdoor gaan en zelfs bij groen licht niet verder kunnen. Terwijl in het verleden dat juist mede een reden was voor tegemoetkomend verkeer de automobilist, die naar links wilde, gelegenheid te geven.

Gedrag

Er zijn zoals gezegd meer voorbeelden van domme verkeerslichten. Daarnaast zijn er talrijke voorbeelden van verkeerssituaties waarbij mij is gebleken dat automobilisten situaties zelf goed inschatten en gezamenlijk zorgen voor goede doorstroming. Met name bij het afwezig zijn van verkeerslichten en andere zogenaamde hulpje moeten ze zelf nadenken en daarbij blijkt dat de meesten elkaar vriendelijk en behulpzaam door het verkeer loodsen.

Dat besprak ik ook regelmatig met vrienden en kennissen of ik gebruikte het als voorbeeld bij een klant in een specifieke gesprekssituatie. Mensen/medewerkers zijn namelijk veel beter in staat tot zelfregulering en probleem oplossen dan meestal wordt gedacht. Des te meer hulpjes, des te minder de mens/medewerker een situatie zelf beoordeelt (nadenkt, creatief is, initiatief neemt etc.).

Onderzoek

Vandaag zag ik een groot deel van mijn argumenten eindelijk bevestigd. Bij een Brits onderzoek werd geconstateerd dat verkeerslichten voor overlast en oponthoud zorgen en niet of nauwelijks bijdragen aan verkeersveiligheid (eerder het tegendeel). De economische belasting van het oponthoud zou volgens het onderzoek neerkomen op 1% van het bruto binnenlands product (BBP of GPD).

Uit ander onderzoek was al gebleken dat verkeerslichten niet bijdragen aan veiligheid. Eerder het tegendeel omdat verkeersdeelnemers minder oplettend worden.

Common sense

Onderzoek zegt natuurlijk niet alles (soms zelfs niets). Uit ervaring weet ik dat onderzoekers net zulke leeghoofden kunnen zijn als anderen die vanuit hun kantoortje de werkelijkheid bezien. De praktijk beschouwen van een verkeerssituatie betekent vooral deelnemen aan het verkeer.

Dat kan je van een gemeenteambtenaar niet verwachten, de meeste reizen tegenwoordig per trein. Ze gaan vanuit hun torentje af en toe kijken naar de verkeersituatie. Ik zie ze weleens staan met hun klemborden. ‘Goh, moeten hier ook domme verkeerslichten komen?’, denk ik dan de situatie bekijkend, ‘of een andere dommigheid om het verkeer te belasten’.

Meer informatie:

  • Het onderzoek (pdf) van het Institute of Economic Affairs, ‘Seeing RED, Traffic controls and the economy’.
  • Bericht in plaatselijke krant over de verkeerslichten in Apeldoorn
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 13 februari 2016 door in de categorie 2016, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *