Kijken naar katten is gezond
Kijken naar katten in filmpjes is gezond, is mijn conclusie na het lezen van het bericht dat Rob me gisteren mailde. Jessica Gall Myrick, assistent hoogleraar aan de Universiteit van Indiana in Bloomington, onderzocht het effect van het kijken naar kattenvideo’s.
Ze ondervroeg voor haar onderzoek bijna 7.000 mensen naar de invloed van kijken naar katten in youtube-video’s in het bijzonder. Daarvan noemde 30% zich vooral een kattenmens en 60% gaf aan geen voorkeur te hebben voor katten boven honden. Bij het merendeel van de deelnemers verbeterde de stemming door het kijken naar katten in filmpjes. Ze voelden zich prettiger.
Meer energie door kijken naar katten
Myrick publiceerde over haar rapport in het tijdschrift Computers in Human Bevavior. Ze noemt daarin als voordelen van het kijken naar katten in filmpjes: het verhoogt je energie, versterkt de positieve emoties en vermindert negatieve gevoelens.
Kijken naar katten, meest populaire video’s
Onderzoek naar het kijken naar katten in video’s, het doet me onwillekeurig denken aan Diederick Stapel. Maar kattenvideo’s zijn het meest populair op youtube. In 2014 werden er ruim 2 miljoen filmpjes geplaatst. En kattenvideo’s werden bijna 30 miljard keer bekeken. Wellicht weten mensen al onbewust, zonder kennis van het onderzoek van Myrick, dat kijken naar katten gezond is.
De populariteit wordt bevestigd door de toename van katten in commercials. Reclame volgt immers bij commercials meestal een trend in kijkgedrag. In literatuur doen ze het overigens ook goed.
Bij katten denk ik dan echter in het verleden. Met name aan het boek De Aaibaarheidsfactor van Rudy Kousbroek, een van de favoriete schrijvers uit mijn jeugd. De Aaibaarheidsfactor vind ik zijn minste goede boek. Maar als kattenboek is het waarschijnlijk in Nederland onovertroffen. Wellicht dat het boek Poes van Midas Dekkers in de buurt komt.
Wetenschappelijk bewijs
Over de wetenschappelijkheid van haar onderzoek zegt Jessica Gall Myrick zelf:
‘Er zullen mensen zijn die denken dat een onderzoek naar het kijken naar katten in filmpjes niet wetenschappelijk is. Maar het is een feit dat het een van de meest populaire toepassingen is van het internet. Wanneer we een beter inzicht willen hebben in de effecten van internet op ons als individu en op de samenleving, dan kunnen we als onderzoekers de katten op internet niet meer negeren’.
Ze vervolgt: ‘Iedereen heeft wel eens katten in filmpjes online bekeken. Maar er is nooit echt empirisch onderzoek gedaan naar de reden waarom zo veel mensen dit doen, of welke gevolgen het heeft op ons. Ik geef toe dat ik kijken naar katten op youtuve leuk vind en ik ben media-onderzoeker. Ik voelde me gedwongen gegevens over die populaire fenomeen te verzamelen’.
Cheezburger
Tijdens het onderzoek ontdekte Myrick naast Youtube en Facebook twee andere site die populair zijn onder kattenkijkers. Het zijn de in Nederland minder bekende Buzzfeed en I Can Has Cheezburger. De laatste begon met de foto van een Cheesburger. Maar het is momenteel, met 1,5 miljoen bezoekers per dag, de meest populaire site met dierenfilmpjes. Daarbij scoren de kattenvideo’s het hoogst.
Kijken naar katten in het algemeen
Myrick hoopte met haar onderzoek meer te ontdekken dan alleen het positieve effect van kijken naar katten in video’s. Ze vroeg zich af op dat effect er ook is bij het hebben van katten of huisdieren in het algemeen. Daarnaast veronderstelde ze dat mensen die naar kattenvideo’s kijken zich daarna ook schuldig kunnen voelen. Bijvoorbeeld omdat ze in die tijd geen aandacht kunnen geven aan hun eigen huisdier.
Mogelijke effecten die Myrick nog hoopte te ontdekken zijn als vragen. Heeft het bekijken van katvideo’s dezelfde soort positieve impact als huisdier therapie? En voelen sommige kijkers zich slechter, doordat ze andere taken niet uitvoeren of uitstellen?
Zelfs als mensen naar katvideo’s kijken om werk uit te stellen, is er emotionele beloning. En dat helpt, volgens Myrick, mensen na het kijken met het uitvoeren van een moeilijke taak.
Myrick’s samenvatting
De conclusie uit haar onderzoek vatte Jessica Gall Myrick als volgt samen:
- Deelnemers voelden zich energieker na het kijken naar katten op internet
- Ze hadden daarbij een meer positief gevoel
- Ze hadden minder negatieve emoties, zoals angst, ergernis of verdriet
- De meeste deelnemers bleken regelmatig naar video’s van katten te kijken tijdens werk of studie
- Het plezier van het kijken naar katten werd enigszins ontkracht door het schuldgevoel door uitstellen van taken
- Kattenbezitters en mensen met bepaalde persoonlijkheidskenmerken, zoals altruïsme en verlegenheid, waren meer geneigd online naar katten te kijken
- Een kwart van de video’s werd bewust gezocht, de rest werd bij toeval gevonden of na verwijzing/aanbeveling door de bezochte website.
- Veel deelnemers kenden de zogenaamde BK’s (bekende katten), zoals Lil Bub, Nala Kat en Henri, Le Chat Noir.
Meer informatie:
- Het artikel over het onderzoek (pdf, 400kb) in het tijdschrift Computers in Human Bevavior met de intrigerende titel: Emotion regulation, procrastination, and watching cat videos online: Who watches Internet cats, why, and to what effect? (ook te koop)
- Wereldwijd uitgezonden commercials van IKEA en nog een waarin een kat/katten de hoofdrol speelt/spelen.
- Een scriptie over de populariteit van katten op internet (pdf met veel plaatjes, 26 Mb)
- Een onderzoek naar katten in literatuur (pdf, 1,5 mb)
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.