Garstin Cox blijkt een Gerard Cox

Garstin Cox en de opgelichte Belg

Garstin Cox en de opgelichte Belg had evengoed Garstin Cox en de domme Belgen genoemd kunnen worden. Het blijkt echter dat enkele Nederlanders dezelfde dommigheid vertonen, dus gebruik ik het pleonasme over de Belgen hier niet.

Het verhaal begint in Antwerpen. Voor een Engelse vriend ging ik daar een schilderij ophalen van de Engelse schilder Garstin Cox (Camborne 1892 – 1933). De Belg die het in de verkoop had, bezat meerdere schilderijen van deze schilder uit Cornwall. Na een kop koffie, die de Belg me had aangeboden om bij te komen van de reis, gingen we naar een vleugel van het huis.

Daar waren zijn schilderijen gedeeltelijk tentoongesteld en deels opgeslagen. Ze hingen en stonden in allerlei formaten in de ruimte van circa 80 vierkante meter. ‘Jij wilt natuurlijk eerst even je nieuwe aanwinst zien’, merkte de Belg op. Dat wilde ik wel.

Schrikken

Terwijl we er naartoe liepen viel me al het een en ander op. Ik was echter te benieuwd en liep zwijgzaam achter de Belg aan. Bij een rijtje schilderijen hield hij stil. Ik had me er over verwonderd dat hij het schilderij niet had klaargezet; hij wist immers dat ik zou komen. Hij pakte een schilderij uit de rij en overhandigde het met de woorden, ‘hier, de Garstin Cox die je bestelde’.

Ik keek naar het schilderij. Ik keek naar de signatuur. Dat was schrikken. Even moest ik van mijn verbazing bekomen. Ik vroeg me af of mijn Engelse vriend het schilderij had gezien. Hij had mij opgedragen het schilderij te betalen. Wat moest ik doen. ‘Dit is geen Garstin Cox, dit is een Gerard Cox junior’, gooide ik er uiteindelijk iets te fel uit.

Signatuur

Nu was het aan de Belg om mij verbaasd aan te kijken. Onderweg naar het schilderij had ik al meerdere schilderijen van Gerard Cox zien staan. Het viel me op, zoals gezegd, maar het was op dat moment nog geen onderwerp. Nu wel. De Belg dacht hoogstwaarschijnlijk allemaal Garstin Cox schilderijen te hebben, terwijl …

‘Dit is een Gerard Cox junior’, herhaalde ik, ‘dit is typisch zijn ondertekening. Die kenmerkende hoekige G en de C met iets wat lijkt op een lus of vierkant. Garstin Cox ondertekende zijn schilderijen met zijn naam voluit en slechts in een enkel geval afgekort, maar dat in goed leesbare ronde letters’.

Ondertekening Gerard Cox jr.

De ondertekening van Gerard Cox jr. – vrijgemaakt uit één van zijn schilderijen

Ondertekening Garstin Cox

De ondertekening van Garstin Cox – vrijgemaakt uit één van zijn schilderijen

 

Dom en opgelicht

Het gezicht van de Belg maakte direct duidelijk dat hij niet had geprobeerd mij te belazeren. Ik zag dat hij was belazerd of zich had laten belazeren. De andere schilderijen van Gerard Cox junior had hij waarschijnlijk ook als werk van Garstin Cox gekocht. De Engelse schilder is momenteel 10 keer zo duur als een schilderij van de Nederlandse schilder Gerard Cox, schilder van de Plasmolense school.

Voorbeeld van Garstin Cox fout

Voorbeeld Marktplaats van ten onrechte als Garstin Cox aangeboden schilderij (klik voor vergroting).

Hij is niet de enige die de fout maakte niet in de geschiedenis te duiken van de beide schilders of het verschil in ondertekening te kennen. Op Marktplaats en sites van veilingen worden regelmatig schilderijen aangeboden als een Garstin Cox.

In werkelijkheid zijn het werken van Gerard Cox junior of zijn vader Gerard, die tot de belangrijkste schilders van de Plasmolense school wordt gerekend. Bij de Auction Results op de website ArtNet zijn bij Garstin Cox werken van zowel Garstin als Gerard door elkaar te zien.

Garstin Cox

William Charles Garstin Cock is geboren in 1892 in Cornwall als zoon van de schilder William Cock. Hij is genoemd naar de kunstschilder Norman Garstin. Een aantal jaren na zijn geboorte veranderde zijn vader de familienaam in Cox.

Garstin Cox volgde meerdere kunstopleidingen. Zijn vader regelde daarna een studio voor hem in St. Ives. Vandaaruit maakte hij met zijn studievriend John Noble Barlow schilder-reisjes in de omgeving. Over de periode in St. Ives schreef Marion Whybrow in haar boek ‘St. Ives 1883 – 1993, portret van een kunstkolonie’.

Garsin Cox exposeerde regelmatig in de omgeving van zijn woonplaats. Voor zover bekend schilderde hij nooit ver van Cornwall. Er is echter een hiaat in zijn biografie van 1914 tot 1919. Het kan zijn dat de 22-jarige Garstin toen voor de Eerste Wereldoorlog was opgeroepen.

In 1920 trouwde hij met Dorothy Pike, waarbij zijn naam als William Norman Garstin Cox werd vastgelegd. Een jaar later beviel zijn vrouw van hun zoon Garstin Theodor.

In 1932 hielp hij zijn vader, die longontsteking en griep had opgelopen in de grote griepepidemie die Engeland in zijn greep hield. Op 29 februari 1933 overleed Garstin Cox zelf aan de ziekte. Zijn vader zou hem nog zes jaar overleven.

Gerard Cox jr.

Gerard Cox jr. schilderde als hobby. Hij werkte in de horeca en reisde onder andere op de Holland Amerika Lijn. Daarna werkte hij een tijd bij het Waldorf Astoria Hotel in New York. In 1924 werkte hij als kelner in Hotel Plasmolen. Daar ontmoette hij meerdere kunstenaars.

In navolging van zijn vader en broers Peter en Huub (1904-1964) ging hij schilderen voor zijn geld. Hij bleef echter reizen. Met name naar Frankrijk en België. Hij schilderde veel in opdracht van galeriehouders in Antwerpen. Vandaar dat veel van zijn werk te vinden is in België.

Zijn broer Peter (1912-1985), die lange tijd reclametekenaar was bij Philips, woonde later in Katwijk. Daar schilderde Gerard Cox jr. duinlandschapjes. Die zich duidelijk onderscheiden van de kust van Cornwell, waar Garstin Cox enkele schilderijen maakte.

Meer onderscheid

Ondertekening Gerard Cox sr

Ondertekening Gerard Cox sr (op latere leeftijd)

De vader Gerard Cox (1864-1931) en zijn zoon ondertekenden hun schilderijen vrijwel op dezelfde manier. Ze spraken af, vanaf het moment dat junior ging schilderen, dat junior één streep onder zijn signatuur zou zetten en senior twee. Maar het onderscheid tussen hen is moeilijker, dan tussen de Gerard Coxen en Garstin Cox.

De schilderijen van vader en zoon Cox zijn echter beslist geen Garstin Cox. Kenners zien dat bijvoorbeeld ook aan het verschil in landschap. Bij een duinlandschap is dat duidelijk. De bomen, heide en overige onderdelen van een landschapstafereel verschillen ook, omdat de natuur tussen Noord-Limburg en Cornwell nu eenmaal verschilt.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 13 mei 2016 door in de categorie 2016, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code