
De neus van Max Verstappen
De overwinning en bijbehorende records van Max Verstappen tijdens de race in Spanje waren fantastisch natuurlijk. Elk praatprogramma behandelde enthousiast de verandering van team, zijn leeftijd, de andere motor en zijn stuurmanskunst. Ik zag echter de neus van Max Verstappen.
Dan heb ik het niet over de nieuwe neus van de auto. Begin dit jaar kregen de wagens van Scuderia Toro Rosso immers een neus van Mercedes. Ik heb het ook niet over de figuurlijke neus die Verstappen heeft om gaatjes tussen auto’s te zien als inhaalmogelijkheden. Nee, met de neus van Max Verstappen bedoel ik de korte beweging waarmee hij zijn neusbrug aanraakt.
Persconferentie
Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de race in Spanje droeg de Rus Daniil Kvyat een horloge van Tag Heuer, de sponsor van het Red Bull Team. Hij is echter gedegradeerd naar Scuderia Toro Rosso, het andere team van Red Bull.
Daarvan is Tag Heuer geen sponsor. Het vignet van het horlogemerk zit daarom ook niet op het Scuderia Toro Rosso pak.
Max Verstappen droeg tijdens die persconferentie een zwart horloge dat hij al vaker droeg.
“Max, vinger in je oor!”
Bij de beelden kort na de overwinning draagt Max Verstappen een zilverkleurig horloge. Het lijkt veel op het horloge dat Daniil Kvyat droeg tijdens de hierboven aangehaalde persconferentie. Vooruitlopend op de neus van Max Verstappen viel me op dat hij voor een huldiging met zijn team lange tijd belde, met zijn mobiel in zijn rechterhand en zijn linkerhand in zijn oor.
Ik zie voor me dat hij de pits binnenreed na de overwinning. Een PR-medewerkster wijst op zijn horloge. Hij doet zijn racehorloge af, ongetwijfeld geen consumentenartikel, en bindt het zilveren horloge om van de sponsor. Even later loopt hij bellend, met een vinger in zijn oor, langs fotografen en TV-camera’s.
“Max, laat het horloge zien!”
En dan gebeurt het tijdens de persconferentie na de overwinning. Lange tijd liggen zijn armen op de desk, maar daar heeft een sponsor van horloges weinig aan. Dan beweegt hij zijn hand naar zijn neus. Het zilveren horloge is vol in beeld. Duidelijk is te zien dat het gaat om een Tag Heuer.
Het is een TAG Heuer Carrera. Dat is te zien aan de twee rondjes. De ring van de tachograaf van de chronograaf en de knoppen aan de zijkant verraden dat het een Calibre 1887 is. En niet bijvoorbeeld de Connected of Tourbillon, die ze nu aan het promoten zijn. De 1887 is een eenvoudig horloge van rond de 4000 euro.
De neus van Max Verstappen
Dat onze Max zijn neus aanraakt kan natuurlijk allerlei redenen hebben. Volgens psychologen die zich bezighouden met lichaamstaal raak je je neus aan wanneer je een gevoel van onbehagen wilt verdringen. Dat kan een algehele angst voor een situatie zijn, de gehele persconferentie, of voor een moment, een vervelende vraag. Aan je neus zitten leidt je even af van iets waarmee je niet bezig wilt zijn.
Mensen zitten tijdens een gesprek ook aan hun neus wanneer ze een leugen vertellen of iets moeten zeggen waar ze liever niet over praten. Het kan echter ook een niet bewuste leugen of tegenzin zijn, bijvoorbeeld in een handeling.
PR-handeling
We hebben allemaal weleens, bij een interview met een sporter, gezien dat een PR-medewerkster even een petje vervangt. Het neutrale petje wordt er eentje met het logo van de sponsor. Er zijn ook PR-medewerksters die flesje Heineken met het etiket richting camera draaien.
Zo zal ook Max Verstappen worden omringd door mensen die van alles rondom hem regelen. Niet voor hem, maar voor de sponsor. En hij moet daar rekening mee houden, want de verplichtingen zijn allemaal in het sponsorcontract vastgelegd.
PR-instructie
Daar kan dus in staan dat hij bij interviews 1 of 2 keer zijn neus moet aanraken. Want dat is eigenlijk de enige min of meer natuurlijke manier om het horloge mooi in beeld te brengen.
Sommige sporters en andere gesponsorde personen vinden die sponsoruitingen geen probleem. Ze bedenken zelf situaties waarbij de sponsor onder de aandacht kan komen. Anderen hebben een enorme hekel aan al die verplichtingen.
Nou lijkt Max Verstappen me iemand die er vooral nuchter mee omgaat. Hij zal het niet overdrijven, maar begrijpt dat het erbij hoort. Het geluk voor de sponsor is dat Max intelligent is; met een vinger in mijn oor gaat het ook kan hij hebben gedacht.
Contractuele verplichting
Stel nu dat hij, ondanks zijn briljante vrijwillige vinger in zijn oor tijdens het telefoneren, aan zijn contractuele verplichting werd gehouden.
Dan heeft het aanraken van zijn neus mogelijk een dubbele functie. Hij laat het horloge zien, maar ook onbewust zijn onbehagen met alsnog die verplichting.
Kort na de persconferentie is hij te zien in een interview. Dan draagt hij het zwarte horloge weer. Is het zijn lievelingshorloge of heeft hij er een emotionele band mee.
Bijvoorbeeld omdat hij het van opa Frans heeft gekregen. Als de sponsor ziet dat het geen TAG Heuer is zal die man in ieder geval op zijn neus kijken.
Aanvullend bericht (2022)
Veel mensen lazen bovenstaand bericht de afgelopen jaren. De laatste tijd weer wat vaker. Soms kreeg ik reacties, meestal per mail.
Ik was zelf nog aan het overwegen een abonnement te nemen bij ViaPlay toen er weer een reactie binnenkwam. Een opmerkelijke. Het was van de HotDog.com, een Amerikaanse website met informatie over VPN, recensies van Streaming diensten, de mogelijkheid die diensten op proef te nemen en nog veel meer
Ze vonden het bericht over Max Verstappen leuk en de opzet van deze site interessant. Genoeg reden om ze hier even te noemen, en wellicht kun je er als lezer iets mee. Overigens heeft deze Hotdog niets te maken met een frankfurter.
Vorige en volgende berichten
« Ouder: Slechtvalk webcamNieuwer: Sprezzatura, schijnbare nonchalance »Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.