lekker geurtje

Van lekker geurtje tot onwelriekende stank

‘Tja, van lekker geurtje tot onwelriekende stank. Het kan zomaar gebeuren’, zegt een van de mannen waarmee ik aan een tafeltje sta. We zijn op een bijeenkomst van ondernemers. De opmerking wordt uitgelokt door twee vrouwen die kort na elkaar langslopen.

Lekker geurtje

De eerste, die met het lekkere geurtje, roept geen zichtbare reactie op bij de mannen aan mijn tafeltje. Hooguit hebben we er onze eigen aangename gedachten bij. Wanneer een paar seconden achter haar de andere vrouw langsloopt zie ik verschillende reacties, zonder dat we die delen. Een man trekt slechts zijn neus op, een ander probeert een reactie te onderdrukken en weer een ander toont zijn afkeur in zijn gehele mimiek.

Onwelriekende stank

Ik rook het ook. Maar was het stank? Waren het goedkope geuren, zoals je die hebt bij toiletsprays? Was haar parfum vermengt met haar lichaamsgeur? Of had ze eenvoudig te veel gebruikt? Haar geur is vervlogen als ik mijn vragen overweeg. Het is opgenomen in de geuren van de vis-, frituur en borrelhapjes die in hoge snelheid worden aangeboden.

Overheersend

Twee dagen later zit ik in een overleg met zeven personen. De laatst binnengekomen persoon valt op door zijn overdadige geur. Een geur die vooral opvalt doordat de ruimte daarvoor een min of meer neutrale geur had. Zijn parfum is overheersend en bovendien vermengd met niet vers zweet. Waarschijnlijk probeerde hij het oude zweet te verbloemen door zich extra te besprenkelen met de eau de toilette.

Het gebruikte parfum is op zich een lekker geurtje. Voor zover ik dat kan beoordelen en het door het geurgeheel in de ruimte is te onderscheiden.

Mijn voorkeur

Zelf gebruik ik geen mengsels van geurstoffen in een oplosmiddel. Geen parfum dus, eau de parfum, eau de toilette of eau de Cologne. Ik bezit wel een paar flesjes, gekregen van vriendinnen die daar hun eigen redenen voor hadden. Daardoor, en door de monstertjes die ik vroeger nog weleens van een kapper kreeg, weet ik dat ik van hout en kruiden geuren houd.

Dat mijn opa pijp rookte met de geur van karamel en noten kan bij mijn voorkeur een rol spelen. Mensen hebben immers een geurgeheugen. Daardoor worden we ineens blij van een geurtje. Bijvoorbeeld omdat we het onwillekeurig associëren met een plezierig moment in ons leven. Zoals de pijptabak van mijn opa, de appeltaart van mijn oma of de huidgeur van de meisjes en vrouwen waarmee ik intiem was.

Tips en advies

Ik heb een paar vrienden die regelmatig geurtjes gebruiken. Wanneer ik Frits, strak in het pak en altijd omringt door een geurtje, de anekdote vertel van ‘het lekker geurtje tot onwelriekende stank’ geeft hij wat tips en advies.

1 – begrijp de kracht van geur

Mannen begrijpen de kracht van geur niet, zegt Frits. Ze associëren parfums en dergelijke met homoseksualiteit, maar dat is fout. We dragen al allerlei geuren bij ons. Niet alleen onze lichaamsgeuren. Maar ook de geur van wasverzachter in onze kleding en de geur van deodorant, zeep, shampoo en tandpasta. We onderschatten het extra, heel persoonlijke accent dat we daaraan toe kunnen voegen. Tip 1 is dus, onderschat de positieve kracht van geur niet.

Frits voegt eraan toe dat een lekker geurtje, evenals kleur, kan bijdragen aan je humeur. Het kan volgens hem zelfs stress verdrijven, je geheugen beïnvloeden en je meer zelfvertrouwen geven. Net als je meer kledingstukken hebt, moet je volgens hem ook meerdere geuren (flesjes) hebben. Zodat je kan kiezen wat op een bepaald moment bij je past.

2 – ontdek je eigen geursmaak

Kies je eigen geuren is de tweede tip van Frits. Mannen hebben te weinig vertrouwen in hun eigen reukvermogen. Ze steunen op de mening van vrouwen en op het geurtje dat ze cadeau kregen. Maar je kunt als man heel goed je eigen geur kiezen. Smaken verschillen ook bij parfums. Jij weet het best wat bij je past.

Volgens Frits kun je beginnen met monsterflesjes, voor zover die nog verkrijgbaar zijn. Daarmee kun je zonder kosten ontdekken waar je voorkeuren liggen. Van daaruit zoek je dan verder. Weet je dat je van houtachtige geuren houdt, dan gebruik je die kennis. Monsters brengen Frits bij zijn derde tip

3 – hoe breng je geur op

Volgens Frits brengen veel mannen parfum en eau de toilette verkeerd op. Verkeerd is bijvoorbeeld het op je polsen te sprenkelen en deze dan tegen elkaar te schuren. Lachend vertelt hij dat er ook mannen zijn die het uitbundig in de lucht sprayen en er dan doorheen lopen. De grootste fout is echter het te overvloedig gebruik.

De juiste wijze van aanbrengen is een beetje op je polsen te sprenkelen of sprayen, het op je blote borstkas te sprayen ongeveer midden tussen te tepels, achter je oren en/of in je nek.

Het beste moment is volgens Frits als je onder de douche vandaan komt en je hebt afgedroogd. Je lichaam is dan nog warm en daardoor komt de geur beter vrij. Daarna kleed je je aan.

4 – houd het intiem

Er zijn mannen die meerdere geuren door elkaar gebruiken. Dat kan, maar het is beter bij een merk per keer te blijven. Het wordt al snel te overdadig. Je geur is intimiteit, zegt Frits. Het mooist is het als iemand jou ruikt als hij of zij bij je staat. Het moet niet zo zijn dat je met je rug vijf meter van de deur staat als er iemand binnenkomt en jij zegt, ‘Oh, ik ruik dat Frits binnenkomt’.

5 – leer iets over geuren

Zorg dat je op zijn minst enige basiskennis hebt over geuren. Weet bijvoorbeeld wat het verschil is tussen parfum, eau de parfum, eau de toilette of eau de Cologne. Heb wat kennis van geurnoten, de ingrediënten van geurtjes. Weet iets over houdbaarheid en bewaar je geuren op de juiste manier om ze langer te kunnen gebruiken.

Meer informatie:

  • Website met allerlei informatie over geurtjes, met pagina van allerlei geurnoten.
  • Folder van de Sense Company, ‘Geurbeleving, succes gegarandeerd‘. Boordevol informatie.
  • Het boek ‘Gekleurd verleden‘ van Cretien van Campen, over het geheugen van zintuigen
  • Het tijdschrift ‘Chemische Feitelijkheden‘ over parfum (geuren, speuren en ruiken)
  • Whitepapers en onderzoeken (alle pdf) over geurmarketing en over de invloed van geur op consument, museumbezoekers en de werkomgeving:
    • Invloed van sinaasappelgeur op bevlogenheid, een scriptie over de invloed van geur (PDF - 190,09 KB)
    • Geurmarketing (whitepaper (PDF - 473,31 KB)
    • Vriendelijke geuren in de zorg, onderzoek over de invloed van geur op percepties en gedragingen van bezoekers en personeel in een ziekenhuis (PDF - 1,21 MB)
    • De invloed van geur op consumenten (rapport Saxion – (PDF - 4,08 MB))
    • Nog eentje over de invloed van geur op consumenten (onderzoek (PDF - 560,43 KB) van Bradford en Desrochers
    • het Engelse artikel ‘Geur, wat managers moeten weten’ van Christy De Vader, onderzoekster op de Universiteit van Maryland (PDF - 161,36 KB)
  • Enkele cijfers en feiten:
    • Minder dan 80% van alle mannen gebruiken geurtjes (parfums e.d.)
    • Voor mensen met parfumallergie kan een parfum dodelijk zijn
    • In Amerika wordt pizzalucht in de airco’s van winkelcentra geblazen om de eetlust te versterken
    • Veel dieren hebben een bijzonder reukvermogen, maar ook mensen kunnen uitstekend ruiken en talrijke geuren onderscheiden
    • Anosmie, het verlies van reuk (het reukorgaan werkt niet), leidt tot depressie. Een anosmie-patiënt kan zijn eten alleen proeven en heeft geen zin meer in seks.
    • Planten en dieren gebruiken geuren om vijanden op afstand te houden (vieze geuren) of prooi aan te trekken (lekker geurtje)
    • Meerdere populaire fruitsoorten (appels, aardbeien, kersen) hebben geen geur. Deze wordt kunstmatig toegevoegd
    • Eau de Cologne (Frans voor de Duitse stad Keulen). In 1709 maakte Johann Maria Farina een elixer dat hij Keuls water noemde, naar zijn woonplaats. Het wordt nog steeds gemaakt en is eigenlijk het enige eau de toilette dat zich Eau de Cologne mag noemen (met de hoofdletter C vanwege de verwijzing naar Keulen)
    • Het is niet moeilijk zelf parfums te maken. Er zijn meerdere handleidingen, boeken e.d. te krijgen en te koop (voorbeeld handleiding (PDF - 6,72 MB)
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 12 juni 2016 door in de categorie 2016, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *