Fake Invitations

Fake invitations – Michelle Lucious

Het aantal fake invitations van Facebook, LinkedIn en dergelijke sites neemt toe. Met fake invitations bedoel ik niet de uitnodigingen, gestuurd door mensen die ik niet ken. Af en toe komt zo’n verzoek binnen. Ik denk dan ‘ach, als je op die manier naar 500+ wilt’.

In het verleden verifieerde ik meestal wel even of de persoon echt bestaat. Dan keek ik even op andere sites of de persoon is en doet wat in zijn profiel staat. Nu doe ik het standaard.

Want een jaar geleden ging het mis. Een meisje dat me vaag bekend voorkwam (had ik met haar een paar weken geleden dat leuke gesprek gehad tijdens een seminar?), nodigde me uit op Facebook. Het verzoek kwam binnen via mail en ik klikte tijdens het verwerken van alle ochtendmail haast gedachteloos op de ‘acceptatie’-knop.

Chat groep

Een uur later kreeg ik een berichtje. Ik was opgenomen in de chat van een groep. Telkens als iemand reageerde kreeg ik daarvan bericht. Dat stoorde me al, maar de berichten werden ook steeds verontrustender. Een vrouw meldde, ‘hou op, ik ken je niet’ en een man had het over fake invitations en oplichting.

Ik ging maar eens op de Facebook-pagina van het meisje kijken. Het was vrijwel leeg. Er stond drie berichtjes die kort na elkaar op de dag van de uitnodiging waren gemaakt. Maar de chatbox stond vol berichten en ze had inmiddels 128 sukkels in haar vriendenkring.

Fake Invitations

Ik stuurde een berichtje naar de man die het had gehad over fake invitations en oplichting. Samen zochten we uit hoe we zo snel mogelijk van haar, of de fakers die erachter zaten, af konden komen. Dat bleek nog niet eens zo makkelijk.

Daarna ben ik in soortgelijke situatie, dat iemand die ik niet ken wil ‘connecten’, standaard gaan verifiëren of de persoon echt is. Er zullen mensen zijn die zeggen, ‘bij niet kennen direct in de prullenbak met de uitnodiging’, maar waarom zou je ook hierbij niet een beetje opportunistisch mogen zijn en open staan voor het toeval.

50/50

Fake Invitations - Michelle Lucious in de Linkedin-uitnodiging

Michelle Lucious in de LinkedIn uitnodiging

Ongeveer de helft van de bedoelde uitnodigingen is fake. Bij de andere helft is er, ook al ken ik de persoon (nog) niet, meestal wel een link met bestaande vrienden/relaties. En een paar keer is daar ook al een leuk werkelijk contact uit voortgekomen.

Maar er zijn dus ook nog fake invitations. Vanmorgen nog eentje van Michelle Lucious. Het leek me een leuke aanleiding voor dit bericht. Om te laten zien hoe ik verifieer, wat vaak best snel gaat.

Google de naam

De eerste stap is de naamverificatie. Vandaag is het makkelijk. Michelle Lucious is immers een minder voorkomende naam dan Piet Bakker of een andere typisch Nederlandse naam. Bij die veel voorkomende namen moet je vaak extra informatie toevoegen, zoals het bedrijf waar ze werken en andere details die bekend zijn.

Michelle Lucious komt niet voor. Dat ze Key Accountmanager is bij het Nederlandse kantoor van Agri Business Support van het Griekse Izmir hoef ik er niet bij te zetten. Ik ga nog even kijken of er zo’n Business Support bestaat. Ok, ook fake dus.

De organisatie heeft volgens de Linkdin-pagina zeven medewerkers (klik eens op ‘See All‘), staat er, Het fotootje van ‘Michelle’ staat erbij, maar wie dit serieus neemt heeft boter op zijn hoofd (dat zijn terwijl ik dit schrijf inmiddels ruim 40 mensen)

Google afbeeldingen

De tweede stap is de afbeeldingen door Google Afbeeldingen te halen. Een handige functie van Google om te kijken op welke sites een afbeelding ook wordt gebruikt. Ter verduidelijking. Als ik een foto die ik zelf maakte voor dit blog door Google Afbeeldingen haal, kan ik zien welke mensen de foto ook op hun site plaatsten.

Omdat het een vrij onbekende functie is, zal ik het stapsgewijs uitleggen.

Start google en klik op ‘afbeeldingen’ in het venster waar je een zoekopdracht kunt geven. Wanneer je nog niets hebt ingevoerd, staat de optie ‘afbeeldingen’ rechtsboven. Als je al een zoekresultaat op je scherm hebt staan is het één van de opties naast ‘maps, shopping, nieuws …’.

Na het klikken op ‘afbeeldingen’ verschijnt een invoerbalk, zoals je die al kent van Google. In die invoerbalk staat een pictogram van een fotocamera. Wanneer je daarop klikt kun je een foto uploaden.

Google AFbeeldingen met camera pictogram

Michelle Lucious

Fake Invitations Michelle Lucious blijkt Theresa Shearer van Impact Arts

Michelle Lucious bij Impact Arts

Daar upload ik de foto van Michelle, die ik vanzelfsprekend eerst met de rechtermuisknop heb opgeslagen (afbeeldingen opslaan als). Google geeft een lijst met websites waar de foto ook is gebruikt. In het geval van Michelle Lucious heel veel van het twitter-account van Theresa Shearer.

Maar ook de website van de organisatie Impact Arts. Daar blijkt de foto te behoren bij een van de medewerkers, Theresa Shearer.

Geen connectie

Ik weet genoeg. Met Michelle hoef ik geen contact. Helemaal zeker weet ik (nog) het niet. Maar het was waarschijnlijk weer een van de fake invitations, van iemand die ik sowieso niet ken.

Fake Invitations - eerste keer kijken

Profiel toen ik ging kijken. Al 199 sukkels zijn er ingetrapt.

Fake Invitations - een kwartier later

Profiel een kwartier later. Nog weer ruim 40 sukkels erbij.

Laatste vraag

Het enige dat ik me nog afvraag is of ik Theresa Shearer moet waarschuwen dat haar foto wordt gebruikt voor een fake account.

Ik besluit positief. Ik ga haar berichten, ook om te zien wat dat voor gevolgen heeft. Ik stuur haar een twitterbericht. Ze bedankt me, vraagt zich af wat en of ze iets met de fake gebruikte foto moet doen en volgt me nu op twitter.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 31 juli 2016 door in de categorie 2016, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *